مشهد- جمعی از جوانان صالح آبادی در گفت‌وگو با قدس نسبت به فراموشی، بی توجهی و بی مهری وزارت ورزش وجوانان در حوزه اختصاصی آنان انتقاد کرده و خواستار توجه و عنایت بیشتر مسئولان شدند.

جوانان منطقه مرزی صالح آباد در مرز فراموشی و بی مهری مسئولان

ابوالحسن صاحبی: یک جوان صالح آبادی می‌گوید: وزارت ورزش و جوانان متأسفانه گامی برای حل مشکلات جوانان منطقه صالح آباد برنداشته وآنان همچنان چشم امید به تدبیر مسئولان دولت تدبیر و امید و نماینده خود در شهرستان دوخته اند تا شاید روزی آمال، آرزوها و رویاهای آنان از یک سو، و وعده‌های جوان پسند مسئولان از دیگر سو محقق و عملی شود.
وی می‌افزاید: اگرچه در سه سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی براحیای دوباره سازمان جوانان شنیده شد، اما نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت ورزش و جوانان این مسئله را رد و اعلام کردند که هنوز دولت یازدهم طرحی برای احیای سازمان ملی جوانان به مجلس ارائه نکرده است.
وی اضافه کرد: ادغام سازمان ملی جوانان با تربیت بدنی از همان ابتدا، طرحی نه چندان جالب و نسنجیده بود زیرا مشکلات همه جوانان بویژه جوانان مناطق محروم و مرزی چون صالح آباد همچنان لاینحل باقی مانده و بسیار زیاد است و ایجاب می‌کند مسئولان آستین همت بالا زده و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کنند.
جوان دیگر صالح آبادی هم می‌گوید: بیش از ۶ سال است که از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد وزارتخانه ای که قرار بود متولی حل مشکلات جوانان بویژه در مورد ازدواج شود و در دولت قبلی بارها سخن از اجرای طرح‌های مؤثر و مفید به میان آمد اما بسیاری از آن‌ها هرگز اجرایی نشد.
وی تصریح کرد: همواره بهانه مسئولان کمبود اعتبار و مأموریت‌های خارج از حیطه این وزارتخانه بوده و همه این مشکلات به همراه سایه سنگین امور ورزش سبب شده تا جوانان صالح آبادی فقط نام آن را بشنوند و از الطاف و موهبت‌های این وزارتخانه عریض و طویل بی نصیب بمانند.
به اعتقاد وی مسئولان قبلی وفعلی وزارت ورزش وجوانان بارها در برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی شرکت کرده و می‌کنند و از برنامه‌هایشان در این حوزه سخن‌ها گفته و وعده‌ها داده اند اما برنامه چندانی در حوزه جوانان مطرح نکرده اند و جالب است که بدانید منطقه صالح آباد در هردو حوزه «ورزش» و «جوانان» از درد محرومیت و کم لطفی رنج می‌برد.

جوانان مناطق مرزی را دریابید

یک جوان دیگر هم تأکید کرد: مسئولان باید به فکر جوانان مناطق مرزی بیشتر باشند زیرا این مناطق مانند صالح آباد در خط مقدم تهاجم فرهنگی قرار دارند به طوری که داشتن ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور ترکمنستان و افغانستان و ترانزیت نیمی از مواد افیونی جهان از طریق این کشورها، زمینه و بستر مناسبی را برای ایجاد مشکلات عدیده جوانان از جمله اعتیاد، بی‌خانمانی، طلاق و مشکلات خانوادگی، اعدام، زندان، متواری شدن و... را فراهم کرده است.
به گفته وی از دیگر مشکلات عمده جوانان صالح آبادی بیکاری و اشتغال است که باید دولت ومجلس زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کنند در غیر این صورت ضربات جبران ناپذیری به جوانان و خانواده‌های آنان و بلکه به کل جامعه وارد خواهد شد.
وی می‌افزاید :گرچه کاهش ازدواج جوانان و بالارفتن سن ازدواج، دولت‌های قبلی را به فکر ارائه تسهیلات ویژه برای ازدواج جوانان انداخت و طرح‌های مختلفی چون حساب سپرده جوانان، قانون تسهیل ازدواج آسان، بسته پیشنهادی ۹ گانه ازدواج، وام ازدواج، ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و... تصویب شد اما هیچکدام از آن‌ها شکل اجرایی به خود نگرفت.
وی معتقد است: که وام ازدواج یکی دیگر از تسهیلات دولت برای تشویق جوانان به امر ازدواج است که این طرح نیز در چهار، پنج سال گذشته با بن بست کمبود اعتبار مواجه شده و بسیاری از زوج‌های جوان همچنان در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج هستند به طوری که بیشتر آن‌ها به دلیل گذشت زمان، دیگر پیگیر آن نیستند.
به گفته وی قانون تسهیل ازدواج آسان که در سال ۸۴ به تصویب رسید تا با اجرایی شدن آن تأخیر در سن ازدواج به حداقل برسد اما از آن زمان تا کنون این طرح اجرایی نشده و در روستاهای این منطقه نیز روز به روز بر سنین جوانان مجرد و نگرانی اولیا افزود ه می‌شود.

خبر ناخوش
یک جوان دیگر از حساب سپرده ازدواج جوانان انتقاد می‌کند و می‌گوید: این طرح اواخر سال ۹۱ از سوی وزارت ورزش و جوانان به بانک مرکزی ارایه شد تا به گفته مسئولان با افتتاح این حساب، سود حاصل از این سپرده‌گذاری وقف امور حمایتی ازدواج جوانان شود و به عبارتی دیگر خانواده‌هایی که فرزند در آستانه ازدواج دارند مردم عادی، خیرین و حتی مؤسساتی که برای حفظ حساب‌های مالی خودشان نیازمند سپرده گذاری هستند بتوانند وجوه خود را در این حساب بگذارند که از این طرح هم خبر خوشی که جوانان صالح آبادی از آن منتفع شوند نشنیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: دولت تاکنون نتوانسته به طور چشمگیر و کارگشا با به کار گرفتن تسهیلات خاص و ویژه، جوانان را در این منطقه محروم ومرزی یاری کند و متأسفانه  با گرفتن یک وام سه میلیون تومانی جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.