داعش در حال خارج کردن نیروهای خود از شهر رقه به مقصد استان دیرالزور در شرق سوریه است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فاکس نیوز، داعش، در اقدامی که می تواند هجوم سراسری به تاخیر افتاده به شهر  «رقه» را تحت تاثیر قرار دهد، نیروهایش را از پایتخت خودخوانده خود به سمت استان دیرالزور در سوریه حرکت داده است.

شبکه «فاکس نیوز» روز شنبه گزارش داد تروریست ها و فرماندهان آن ها اکنون در 140 کیلومتری جنوب شرقی رقه متمرکز هستند. طبق این گزارش، این اقدام داعش در پی افزایش فشار جنگجویان مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»(SDF) انجام می گیرد. فاکس نیوز مدعی شد که «حکومت داعش» دیگر در رقه وجود ندارد.

در اواخر ماه مارچ، مقامات ائتلاف موسوم به ضدتروریزم به رهبری آمریکا به هفته نامه نیوزویکگفتند که احتمالا حدود 35000 تروریست داعشی در رقه حضور داشته اند. شهر رقه «پایتخت» خودخوانده خلافت داعش و دژ اصلی ان در سوریه محسوب می شد. این شهر 300.000 نفری در 2013 توسط تروریست های گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) تصرف شد.

 ولی طبق گزارش های منتشر شده در رسانه های سوری، در هفته های اخیر، صدها تن از کارمندان اداری تشکیلات داعش در رقه، این شهر را رها کرده و به شهر «میادین» که تحت کنترل داعش است رفته اند. مقامات آمریکایی به فاکس نیوز گفتند که این جا به جایی ها تحت رصد پهپادهای آمریکایی قرار داشته است. با این حال هیچ اقدامی از سوی ائتلاف برای هدف قرار دادن آن ها انجام نگرفته است. میادین در 40 کیلومتری شهر دیرالزور، مرکز استانی به همین نام در شرق سوریه است که بر خلاف سایر نقاط این استان هنوز در کنترل نیروهای سوری و البته تحت محاصره کامل  داعش است. نیروهای دولت سوریه در برابر هجوم های مکرر داعشی ها تاکنون مقاومت کرده اند.

در اواسط آپریل، در پی حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه، ائتلاف آمریکایی به نحو چشمگیری عملیات خود را در منطقه افزایش داده است که شامل انجام 120 حمله هوایی به مواضع داعش در رقه بوده است.

واشینگتن از گروه شبه نظامی موسوم نیروهای دموکراتیک سوریه پشتیبانی می کند که عمدتا از نیروهای کرد و به نسبت کم تر شبه نظامیان عرب سنی تشکیل شده است. این نیروها درگیر عملیاتی موسوم به «خشم فرات» هستند که از نوامبر گذشته با هدف محاصره و در نهایت بازپس گیری رقه آغاز شده است.

اگر خبر خروج داعش از رقه درست باشد، این وضعیت قطعا محاصره رقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، عملیاتی که بدون اعلام محدوده زمانی هجوم نهایی، ماه هاست که در جریان است. در حالی که داعش در حال بیرون بردن نیروهایش از رقه است، به نظر می رسد که هجوم نهاییSDF با پشتیبانی امریکا برای تسلط کامل بر رقه «قریب الوقوع» است.

به بیان دیگر، ظاهرا SDF به نوعی توافق با داعش رسیده اند تا با خروج این گروه از رقه، تصرف  این شهر برای نیروهای مورد حمایت امریکا با کم ترین هزینه صورت گیرد و از سوی دیگر، تروریست های داعشی که به سمت دیرالزور سرازیر می شوند، نیروهای دولت سوریه را که در شهر دیرالزور در محاصره اند، با خطر جدی مواجه خواهند کرد.

استان دیرالزور شاهد شماری از خونین ترین نبردها و کشتارها بوده است که بسیاری از این رویدادها توسط رسانه های جریان اصلی در غرب پوشش داده نمی شوند. حمله هوایی ناجوانمردانه آمریکایی های به مواضع ارتش سوریه که منجر به شهادت و مجروحیت ده ها نفر از این نیروها شد، در همین استان انجام گرفت.

