نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام عصر امروز با صدور بیانیه ای رسما به کار خود پایان داد.

رفع مظلومیت از جوامع اسلامی/شادی و نشاط شهری با تکیه بر معنویت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علی اصغر عنابستانی،جانشین شهردار مشهد در امور مشهد ۲۰۱۷ در اختتامیه اجلاس شهرداران جهان اسلام که عصر امروز در  مشهد برگزار شد، متن بیانیه پایانی این اجلاس را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: پس از معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ از سوی آیسسکو و دعوت به عمل آمده از سوی شهردار مشهد مقدس جناب آقای سید صولت مرتضوی از شهرداران و مقامات شهری کشورهای عضو OIC جهت حضور در مشهد و مشارکت در نشست های تخصصی مدیریت شهری، ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این رخداد مهم و و شکر به واسطه توفیق حضور در حوار مرقد مطهر عالم آل محمد(ص)، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) که موصوف به امام رئوف و مهربانی نشست سه روزه ای از تاریخ پنجم لغایت هفتم اردبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار گردید و موضوعات متعددی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: اعضای حاضر در این نشست ضمن معرفی اسلام به عنوان حامی عشق و صلح، برائت خود را از تروریسم اعلام نموده و ضمن محکوم نمودن اقدامات تروریستی طی سال های اخیر که منجر به تخریب بخش های عمده ای از شهرهای اسلامی گردیده، ضرورت توجه جدی نشست به بازسازی و احیای شهرهای تخریب شده به عنوان بخشی از هویت و فرهنگ جهان اسلام را مورد تاکید قرار داده و رفع مظلومیت از جوامع مسلمانان با تقویت تعاملات و حمایت از یکدیگر را خواستار شدند.

در بخش دیگری از این بیانیه خاطرنشان شده است: شرکت کنندگان در نشست شرح مندرج در فهرست ضمیمه، موارد ذیل را که از جمله مشترکات ضروری مدیریت شهرهای اسلامی است، مورد تاکید قرار داده و امیدواری خود را نسبت به پیگیری از طریق ساز و کارهای مورد تفاهم و تعامل با سازمان های مشابه ذیل  OIC ابراز داشتند.

توجه به معماری و شهرسازی های اسلامی در ساخت و سازهای شهری، توجه به فضای کالبدی شهری با تاثیر ویژه ای که بر معنویت، شادی و رفاه شهروندان در شهر دارد، توجه به درآمدهای پایدار شهری با نگاه ویژه به عدالت محوری و عدم تحمیل بار اضافی بر شهروندان در هزینه های شهرنشینی و توجه به تعاملات شهری در جهت تبادل اطلاعات، تجارب، فن آوری ها و دانش مدیریت شهری به منظور تقویت شبکه شهرهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که در بیانیه نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام مورد تاکید قرار گرفته است.

در بخش پایانی بیانیه این اجلاس آمده است: توافق شد تا نشست های کارشناسی برای تعریف و تبیین الزامات تشکیل شبکه همکاری شهرهای اسلامی با مشارکت شهرهای حاضر به طور داوطلبانه برگزار گردد. همچنین شهر مشهد به عنوان دبیرخانه این نشست ها معرفی گردید و نیز مقرر شد در فاصله دو سال از نشست مشهد، شهر قبیری لبنان، میزبان دومین اجلاس شهرداران جهان اسلام گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.