اهواز _ جلسه شورای کشاورزی در شهرستان شادگان با هدف بررسی مشکلات این شهرستان برگزار شد.

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در قطب تولید خرما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  گفت: ۳۷ درصد سطح نخیلات استان و ۷ درصد نخیلات کشور در شهرستان شادگان واقع شده است و عمده ترین مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان مربوط به نخیلات می باشد.

کیخسرو چنگلوایی افزود: عمده ترین مشکل در پرورش نخیلات شادگان کمبود آب در اوج نیاز است به طوریکه در تابستان که  نیاز نخیلات به آب بیشتر می شود آب به کمترین دبی خود می رسد.

وی در ادامه به کیفیت پایین آب در این شهرستان به دلیل پایین دست بودن نیز اشاره کرد و گفت : متاسفانه در این شهرستان هنوز از شبکه آبیاری سنتی استفاده می شود که همین مسئله باعث هدررفت آب می شود و در این خصوص باید اعتباری به جهاد کشاورزی اختصاص داده شود تا مطالعات و اجرای شبکه های مدرن درون نخیلات  توسط این سازمان صورت گیرد.

چنگلوایی ادامه داد: بیماری خشکیدگی برگ نخیلات هم دیگر معضل کشاورزی این شهرستان می باشد که مختص این استان نبوده و در چندین استان مشاهده شده است و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال مطالعه و حل این مشکل می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه این جلسه به عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ۵۷ درصد کارگاههای بسته بندی خرما در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود : ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار  از اراضی این شهرستان در در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار داشت که با پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی قرار شد در فاز دوم نیز این شهرستان جزء طرح باشد.

چنگلوایی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی دیگری که در این شهرستان وجود دارد مربوط به زهاب نیشکر می باشد که با اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حدود ۴ متر مکعب بر ثانیه زهاب تولید خواهد شد که پیشنهاد می کنم با حضور استاندار، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل نفت و مدیر عامل سازمان آب و برق طی روزهای آتی جلسه ای برای رفع این مشکل تشکیل شود.

وی در پایان در خصوص رفع تداخلات ارضی در این شهرستان گفت: جلسات رفع تداخلات ارضی به صورت مرتب در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می شود و بیش از ۸۷ هزار هکتار تاکنون رفع تداخل صورت گرفته است که یکی از این مناطق در شهرستان شادگان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.