در حال حاضر، تنها راه رساندن کمک های انسانی به محاصره شدگان در شهر دیرالزور از راه هوایی و پرتاب محموله های کمکی از طریق هواپیماها بالگردهای نیروی هوایی روسیه و سوریه است. به گفته سرلشکر «الکساندر کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، تنها از طریق «مرکز روسی آشتی سوریه» هزاران تُن کمک انسانی به حلب، حما، حمض، لاذقیه، پالمیرا، دیرالزور و شهرهای دیگر رسیده است.

از سوی دیگر، در 22 آپریل منابع محلی از شهر «طبقه» گزارش دادند که داعش به غیرنظامیان اطلاع داده که می خواهد برای جلوگیری از نابود شدن «طبقه» با بمباران هوایی ائتلاف آمریکایی، شهر را ترک کند.

یک حساب شبکه اجتماعی وابسته به SDF نیز اظهاراتی را منتشر کرد که مویّد این امکان است.

از این رو، SDF تحت پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکایی به احتمال قوی، طبق برنامه ریزی، به  نیروهای داعش اجازه داده که بدون درگیری از طبقه خارج شوند.

این به داعش اجازه می دهد که نیروهای خود را در جبهه های دیگر، به ویژه علیه نیروهای دولت سوریه، آرایش دهند. در 2016، SDF به داعش اجازه داد که از منبیج خارج شود و داعش از همین فرصت برای بازسازی نیروهای خود برای حمله گسترده به دیرالزور در ماه ژانویه  2017 استفاده کرد.

در صبح 22 آپریل، نیروهای SDF تلاش کردند از جهت شمال، از طریق سد طبقه، به سوی شهر  طبقه پیشروی کنند. این در حالی است که طرف های مختلف دخیل در منطقه از جمله دولت سوریه هشدار دادند که ناحیه سد باید غیرنظامی باقی بماند چرا که خطر آسیب جدی به این سد(که بزرگ ترین سد سوریه است) و جاری شدن سیل کل منطقه را تهدید می کند.

همزمان درگیری های در ناحیه العالم در جنوب غربی طبقه ادامه دارد و SDF تاکنون توفیقی  نداشته است.

در تحولی جداگانه، ائتلاف آمریکایی یک بار دیگر مواضع داعش را در طبقه و حومه غربی رقه بمباران کرد.

در عین حال، رسانه ها روز یکشنبه از درگیری های سنگین بین داعش و واحدهای کرد مورد پشتیبانی آمریکا در یک پایگاه هوایی در 50 کیلومتری پایتخت خودخوانده خلافت داعش، رقه، خبر دادند.

گروه «ناظر حقوق بشر سوریه»(وابسته به معارضان سوری) و چند رسانه سوری دیگر، این درگیری ها را «نبرد برای طبقه» می خوانند. طبقه شهری کلیدی در کنار رود فرات و در نزدیکی رقه است.

خبرگزاری دولتی المصدر سوریه گزارش داد که مقاومت داعشی ها در طبقه بسیار سنگین است و  حملات انتحاری موجب کشته شدن دست کم ده جنگجوی کرد در نزدیکی سد الطبقه شده است. این گزارش البته از دفع نهایی پاتک داعش در ساعات اولیه توسط نیروهای کرد خبر داد.

سد الطبقه

تحلیل گران می گویند که «طبقه» آخرین خط دفاعی داعش برای حفظ بخش غربی شهر رقه در برابر هجوم نهایی نیروهای کرد مورد پشتیبانی آمریکاست.

SDF هفته هاست که عملیات پیشروی به سوی رقه را آغاز کرده اند و انتظار می رود که در ماه  های آینده حملات گسترده نهایی خود را برای بازپس گیری رقه آغاز کنند.

در تحولی دیگر، در ساعات اولیه روز یکشنبه، جنگنده های رژیم صهیونیستی یک پایگاه سوری را در نزدیکی مرز سرزمین های اشغالی بمباران کردند که گفته می شود یک گروه شبه نظامی متحد ارتش سوریه در آن مستقر است. بیانیه وزارت جنگ اسراییل مدعی شد که این حمله هوایی در استان قنیطره در پاسخ به شلیک توپخانه ارتش سوریه به بلندی های جولان در هفته گذشته انجام گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.