رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اتحادیه اروپا ۵ میلیون دلار برای افزایش ایمنی هسته ای در کشور اختصاص داده است.

اختصاص ۵ میلیون دلار برای افزایش ایمنی هسته ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم تقدیر از عوامل مدیریتی و اجرایی برگزاری روز ملی فناوری هسته ای با تاکید بر ابراز رضایت رئیس جمهور از دستاوردها و نحوه برگزاری این مراسم گفت: دستاوردهای هسته ای وکیفیت برگزاری جشن نشان داد که صنعت هسته ای همچنان پیش می رود و حرف و حدیث ها از رکود و توقف در این مورد نابجاست.

وی گفت: در اولین سال بعد از اجرایی شدن برجام، نمایش نشاط، حرکت و فعالیت در صنعت هسته ای نشانگر این حقیقت است که منویات رهبر انقلاب کاملاً مد نظر قرار گرفته و صنعت هسته ای همچنان به پیش می تازد.

دکتر صالحی با بیان اینکه هدف ما در صنعت هسته ای هیچگاه رفتن به مقاصد غیر صلح آمیز نبوده است، به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ممنوعیت تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی از جمله هسته ای، اشاره کرد و گفت: اگر به دنبال این هدف بودیم، همان زمان صدام از سلاح شیمیایی استفاده می کردیم، زیرا هم توانایی تولید داشتیم و هم سلاح های شیمیایی عراق را به غنیمت گرفته بودیم اما امام رحمه الله علیه اجازه این کار را ندادند.

رییس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از نگرانی هایی که برخی افراد بی اطلاع در مردم بوجود می آورند به محدودیت های کشور در حوزه معادن اورانیوم و لزوم استانداردسازی بین المللی دستاوردها از جمله سوخت هسته ای پرداخت و گفت: یکسال از برجام گذشته است، بروید ببینید آقای ترامپ  الان در مورد برجام چه می گوید از جمله اینکه گفته به فکر این هستیم که چگونه برجام را بدون عواقب بین المللی کنار بگذاریم.

وی افزود: اما در مقابل خیلی از کشورها اعلام کرده اند اگر یک طرفه تصمیم بگیرید، ما با شما همراهی نمی کنیم و آقای ترامپ معلوم نیست چه تصمیمی می خواهد بگیرد چراکه او باید ۲۹ اردیبهشت قانون تحریم ها را مجدداً تعلیق کند و اگر این کار را نکند، نقض صریح برجام اتفاق افتاده و همگان بر این مسئله اتفاق نظر دارند.

صالحی به تشریح رفتارهای لجام گسیخته آمریکا در سطح بین الملل از جمله حضور نظامی در عراق و حمله به سوریه به بهانه تسلیحات شیمیایی پرداخت و گفت: سوریه خلع سلاح شیمیایی شده بود، وقتی کشوری خلع سلاح می شود، سازمان منع تسلیحات شیمیایی (Opcw )اطلاعات کامل آنها را می گیرد و به آنها Certificate می دهد. اما اکنون آمریکا از رفتن گروه حقیقت یاب به سوریه ممانعت می کند.

معاون رییس جمهور با اشاره به تاثیر مثبت برجام بر کشور گفت: درست است صد در صد آنچه که ملت علاقمند به گرفتن آن بودند اتفاق نیفتاد، اما نمی شود وارد مذاکره ای بشوید که دو طرف دارد و شما هرچه بخواهید بگیرید. امروز غنی سازی انجام می شود، آب سنگین اراک فعال است و قرارداد بهسازی و بازطراحی راکتور اراک به امضاء رسیده است.

وی ادامه داد: تحقیق و توسعه و اکتشاف و استخراج پیش می رود، قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی را با روس ها بسته ایم و با چینی ها صحبت شده تا دو نیروگاه کوچک ۱۰۰ مگاواتی را احداث کنیم.

صالحی با تقدیر از تلاشگران پروژه هایی که روز ۲۰ فروردین افتتاح شد، افزود: افتتاح فاز اوّل مرکز پرتودهی صنعتـی با استفاده از شتاب دهندۀ رودوتـرون در استان قزوین در مدت ۷ ماه باورکردنی نیست و پروژه های راه اندازی مرکز تولیـد رادیو داروهای PET با محوریت تولید رادیو داروهای FDG در استان البرز و نیز راه اندازی اوّلین کارخانۀ پُرعیارسازی سنگ اورانیوم در استان یزد در مدتی کوتاه در سال ۹۴ و ۹۵ با تلاش شما به سرانجام رسید.

وی افزود: ما انتظار داریم  با همان قوت و اقتدار و نشاط قبلی جلو برویم و دولت نیز حمایت مالی خوبی از صنعت هسته ای داشته است که در کنار آن مقام معظم رهبری هم از دولت خواسته اند که حتماً صنعت هسته ای را مورد توجه ویژه قرار بدهند.

صالحی با بیان اینکه روابط نسبتاً خوبی با کشورهای توانمند هسته ای همچون روسیه و چین و کشورهای اروپایی برقرار شده است گفت: اتحادیه اروپا ۵ میلیون دلار برای افزایش ایمنی هسته ای در کشور اختصاص داده است و در صورتی که در سازمان انرژی اتمی همدل و همزبان و یکپارچه پیش برویم، در مجموع آینده خوب و روشن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مشکل سازمان در خصوص نیروهایی که به صورت پروژه ای و به طور موقت در خدمت پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان بوده اند، گفت: با توجه به محدودیت های بودجه ای و قانونی سازمان علیرغم خاتمه برخی پروژه ها تا آنجا که ممکن است سعی می کنیم کسی را کنار نگذاریم و امیدواریم فعالیت دو نیروگاه جدید روی زمین آغاز شود تا بتوانیم نیروی قابل توجهی را که در حدود ۱۰۰۰۰ نفر است، در آنجا بکار گیریم.

صالحی ادامه داد: صنعت هسته ای در حال حرکت آرام به سمت درآمدزایی است و گشایشی ایجاد شده است تا به سایر دستگاه ها خدمات بدهیم که اگر با همین رویه پیش برویم سازمان در سال های آتی می تواند روی پای خودش بایستد

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با اشاره به بهره برداری از نیروگاه بوشهر اظهار داشت: در صورتیکه برق بوشهر را صادر کنیم حدود ۷۰۰ میلیون دلار می شود که بخش قابل توجهی از نیازهای سازمان برآورده می شود و امیدواریم ظرف ۶-۵ سال آینده از نظر بودجه به خوداتکایی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.