۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 523961

گناباد- مدیرجهاد کشاورزی گناباد گفت: پیش بینی میشود از ۳۰هکتار باغ گل محمدی دراین شهرستان بیش از ۲۲تن گل برداشت شود.

برداشت  گل محمدی از باغات گناباد آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین مدیر جهاد کشاوری گناباد در گفتگو با خبرنگاران گفت : در جهت استفاده بهینه از آب و خاک و بر اساس کمیت و کیفیت آب و زمین هر منطقه، اقدام به تعریف الگوی کشت، برای هر منبع آبی شده  که با توجه به سازگاری و  ارزش اقتصادی بالای گیاهان دارویی؛ اقدام به توصیه کاشت گل محمدی در بعضی از منابع آبی شهرستان شده که در سال جاری پنج هکتار باغ جدید گل محمدی در شهرستان ایجادشده است.

علیرضاحسین زاده افزود: با توجه به ارزش اقتصادی بسیار بالا و زود بازدهی گل محمدی،  خوشبختانه تقاضاهای کشاورزان بسیا بالاست که این می طلبد تا در سال های آینده بتوانیم  کاشت این گیاه را بهتر توصیه و ترویج کنیم. 

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسایل درخصوص گل محمدی، مرحله  بعد از تولید است که  پروسه برداشت و تولید را باید جدی گرفت که  رایزنی های لازم با سرمایه گذارانجام شده است تا در سال آینده اقدام به گلاب گیری بکنیم که با عنوان محصول و برند شهرستان به بازار عرضه شود.  

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز افزود: گل محمدی گیاهی است که در هر اقلیمی سازگاری دارد؛ ولی بهترین تولید گل محمدی از لحاظ اسانس و کیفیت گل و عطر آن بیشتر در ارتفاعات بالای ۱۲۰۰ متر اتفاق می افتد و سیاست جهاد کشاورزی براین است که توسعه گل محمدی در مناطق بالادست شهرستان که از لحاظ منابع آبی در شرایط ویژه ای به سر می برند و متاسفانه بدلیل خشکسالی های متوالی خیلی از سردرختی های شان دچار خسارت شده و کشاورزی غیر اقتصادی شده، سعی ما بر این است تا گل محمدی را جایگزین کشاورزی و باغداری در این منطقه کنیم.

علی موذنی افزود:  درسال با سه یا چهار نوبت آبیاری گل محمدی می توانیم از آن برداشت گل خوبی داشته باشیم، این گیاه، آفت چندانی در منطقه ندارد و زیر ساخت هایش در گناباد راه اندازی شده است و برای خرید آن هیچ مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: هدف جهاد کشاورزی بر این است تا تمام یارانه هایی که برای گیاهان کم آب طلب و گیاهان دارویی هست به سمت و سوی این گیاه ارزشمند سوق داده شود و با توجه به یارانه نهال در منطقه، از کشاوورزانی که متمایل به توسعه و کشت این محصول در باغاتشان، هستند  به جهاد کشاورزی  مراجعه تا از حمایت های مالی و مشاوره کارشناسان جهاد بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.