اصفهان- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: از سطح ۱۰.۷ میلیون هکتاری وسعت استان اصفهان، ۶.۳ میلیون هکتارشامل مراتع است که درحال حاضر۶۴۰۰ خانوار عشایر با حدود یک میلیون واحد دامی از مراتع ییلاقی این استان بهره مند می شوند.

۶۴۰۰ خانوار عشایر با حدود یک میلیون واحد دامی از مراتع ییلاقی استان اصفهان بهره مند می شوند

عبدالرضا مهاجری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: استان اصفهان یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتارمراتع ییلاقی دارد که عمده آن در مناطق کوهستانی و پُربارش استان می باشد و از این مراتع ییلاقی عشایر و دامداران روستایی و شهری بهره برداری می کنند.

وی اظهارکرد: در حال حاضر۴۲ هزار بهره بردار از مراتع ییلاقی در سطح استان اصفهان وجود دارند که ۸۰ درصد آنها روستایی و ۲۰ درصد عشایر هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به برداشت های زودهنگام مراتع توسط بهره برداران و هزینه های سنگین دولت برای احیا و اصلاح مراتع و تخریب پوشش گیاهی، گفت: اجرای طرح تقویم کوچ از سال ۶۴ تاکنون این مشکلات را برطرف کرده است.

وی ادامه داد: اگر پوشش گیاهی از بین برود، مثل شرق اصفهان و منطقه سگزی که حدود ۸ هزار هکتار عرصه توسط معادن گچ و خاک تخریب شده و جابه جایی ریزگردها ۴۰ هزار هکتار عرصه را در این استان درگیر کرده است، شاهد ورود ریزگردها به شهر اصفهان خواهیم بود.

مهاجری اضافه کرد:  از سطح ۱۰.۷ میلیون هکتاری وسعت استان اصفهان، ۶.۳ میلیون هکتارشامل مراتع می شود که درحال حاضر۶۴۰۰ خانوار عشایر با حدود یک میلیون واحد دامی از مراتع ییلاقی این استان بهره مند می شوند.

وی یادآور شد: با گذشت ۳۱ سال از اجرای طرح تقویم کوچ که هر سال از اواخر اسفند تا اوایل خردادماه اجرا می شود، با ایجاد پاسگاههای ثابت و سیار از چرای زودهنگام در مناطق ییلاقی جلوگیری می کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون۱۵پایگاه ثابت درمبادی حساس و ورودی برخی شهرستان ها دایر و بالغ بر ۱۰۰ نفر نیروی حفاظتی به انضمام پرسنل شرکتهای تعاونی منابع طبیعی به عنوان بخش خصوصی دراکثر قریب به اتفاق شهرستانهای مشمول طرح ، مشغول اجرای طرح هستیم.

وی هدف از اجرای طرح تقویم کوچ را کمک به رشد وزاد آوری گیاهان درفصل رویش وجلوگیری ازسم کوب شدن مراتع خواندو تاکید کرد: طرح تقویم کوچ، طرحی ملی و برون استانی است و ما هر سال برای اجرای آن با استان های چهارمحال، کهکلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان و لرستان هماهنگی های لازم را انجام می دهیم.

مهاجری ادامه داد: مطالعات انجام شده حاکی است در اثر اجرای این طرح حداقل ۲۰ درصد به تولید مراتع اضافه شده است، یعنی امسال که ۳۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه کردیم، برآورد می شود با ۵۸ میلیارد تومان افزایش تولید علوفه مواجه باشیم.

وی گفت: اگر بخواهیم مراتع را مدیریت نکنیم، با ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار فقط قادر به احیای ۱۵۰۰ هکتار مرتع خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.