ارومیه- خشکیدگی دریاچه ارومیه در طی سال های گذشته نه تنها زندگی را برای ۶ میلیون نفر ساکنان همجوارش با سختی و مشقت روبرو کرده بلکه تغییرات اقلیمی در این منطقه حتی کام زنبور های عسل را تلخ کرده است.

دریاچه ارومیه کام زنبورداران را تلخ کرد

به گزارش قدس آنلاین، استان آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار کندو یکی از مدعیان تولید عسل است و در حال حاضر ۲۷ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

دریاچه ارومیه که در طی سال های نه چندان دور محور گرد هم آمدن بسیاری از زنبور داران بود حال به دلیل قهر طبیعت رو از زنبورداران برگردانده است.

نمک بر زخم زندگی

عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه در خصوص تبعات ناشی از خشکسالی بر زندگی و سلامت مردم منطقه می گوید: طبق بررسی های بعمل آمده از سال ۲۰۰۷ میزان اشعه ماورای بنفش در اطراف دریاچه، حدود دو و نیم برابر، افزایش یافته که باعث بروز بیماری‌هایی همچون آب مروارید، سرطان پوست، و بیماری‌های چشمی شود.

 تجریشی بیان می کند: متاسفانه سموم کشاورزی که در اراضی کشاورزی بالادست دریاچه ارومیه استفاده می‌شود با آب به دریاچه می‌آید و همراه آن تبخیر می‌شود و کف دریاچه می‌چسبد و لذا زمانی که غبار می‌شود، سمی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اطهار می کند: طبیعی است وقتی که شوری گرد و غبار بر روی اب های شهروندان قابل تشخیص است این مشکلات بر روی حشرات و جانوران نیز تاثیر می گذارد.

وی ادامه می دهد: درهمین راستا شاهد هستیم که جمعیت زنبورهای عسل در منطقه کاهش یافته و این موضوع می‌تواند به اکولوژی و کشاورزی منطقه آسیب جدی بزند.

وی تاکید می کند: بی توجهی به تثبیت تراز آب دریاچه خسارات زیان باری به همراه خواهد داشت که غیر قابل جبران است.

مهاجرت زنبور ها

خشکیدگی دریاچه حالا موجب شده است تا زنبورداران حاشیه این حوزه کندوهای خود را در زمان گلدهی گیاهان به ویژه در فصل بهار به مناطق دوردست انتقال دهند.

دریاچه ارومیه که در طی سال های نه چندان دور محور گرد هم آمدن بسیاری از زنبور داران بود حال به دلیل قهر طبیعت رو از زنبورداران برگردانده استدر همین راستا کارشناس مسئول زنبورعسل معاونت بهود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با مهر تائید بر روی این مشکل بیان می کند: خشکی دریاچه بر روی تولید محصول عسل و فعالیت زنبور ها تاثیر مستقیم دارد.

میرعلی اصغر موسوی اظهار می کند: با خشکیدگی دریاچه زنبور داران کلونی های خود را به سایر مناطق دور دست منتقل می کند و این اقدام به منزله کمک به مرگ تدریجی طبیعت خواهد بود.

وی ادامه می دهد: از آنجا که ۸۵ درصد کل طبیعت به وسیله زنبور عسل گرده افشانی می شود لذا وقتی زنبور ها و کلونی ها را از منطقه کوچ کنند گیاهان حوضه دریاچه به خوبی گرده افشانی نکرده و در پی آن روز به روز گیاهان اطراف دریاچه در معرض انقراض قرار خواهند گرفت.

زنبور عسل موجودی وابسته به طبیعت و گل است و حتی می توان گفت اگر در طبیعت سرسبز، گل و گیاه و شهد نباشد امکان برآورده کردن نیازهای یک کلونی زنبور عسل میسر نیست.

موسوی با اعلام اینکه هر فاکتوری که از طبیعت به صورت فاکتور منفی وارد اکوسیستم زنبور عسل شود، مانند خشکی، گرمایی و به ویژه ازدیاد بلورهای نمکی، بر کلونی ها آسیب وارد می کند، می افزاید: به طور مثال با شرایطی که دریاچه ارومیه به خشکی خود ادامه می دهد نمک های سطح دریا به عنوان ریزگرد نمکین بر منابع آبی منطقه تاثیر منفی گذاشته و منجر به شوری آب خواهد شد و از آنجایی که یکی از منابع تغذیه زنبورعسل نیز آب است در نتیجه غلظت نمک در بدن زنبور افزایش یافته و موجب اختلال در متابولیسم داخلی این حشره و در نهایت نابودی آن می شود.

وی بیان می کند: زنبوری که در بیرون گشت می زند عمری کوتاه داشته و زمانی که از نظر زیست محیطی با موانعی مانند آلودگی میکروبی یا محیطی روبه رو شود دیگر به سمت مجموعه خود برنگشته و در مکانی به دور از جمع تلف می شود؛ زمانی هم که تعداد تلفات افزایش یابد در واقع از جامعه کندو کم شده و در پی آن با کاهش فعالیت های تولیدی، تولید عسل نیز کم می شود.

به گفته وی، با کاهش تولید عسل، گرده افشانی کم شده و به سمت خشکی مراتع می رویم و روز به روز مراتع بیشتر تخریب می شوند.

تهدید جوامع انسانی و حیوانی

نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با بیان اینکه اگر به دریاچه ارومیه توجه نشود زندگی انسانی و حیوانی مورد تهدید جدی قرار می گیرد بیان می کند: خشکیدگی دریاچه ارومیه و بی توجهی به این موضوع نه تنها موجب انتقال میلیون ها تن نمک از طریق باد در هوای منطقه می شود بلکه موجب مرگ مراتع و همچنین کاهش کلونی های زنبور های عسل می شود که در آینده تبعات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

سیدهادی بهادری با بیان اینکه زنبور ها عامل گرده افشانی و مولد مراتع هستند ادامه می دهد: برنامه احیای دریاچه ارومیه یک برنامه ۱۰ ساله است و لذا برنامه افزایش حجم آب دریاچه ارومیه باید ادامه پیدا کند.

وی می گوید: رسوب نمک در گل ها برای تغذیه زنبور وشوری مزه گل بسیاری از زنبور داران اطراف دریاچه ارومیه را فراری می دهد و این موضوع کاهش تولید این محصول را در بر خواهد داشت.

وی معتقد است دولت باید با ارایه راهکار های مناسب از تبدیل شدن این دریاچه به کویر نمک جلوگیری کند زیرا تبعات این خشکیدگی تمامی کشاورزان منطقه، زنبورداران و مراتع را در بر می گیرد و خسارات چبران ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.