یزد - سرپرست میراث فرهنگی شهرستان مهریز گفت: سومین جشنواره گلابگیری باغ جهانی پهلوانپورمهریز از پنجم اردیبهشت ماه برگزار شده و تا دوازدهم ادامه خواهد داشت.

سومین جشنواره گلاب گیری باغ پهلوانپور مهریز آغاز شد

علی اصغر صمدیانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت: کاشت گل محمدی در ایران قدمتی هفت هزار ساله دارد و مراسم گلابگیری در شهرستان مهریز آییینی هزار ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزیی داشته است.

وی افزود: این شهرستان درگذشته در زمینه عرق گیری و گلاب یکی از مهمترین شهرستان های استان بود و بنا به دلایلی با صنعتی شدن جوامع این سنت وپیشه در حال فراموشی بود که این سازمان در سومین سال پیایی کارگاه زنده گلاب گیری در باغ جهانی پهلوانپوررا ایجاد کرده که با استقبال گردشگران داخلی خارجی بیشماری رو برو بوده است.

صمدیانی تصریح کرد: مهمترین هدف ما در این جشنواره این است که روش های سنتی گلاب گیری برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شود واین صنعت  رونقی دوباره بگیرد.

این مسئول افزود: این جشنواره با همکاری پایگاه جهانی باغ تاریخی پهلوانپور مهریز  به مدت از تاریخ ۵/۲/۹۶ لغایت ۱۲/۳/۹۵ در محل باغ جهانی پهلوانپور مهریز برگزار می گردد.

وی دلیل انتخاب باغ جهانی پهلوان پور را ثبت جهانی این باغ عنوان کرد وگفت: این باغ به دلیل روان بودن آب از داخل آن از گذشته دارای جاذبه خاصی بوده و این آب از قنات مشهور به حسن آباد  و دهنو که هردو خود به ثبت جهانی رسیده سرچشمه می‌گیرد و به جز باغ پهلوان پور به طور مستقیم از هیچ‌یک از باغهای منطقه عبور نمی‌کند وچون خود باغ ثبت جهانی شده وهردوقنات هم ثبت جهانی شده واین رویداد مهم در ایران به ندرت دیده می شود و یک امر بی نظیر می باشد وظرفیت بسیار خوبی برای شهرستان ورونق وتوسعه  پیشه گلاب گیری می شد.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان افزود: شهرستان مهریز بخاطر شرایط آب و هوای مناسب در پرورش انواع گل قدمت زیادی در تهیه گلاب و دیگر عرقیات دارد وبرداشت گل سرخ محمدی در شهرستان مهریز همه ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.
وی خاطر نشان ساخت: روستای ییلاقی منشاد در بخش مرکزی مهریز از مناطق مهم برداشت گل محمدی و تولید گلاب و انواع عرقیجات استان یزد محسوب می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.