قم- معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آبفای وزارت نیرو گفت: برای احیا و مبارزه با پدیده گرد و غبار بیش از ۱۵۴ میلیون مترمکعب حق آبه برای حوضه مرکزی دریاچه نمک اختصاص داده شد.

 ۱۵۴ میلیون مترمکعب حق آبه برای حوضه مرکزی دریاچه نمک اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، هدایت فهمی در نخستین همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که امروز در دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به بحران دریاچه نمک قم اظهار داشت: اگر بحران دریاچه نمک چاره نشود به بحران سرزمینی تبدیل خواهد شد.

وی گفت:در محدوده این حوزه ۲۴ میلیون نفر ساکن هستند که معادل ۲۹ درصد جمعیت کل کشور است.

فهمی با بیان وسعت و اهمیت فراوان حوضه مرکزی کشور افزود: اراضی آبخیز این حوضه بالغ‌ بر ۹ میلیون هکتار است که ۴ استان و ۲۶ شهر را مستقیماً تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی محسوس در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد:در سال ۳۰ اخیر دمای هوا ۱۲ درصد افزایش‌یافته و میزان بارندگی‌ها بیشتر از ۱۰ درصد کاهش پیداکرده است.

وی ادامه داد:میزان آب‌های سطحی در کشور در ۳۰ گذشته ۲۵ درصد کاهش‌یافته که این آمار برای استان قم بیشتر از ۴۰درصد است.

فهمی بابیان افزایش مصرف آب در کشور خاطرنشان کرد:مصرف آب در استان قم در ۱۵ سال گذشته ۲ برابر شده است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آبفای کشور با اشاره به ۴ برابر بودن آمار فرسایش بیابان در قم نسبت به متوسط جهانی گفت:منشأ داخلی ریز گردها به بیشتر از ۲۰ درصد رسیده است.

فهمی با اشاره به طرح‌های سازمان برای کاهش ریز گردها، تصریح کرد: بیش از ۱۵۴ میلیون مترمکعب به‌عنوان حق آبه حوضه دریاچه نمک تخصص داده‌شده است.

وی ادامه داد:برای مدیریت بحران حوضه دریاچه نمک طرح بهره‌برداری از پساب‌های شهر مجاور و اصلاح و سامان‌دهی  بستر و حریم رودخانه  در دست اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.