مشهد- شهردار مشهد از برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ماه در این شهر به مناسبت نامگذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خبر داد و گفت: این اجلاسیه با حضور شهرداران ۴۰ شهر خارجی و ۱۹ شهر داخلی برگزار می شود.

مشهد میزبان شهرداران جهان اسلام می شود

به گزارش قدس آنلاین، سید صولت مرتضوی ظهر یکشنبه در نشست خبری اجلاس شهرداران جهان اسلام با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ اظهار کرد: پنجم و ششم اردیبهشت ماه امسال اجلاس شهرداران کلانشهرهای جهان اسلام با اهداف متنوع در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: بررسی فرصت‌ها، چالش‌های مدیریت شهری در شهرهای اسلامی، اشتراک تجارب شهرها در زمینه گردشگری با تکیه بر گردشگری مذهبی، اقتصاد شهری و حصول درآمدهای پایدار، نقش پایتخت فرهنگی در توسعه‌ شهرها، بررسی موضوع معماری اسلامی، ضرورت تقویت شبکه‌های اسلامی در عصر جهانی‌شدن، دیپلماسی شهری و پیوند دوستی بین شهرهای مختلف اسلامی از جمله اهداف این اجلاس است.

شهردار مشهد با بیان اینکه هیئت‌های خارجی چهارم و پنجم اردیبهشت وارد مشهد می‌شوند، تصریح کرد: مراسم افتتاحیه عصر پنجم اردیبهشت برگزار می‌شود؛ روز ششم نیز برگزاری جلسات و اختتامیه اجلاس و هفتم اردیبهشت تور شهری برای هیئت‌های خارجی داریم.

مرتضوی با اشاره به شرکت ۲۷ کشور از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا در این اجلاسیه گفت: شهرداران ۵۹ شهر شامل ۴۰ شهر خارجی و ۱۹ شهر داخلی از کشورهای افغانستان، پاکستان، تایلند، ترکیه، سوریه، عراق، عمان، قرقیزستان، اتیوپی، الجزایر، تانزانیا، غنا مراکش، موریتانی، مالزی، یمن، بوسنی آلبانی، روسیه، استرالیا، ساحل عاج وغیره می‌شود. در سال‌های گذشته اجلاسیه‌ای به این وسعت در ایران برگزار نشده و این موضوع فرصتی برای کشور و مشهد مقدس است‌.

شهردار مشهد با بیان اینکه این اجلاس سومین اجلاسی است که در راستای نامگذاری شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این شهر برگزار می‌شود، گفت: دو اجلاس جامعه ایمن و جوانان عضو آیسسکو با کیفیت مناسب در سال گذشته برگزار شد و شاهد رضایتمندی مخاطبان بودیم.

مرتضوی با بیان اینکه مشهد قطب گردشگری زیارت و اسلامی است و اگر بتوانیم این اجلاس را با موفقیت برگزار کنیم دستاوردهایی از جمله دیپلماسی و توسعه اقتصادی به همراه دارد، ادامه داد: خوشبختانه با کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی ارتباطات مطلوبی نظیر ارتباطات اقتصادی، مراودات اجتماعی و فرهنگی داشته و پیمان خواهرخواندگی با برخی شهرها نیز امضا کردیم.

مرتضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر استفاده از این اجلاس برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد تصریح کرد: اقتصاد مشهد بر محور زیارت می‌چرخد و اگر بتوانیم تعداد گردشگران به مشهد را افزایش دهیم حتما به اقتصاد مشهد کمک می‌شود اما مذاکرات بازرگانی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت از وظایف شهرداران نیست.

وی خاطرنشان کرد: معرفی مشهد مقدس، راهکارهای درآمد پایدار، معماری اسلامی و دیپلماسی عمومی از جمله اهداف اجلاس است و امیدوارم در آینده روزی میزبان متروپلیس و تمامی کلانشهرهای عضو متروپلیس نیز باشیم.

شهردار مشهد در پاسخ به سئوالی درباره همزمانی این اجلاس با اجلاس وزرای زن کشورهای اسلامی در مشهد و شائبه تحت‌الشعاع قرارگرفتن اجلاس شهرداران جهان اسلام با این اجلاس گفت: شائبه‌ای وجود ندارد و هر اجلاسی در مشهد برگزار شود، کمک به توسعه مشهد می‌شود.

مرتضوی درباره هزینه‌های اجلاس اظهار داشت: هزینه‌های اجلاس متعارف و قابل قبول در چارچوب عرف بین‌المللی است و سعی کردیم به حداقل‌ها بسنده کنیم. از تمام رسانه‌ها با سلایق متفاوت تقاضا می‌کنم که به انعکاس مطلوب اجلاس بپردازند و دعوت می‌کنم که در این اجلاس شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.