زنجان- محمد حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان و در شهرستان ابهر است و درحالی‌که خانه این حکیم می‌تواند سند و پایگاهی برای سایر محققان باشد اما مشاهدات خبرنگار ما حاکی از تخریب و محو شدن از صحنه تاریخ است.

هویت تاریخی زنجان در بوران بروکراسی قانون

به گزارش قدس آنلاین،  شهر حکیم هیدجی که در ۷۵ کیلومتری استان زنجان قرار دارد در کوچه‌پس‌کوچه‌های خود میزبان خانه تاریخی حکیم هیدجی است که گذر زمان گرد فراموشی بر آن زده و در آستانه تخریب قرار دارد و ازآنجایی‌که این حکیم والامقام یکی از افتخارات استان و کشور به شمار می‌رود، می‌طلبد مسئولان برای حفظ آن تمهیدات لازم را بیاندیشیند.

میراث فرهنگی حمایت کند

شهردار هیدج که به بازسازی و حفظ این بنای تاریخی اعتقاد دارد در این رابطه می‌گوید: تنها راه نجات این بنا این است که شهرداری نسبت به خرید آن اقدام کند و البته میراث فرهنگی قول بدهد که برای تعمیر آن حمایت خواهد کرد.

داد علی‌اکبر ملک محمدی بابیان اینکه اگر میراث فرهنگی شهرستان ابهر اعتبار لازم برای تعمیر و بازسازی آن را داشته باشد، شهرداری هیدج اقدامات لازم برای خرید این ملک را انجام خواهد داد،

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه مالکیت این بنا خصوصی است و لذا نمی‌توان برای بازسازی نما و یا بنا ورود پیدا کرد.

وی بیان می‌کند: اگر میراث فرهنگی شهرستان ابهر اعتبار لازم برای تعمیر و بازسازی آن را داشته باشد، شهرداری هیدج اقدامات لازم برای خرید خانه حکیم هیدجی را انجام خواهد.

وی می‌گوید: مشکلی که در این میان می‌تواند تعمیر و بازسازی این خانه تاریخی را شامل گذر زمان کرده و موجب تخریب این خانه گردد، ورود مشروط میراث فرهنگی به این ماجراست.

تخریب قابل‌توجه است

در همین رابطه رئیس شورای شهر هیدج نیز بیان کرد: متأسفانه بخش‌های زیادی از خانه تخریب‌شده و تنها بخش کوچکی از خانه باقی‌مانده است.

محمدتقی عسگری یادآور شد: خانه حکیم هیدجی می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر هیدج مبدل شود لذا میراث باید بازدید لازم را از این مکان به عمل آورد و اگر طبق نظر کارشناسی خانه قابلیت بازسازی، تعمیر و یا ثبت را داشته باشد، نسبت به این امر اقدام کند

شهرداری ورود پیدا کند

درحالی‌که مسئولان شهرداری چشم به حمایت و پا جلو گذاشتن میراث فرهنگی برای نجات این بنا گذاشتند اما از طرفی میراث فرهنگی ابهر ورود برای حل این مشکل را منوط به پا پیش گذاشتن مسئولان شهرداری می‌داند.

خانه حکیم  هیدجی در حالی که می تواند سند و پایگاهی برای محققان باشد اما در حال تخریب و محو شدن از صحنه تاریخ استرئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان ابهر در این رابطه می‌گوید: در اینجا همان بحث مالکیت خصوصی پیش می‌آید زیرا در ملکی که میراث فرهنگی مالکیتی بر روی آن ندارد لذا بازسازی نیز امکان‌پذیر نیست.

عباس شمشیری می‌گوید: قانون اجازه سرمایه‌گذاری به میراث فرهنگی به دلیل اینکه تحت تملک این سازمان نیست را نمی‌دهد.

وی تنها راه‌حل برای حل این مشکل را خرید این بنا توسط شهرداری می‌داند و ادامه می‌دهد: درصورتی‌که شهرداری نسبت به خرید این بنا اقدام ورزیده و سپس ملک مذکور را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد می‌توان برای بازسازی اقدام کرد.

حکیم هیدجی که بود؟

محمد حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان است که در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به دنیا آمد.

حکیم ملا محمدعلی هیدجی یکی از شاعران اندیشمند و بلندآوازه‌ی منسوب به روحانیت شیعه است که بیشترین آثار منظوم خود را به زبان ترکی آذربایجانی سروده است. وی به آثار حکمی و فلسفی اسلامی تسلطی کامل داشت و جامع‌ترین تعلیق و حواشی را بر منظومه‌ی حاج ملاهادی سبزواری نگاشته است.

او استاد اکثر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سال‌ها «منظومه» و «اسفار» تدریس کرده است.

دیوان اشعار ترکی حکیم هیدجی در سال ۱۳۸۷ به تصحیح دکتر حسین محمد زاده صدیق (دوزگون) و با مقدمه‌ای جامع  به همراه تحشیه چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.