رئیس هیئت‌مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما می‌گوید چند سینما به خاطر امکاناتشان افزایش قیمت بلیت داشته‌اند که این سینماها افزایش مخاطب هم داشته‌اند، مابقی سینماها که اتفاقاً زیاد هم هستند، کاهش مخاطب داشته‌اند ولی علتش افزایش قیمت بلیت نبوده است

2 هزار تومان که برای مردم پولی نیست!

هنر- تکتم بهاردوست: پیش از آغاز سال 96 زمزمه‏هایی از افزایش قیمت 20 درصدی بلیت سینماها به گوش می‌رسید؛ صحبت‌هایی که البته سبب بروز نگرانی‏هایی مبنی بر عکس‌العمل مخاطبان گشت و در برخی مواقع حتی پیش‌بینی می‌شد که موجب ریزش تعداد قابل توجهی از مخاطبان سینما هم گردد.

این افزایش قیمت حتی اگر مختص پردیس‌های سینمایی هم باشد، شاید عاملی برای ایجاد شکاف طبقاتی بین مردم و سینماهای بالای شهر و پایین شهر شود. اگر دست مردم برای استفاده از امکانات پردیس‌های سینمایی با افزایش قیمت کوتاه شود، عملاً این سینماها برای طبقات مرفه قابل استفاده است و دیگر طبقات مردم نمی‌توانند از آن بهره‌ای ببرند. چه خوب بود اگر این طرح افزایش قیمت با کارشناسی و به‌تدریج اتفاق می‌افتاد تا این اتفاق عملاً نیفتد که پای سینماروها از سینما و فیلم‌هایی که دوست دارند مخاطب آن باشند، بریده شود و این امر به‌تدریج باعث خاموشی چراغ سینماها گردد.

سینما ارزان‌ترین تفریح مردم است

سیدضیاء‌ هاشمی، ‌تهیه‌کننده و رئیس هیئت‌مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، ضمن مخالفت با رابطه افزایش قیمت بلیت‌های سینما و ریزش مخاطب می‌گوید: اینکه افزایش بلیت سینماها باعث ریزش مخاطب می‌شود را نمی‌پذیرم. به نظر من ظرف این مدت حتی استقبال مخاطبان از سینما و فیلم‌های روی پرده، خیلی هم بیشتر هم شده است. حالا شاید در روزهای سه‌شنبه که بلیت سینماها نیم‌بهاست، سینماها شلوغ‌تر باشد ولی این به آن معنا نیست که در روزهای دیگر صندلی‌های سینما خالی است. ما اگر بدانیم واقعاً این گرانیِ 20 درصد باعث خلوتی سینماها و ریزش مخاطب می‌شود، مطمئن باشید که روزهای تخفیف بلیت‌ها را بیشتر خواهیم کرد. چه‌بسا همین الان در برنامه کاریمان چنین چیزی را داریم.

وی با بیان اینکه الان ارزان‌ترین تفریح برای مردم این مملکت سینماست، می‌افزاید: سینمارفتن گونه‌ای آداب و مناسک دارد که مورد خواست خیلی از مردم است و در واقع یک حرکت اجتماعیِ کامل محسوب می‌شود و خیلی هم اثرگذار است. بنابراین ما به عنوان کسانی که اعتقاد داریم که مردم را خوب می‌شناسیم اگر واقعاً احساس کنیم که همین افزایش 20 درصدی هم در توان مردم نیست، شک نکنید که کاهش قیمت خواهیم داشت. ولی ما تحقیقات میدانی زیادی در این زمینه داشته‌ایم و اصلاً قضیه به این شکل نیست.

