جامعه:بزرگ ترین دغدغه برای مسوولان هر کشور، مساله وجود مشاغل کافی و منبع درآمد بیش تر برای همه افراد و به خصوص جوانان جامعه است.

استارتاپ های اینترنتی، عامل تولید مشاغل بیش تر

رها واعظی: شاید در ظاهر و از نظر برخی افراد، پیشرفت چشمگیر فناوری باعث کاهش مشاغل شده و تهدیدی برای آینده یک جامعه باشد، اما در واقع به وجود آمدن یک فناوری جدید، با خود مشاغل جدیدی به همراه می آورد.

این روزها، به خصوص در کشورهای درحال توسعه، شاهد توسعه شرکت های خدمات اینترنتی شده ایم و این در حالی است که تمام استارتاپ ها و فروشگاه های اینترنتی، نیازمند نیروهای کاری جدید برای پیشبرد اهداف خود می باشند.

نکته ای که در این بین بسیار اهمیت دارد، آن است که در کنار پیشرفت فناوری، آموزش های لازم برای تربیت نیروی کار تغییر کند و با نیازهای جامعه همسو شود.

نیروی کار مورد نیاز برای جوامع تکنولوژیک

در کشورهای رو به توسعه و در حال رشد، تغییر و پیشرفت فناوری به شدت محسوس  است، تا آنجا که حتی افراد خردسال و مسن جامعه بسیار تشنه دسترسی به اینترنت و فناوری های روز هستند و گرایش همه افراد جامعه برای دستیابی به فناوری های نوین بسیار شدید و گاه افراط گونه است.

اما حتی همین گرایش شدید به فناوری های مختلف نیز می تواند شرایط ایجاد شغل های آسان متنوع و درآمدزایی را برای افرادی که در سن بازنشستگی هستند و یا خردسالانی که هنوز سن مناسب برای پذیرفتن مشاغل رسمی را ندارند، فراهم کرد.

کافی است استفاده درست و صحیح و به جا از فضای مجازی را یاد گرفت، به هنرها و مهارت های شخصی تکیه و اعتماد کرد و بدون حضور فیزیکی در یک محیط کار، شغل درآمدزایی برای خود دست و پا کرد.فرض کنید که یک استارتاپ اینترنتی جدید، تصمیم گرفته است که یک بازی ویدیویی مناسب سن کودکان را در شرایط مختلف و با دستگاه های مختلف تست کند، حال اگر این کمپانی برای تست بازی مورد نظر خود، از مخاطبان اصلی این بازی که کودکان هستند، به صورت ساعتی و با نظر والدین آن ها کمک بگیرد، توانسته است، یک راه درآمدزایی ساده و بی ضرر برای کودکان ایجاد کند.

همین مورد، یک مثال ساده از ایجاد امکان درآمدزایی فناوری، برای گروهی از جامعه بود، اما این یک نمونه فرعی در زمینه درآمدزایی کسب و کارهای مرتبط با فناوری می باشد. اگر عمیق تر به این قضیه نگاه کنیم، می بینیم که به وجود آمدن صنایع مرتبط با فناوری، داشتن شغل را حتی آسان تر از گذشته نیز کرده است.

اگر یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید، می بینید که برای انبارداری محصولات، ثبت و بررسی سفارشات، پشتیبانی از مشتریان، ارسال سفارشات و خیلی موارد دیگر، نیاز به تعداد زیادی نیروی کار دارد، که حتی لازم نیست برخی از این نیروها تخصص خاصی داشته باشند و با برگزاری یک دوره آموزشی کوتاه مدت نیز قادر به انجام وظایف محوله در برخی موارد خواهند شد.

 کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری با مشاغل حوزه فناوری

به وجود آمدن مشاغل بیش تر در کنار فناوری های جدید، سبب می شود که افراد، در برخی از مشاغل، نیازی به رفت و آمد نداشته باشند و بتوانند خارج از محیط کاری و حتی خارج از منزل نیز به وظایف شغلی خود عمل کنند.

اگر یک مادر باشید و در کنار وظیفه خطیر مادری خود، قصد درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده را نیز داشته باشید، این روزها به سادگی و تنها با کمک یک سیستم رایانه ای در کنار اینترنت و یا حتی تنها با یک گوشی هوشمند اینترنت دار می توانید کار خود را آغاز کنید. از آنجایی که خانم ها عموماً هنرهای مختلفی دارند، بنابراین می توانند با بهره گیری از همین هنرهای خود و عرضه آن ها، به صورت خودکفا صاحب شغلی خانگی شوند و علاوه بر انجام وظایف مادری خود به طور کامل، به درآمدزایی خانواده یاری برسانند.

مشاغل در شبکه های اجتماعی

این روزها دیگر همه افراد در منزل های خود، حداقل یک سیستم رایانه ای متصل به اینترنت دارند. همچنین داشتن گوشی هوشمند متصل به اینترنت و دارای شبکه های اجتماعی نیز برای همه افراد به صورت یک روتین درآمده است.

هر یک از ما، روزانه حداقل پنج بار سراغ گوشی هوشمند خود می رویم و شبکه های اجتماعی نصب بر روی گوشی هایمان از جمله؛ تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و سایر موارد مشابه را چک می کنیم، غافل از اینکه این شبکه ها برای بسیاری از افراد، منبع درآمد می باشد و از راه های گوناگون، به امرار معاش آن ها کمک می کند.

بنابراین می توان گفت که با پیشرفت و توسعه فناوری، حتی لازم نیست که برای داشتن یک شغل و یا راه اندازی آن، حتماً یک دفتر کار گرفت و متحمل هزینه های گزاف شد، بلکه کافی است استفاده درست و صحیح و به جا از فضای مجازی را یاد گرفت، به هنرها و مهارت های شخصی تکیه و اعتماد کرد و بدون حضور فیزیکی در یک محیط کار، شغل درآمدزایی برای خود دست و پا کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.