دو کتاب «روزها و روزگاران سخت» و «صبر و پیروزی» طی مراسمی با حضور برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی و نیز تولیت حرم امام راحل(ره) در کتابخانه ملی رونمایی شدند.

دو کتاب خاطرات دیگر از آیت‌الله هاشمی رفسجانی رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار منتشر شده از زنده یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل کتابهای «روزها و روزگاران سخت» و «صبر و پیروزی» روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام راحل و همچنین همسر و فرزندان مرحوم هاشمی رفسنجانی و نیز محمد هاشمی برادر وی و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در محل سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن هاشمی فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی با تبریک ولادت سیدالشهدا و گرامیداشت روز پاسدار و همچنین  روز ملی خلیج فارس تقارن این ایام فرخنده با مراسم رونمایی آثار تازه منتشر شده از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به فال نیک گرفت و گفت: آیت الله هاشمی به عنوان یک طلبه و مجاهد بیش از ۶۰ سال عمر خود را در مسیر مبارزه و جهاد، بیش از هر شخصیت دیگری یک پاسدار به شمار می‌آید نه فقط به دلیل مجاهدت‌هایشان در دوران دفاع مقدس بلکه به دلیل بینش و اعتقادی که به نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی گفت: خصوصیت دیگر ایشان این بود که وقت خود را برای مردم صرف می کرد که این مسئله از ایشان شخصیتی متفاوت ساخته بود و همواره راهی را که مردم انتخاب می کردند محترم می شمرد.

فرزند آیت الله هاشمی با بیان اینکه کتاب «صبر و پیروزی» خاطرات روزنوشت پدرش را در سال ۷۳ شامل می‌شود، گفت: شاید  بتوان آن را سال بهترین سالی دانست که مصداق‌های اقتصاد مقاومتی در آن بروز یافته است چرا که شاهد کاهش قیمت نفت و بازسازی پروژه های عمرانی بودیم که بار سنگینی را به دولت وارد کرده بود که با تدبیر آیت الله در این برهه هم موفق عمل کردیم.

وی در خصوص کتاب «روزها و روزگاران سخت» هم گفت: این کتاب نیز مربوط به دوران دفاع مقدس است که روایت ۸ سال از جنگ را از نگاه فرمانده جنگ به خوبی توضیح می‌دهد.

محسن هاشمی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در این رابطه هم گفت: در سیره انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ما شاهد هستیم که ایشان همیشه بیش از آنکه به روز انتخابات بیاندیشند به پس از آن فکر می‌کردند و چگونگی رقابت‌های انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی  بسیار مدنظر ایشان بود.

محسن هاشمی افزود: آیت‌الله هاشمی در آخرین دوره‌ای که به عنوان کاندیدا حضور پیدا کردند، تعداد زیادی شرکت کرده بودند و در حال تخریب ایشان بودند و گذشته انقلاب و عملکرد نظام را زیر سئوال می‌بردند اما ایشان از کلیت عملکرد نظام دفاع می‌کردند چرا که تخریب یعنی نابود کردن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی.

فرزند آیت‌الله هاشمی در پایان گفت: سیره آیت‌الله هاشمی تکیه بر انتخابات ایجابی به جای سلبی، صداقت به جای تهمت و رفاقت به جای تخریب بود. امیدوارم همه کاندیداهای امسال اعتبار به آبروی دراز مدت خود را به مانند این سیره پاس بدارند.

در ادامه این مراسم حمید میرزاده رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی با تسلیت مجدد به جهت فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایران فرزانه ای معتدل در جهان و یک نظریه پرداز برجسته‌ای را از دست داد. تاریخ هیچگاه پژواک ندای حق طلبی و یک عمر مبارزه مخلصانه آیت‌الله هاشمی را در مسیر حق و عدالت از یاد نخواهد برد.

وی افزود: کارنامه درخشان آیت‌الله هاشمی و سهم او در مدیریت مدبرانه نظام جمهوری اسلامی ایران ذخیره گرانبهایی برای علو درجات او خواهد بود. او دانشمندی قرآن پژوه، مجاهدی نستوه و مدیر استراتژیک بود که نماد محور وحدت در جامعه و تفکر اعتدال و مایه فخر روحانیت نیز به شمار می رفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه آیت‌الله هاشمی مانند مرحوم شهید بهشتی مظلوم بود؛ او اصولگراترین اصلاح طلب و اصلاح‌طلب‌ترین اصولگرا بود. آیت‌الله هاشمی با شجاعت و دوراندیشی که داشت منشاء تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر ایران شد.

میرزاده، تلاش‌های مرحوم  آیت الله هاشمی را نهادینه کردن نظام جمهوری اسلامی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار اثرگذار خواند و گفت: او همراه امام بود و با سعه صدر و تدبیر بحران‌های مختلف را از سر کشور و انقلاب دور می کرد.

وی گفت: آیت‌الله هاشمی یک تکیه گاه مردمی برای ایران بود و رد پای پرصلابت مدیریت او در همه حوزه‌ها دیده می‌شود. او هرگز پیمان خود را با مردم و انقلاب نگسست و به هیچ وجه راه «عبس و تولی» را طی نکرد.

رئیس پیشین دانشگاه آزاد همچنین با اشاره به همکاری سال‌های طولانی خود را مرحوم آیت‌الله هاشمی اذعان کرد که هرگز حرکت ریاکارانه از او ندیده است و با اشاره به تلاشهای او برای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، او را فرزانه‌ای معتدل که شاخصی واقعی برای مردم سالاری دینی ارائه کرد، توصیف کرد.

در ادامه مراسم، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه از سال ۶۰ تا زمان ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توفیق حضور در منزل او و دیدارش را داشته است، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی اگرچه برای سیاستمداران یک سیاست ورز بزرگ و یک مدیر به حساب می آمد و برای مدیران ارشد نظام هم از جایگاهی راهبردی برخوردار بود اما شاید بتوان گفت که او بهترین کسی بود که چشم انداز آینده همیشه پیش رویش بود و همه تصمیمات را ناظر بر آینده جامعه ترسیم می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی برای ما خانواده شهدا، پدری دلسوز و مهربان بود و همواره با دیدن روی فرزندان شهدا، اشک هایش جاری می شد.

رئیس کتابخانه ملی تاکید کرد: آیندگان و نسل های بعد باید قضاوت کنند که آیت‌الله هاشمی چقدر برای این جامعه دل سوزاند و برای اعتلای این سرزمین همت گماشت.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر هم به بیان برخی از ویژگی های دو کتاب تازه منتشر شده آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و بخش‌هایی از کتاب‌های روزها و روزگاران سخت و پیروزی را برای حاضرین قرائت کرد.

در پایان این مراسم کتابهای یاد شده با حضور حجت الاسلام والمسملین سیدحسن خمینی، محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی و جمع دیگر ی از مسئولان رونمایی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.