دولت اگر پول داشت حقوق مردم را می داد

رئیس هیئت‌مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ادامه می‌دهد: چند سینما به خاطر امکاناتشان افزایش قیمت بلیت داشته‌اند که این سینماها هم  در این مدت نه‌تنها خلوت نبوده‌اند بلکه افزایش مخاطب هم داشته‌اند. مابقی سینماها که اتفاقاً زیاد هم هستند کاهش مخاطب داشته‌اند ولی علتش به‌هیچ‌وجه به افزایش قیمت بلیت ربطی ندارد بلکه به تبلیغات تلویزیونی مربوط می‌شود. یعنی مردم ما اصلاً گاهی از فیلم‌های روی پرده مطلع نمی‌شوند. چطور با این حساب ما توقع استقبال داشته باشیم. تلویزیون ما با پخش تیزر برخی فیلم‌های روی پرده، سلیقه‌ای برخورد می‌کند که همه اینها تأثیرات سوئی دارد.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: فلان شبکه ماهواره آمده و فیلم دفاع مقدسی مثل «آباجان» را تبلیغ کرده است. از همه ارگان‌های انتظامی ‌به او حمله کرده‌اند که چرا تبلیغ کرده است. در حالی که ما می‌دانیم که همه این‌ها با آن تشکیلات ماهواره‌ای ارتباط و رفاقت دارند. این همه موارد خوراکی و تبلیغات مختلف در این شبکه‌ها انجام می‌شود ولی به محض اینکه تبلیغ تیزر یک فیلم را پخش می‌کنند، این همه سر و صدا بلند می‌شود. واقعاً من معنی این همه لجاجت تلویزیون با سینما را نمی‌فهمم. تلویزیون ما این روزها هیچ‌گونه مخاطبی ندارد. تلویزیونی که هنرمندان را «خودی» و «نخودی» کرده، فلان بازیگر را ممنوع‌التصویر کرده، پخش فلان صدا را ممنوع کرده است، فلان فیلم را اصلاً پخش نمی‌کند... .اسم این که تبلیغات نیست. این کاهش مخاطب مال این چیزهاست نه گرانی بلیت سینما. ما نه تبلیغات تلویزیونی داریم نه تبلیغات میدانی. چرا؟ چون خیلی گران است. آنچه آثار سوء روی مخاطبان داشته است این‌هاست وگرنه 2 هزار تومن که برای مردم پولی نیست، آن هم برای استفاده از سینمایی که کلی امکانات برایشان فراهم کرده است.

هاشمی ‌در پاسخ به این سؤال که چرا این افزایش 2 هزارتومانی بلیت‌ها را دولت جبران نمی‌کند، می‌گوید: دولت پولی ندارد. اگر داشت حقوق مردم را می‌داد. ما به یارانه به این شکل نیاز نداریم. دولت و شهرداری کمک کنند تا در پاساژهای مختلف سینما بسازیم. بعد ببینید که فرهنگ و سینمای ما چقدر رونق می‌گیرد. مشکل ما یارانه بلیت نیست. ما صدقه که نمی‌خواهیم. به ما تبلیغات بدهند، مشکل حل می‌شود. کار فرهنگی به حمایت نیاز دارد.

اگر تلویزیون به ما هزار تبلیغات رایگان بدهد، به شما می‌گویم که استقبال مخاطبان از سینما به چه شکل خواهد بود. وقتی تلویزیون چنین کاری برای ما نمی‌کند، ما مجبوریم برویم سراغ یک‌جاهایی که نباید برویم.

بهای ناچیزی که تأثیر ندارد

در همین رابطه محمد قاصد اشرفی، رئیس هیئت‌مدیره سینماداران، نیز گفت: طبق آمار و ارقام، طی این مدتی که بلیت برخی سینماها آن هم به خاطر امکاناتشان اضافه شده است، ما هیچ ریزش مخاطبی نداشته‌ایم. چون این مبلغ در مقابل امکاناتی که این سینماها در اختیار مردم قرار می‌دهند و هزینه‌ای که باید برای تولید صرف شود، بسیار ناچیز است و اصلاً روی مخاطب تأثیری ندارد.

ما الان داریم 16 درصد از این 20 درصد افزایش بلیت را به دولت یارانه می‌دهیم. ما اگر فیلم خوبی روی پرده داشته باشیم و سرویس خوبی هم در سینما به مخاطب بدهیم مطمئناً او از این سینماها و آن افزایش اندک بلیت هم استقبال خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: ما در این مدت نه‌تنها افت مخاطب نداشته‌ایم بلکه چه‌بسا در این سینماهای مدرن افزایش مخاطب هم داشته‌ایم. چون اصلاً این مبلغ چیزی نیست که بخواهد مانع استقبال مخاطبان از سینماها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.