بجنورد- رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از توسعه کشت گیاهان دارویی در ۴ هزار هکتار ازعرصه های منابع طبیعی استان در سال جاری خبرداد.

توسعه کشت گیاهان دارویی در ۴ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عبدالله یوسفی ظهر یکشنبه درجمع خبرنگاران استان اظهارداشت:درسال جاری برخی ازگیاهان دارویی ازقبیل گل محمدی، باریجه و زعفران درقالب طرح های فنی در عرصه های منابع طبیعی استان کشت می شود.
وی افزود: سال گذشته ۳ هزارو ۵۰۰ هکتار ازاراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت که ۶۰۰ هکتار ازعرصه های منابع طبیعی بود.
وی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه ها نیز یکی ازسیاست های مهم درسال جاری است، خاطرنشان کرد: از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات شناور و بدون محدودیت با کارمزد ۱۲ درصد برای توسعه گلخانه ها به متقاضیان پرداخت می شود ولی متاسفانه به دلیل هزینه بالا و تخصصی بودن کار استقبال چندانی صورت نمی گیرد.
یوسفی یادآورشد: مصرف آب کمتراز ۱۰ درصد درشرایط مزرعه و تولید ۱۰ برابر بیشتر از شرایط مزرعه از مزایای توسعه گلخانه ها است درهمین راستا دردستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه از کاهش ۵ درصدی خرید گندم درسال جاری خبرداد و گفت: به دلیل کاهش ۳۲ درصدی بارش نسبت به سال گذشته و کمبود بارش در فصل پاییز پیش بینی می شود خرید گندم در سال جاری نسبت به سال قبل ۵ درصد کاهش یابد.
وی افزود: سال گذشته ۳۲۷ هزارتن گندم تولید و ۲۵۶ هزارتن خرید شد که پیش بینی می شود درسال جاری ۲۴۳ هزارتن گندم از کشاورزان خرید شود.
وی با بیان اینکه آفت سن گندم درسال جاری درسطح کشور به شکل حاد و اضطراری است، اظهارداشت: سال کذشته در ۲۷ هزار هکتاررازاراضی گندم مبارزه انجام شد که پیش بینی می شود این رقم درسال جاری افزایش یابد.
یوسفی تصریح کرد: در حال حاضرعملیات مبارزه با سن مادری در۱۲ هزارهکتارازاراضی آغاز شده و تا اوایل خرداد ماه جاری ادامه خواهد داشت.
وی دررابطه با آفت سفیدک انگور نیز گفت : برای مبارزه با آفت سفیدک انگور نیز سموم مورد نیاز تهیه و به کشاورزان اختصاص و آموزش های لازم نیز دراین زمینه داده شده است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز از توسعه باغات دراراضی شیب دار استان خبردادو گفت: توسعه باغات در ۵۱۱ هکتار از باغات منطقه اسدلی و بدرانلو پیش بینی شد که درحال حاضر در سطح ۳۴۱ هکتار طرح اجرا شده است.
یوسفی خاطرنشان کرد: در این اراضی بادام ، انگور، گل محمدی، زرشک و عناب کشت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.