ایران در کمیسیون مشترک برجام، در خصوص بد عهدی‌ها بخصوص از جانب امریکا و برخی سخنان رییس جمهور امریکا که مخل سازکارهای ضد تحریمی است گلایه های خود را مطرح کرد که در بخشهای مالی و بانکی تا حدودی اثر گذار بوده است.

به عدم مذاکره با آمریکا در موضوعات خارج از برجام پایبندیم / در حال پیگیری موضوع بازداشت یک تبعه ایرانی در ترکیه هستیم

  به گزارش «قدس آنلاین»،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود که امروز دوشنبه برگزار شد ایام شعبانیه و یادبود روز خلیج فارس که برای ایرانیان روز مهمی است، روز کارگر و گرامیداشت شهید مطهری را تبریک گفت.

طرح گلایه‌های ایران از بدعهدی آمریکا در کمیسیون مشترک برجام

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: کمیسیون مشترک برجام بر اساس تفاهمات خود برجام که هر ٦ ماه یکبار برگزار شود تشکیل شد و مباحث زیادی را شامل شد. ایران در خصوص بد عهدی‌ها بخصوص از جانب امریکا و برخی سخنان رییس جمهور امریکا که مخل سازکارهای ضد تحریمی است گلایه های خود را مطرح کرد که در بخشهای مالی و بانکی تا حدودی اثر گذار بوده است. از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق از ایران به دلیل انجام تعهدات قدردانی شد و بر این صحه گذاشتند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

حمایت کمیسیون مشترک برجام از تفاهم ایران و چین درباره رآکتور اراک

وی با اشاره به بیانیه خانم اشمیت که در آن همه اعضا بر پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید کردند و پایبندی خود به تعهدات را مورد تاکید قرار دادند که باید برجام تداوم یابد. از تفاهم ایران و چین درباره راکتور اراک نیز حمایت کردند که این پیشرفت را مورد صحه قرار دادند.

به عدم مذاکره با آمریکا در موضوعات خارج از برجام پایبندیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست ایران و امریکا گفت: چنینی خبری ندارم. آنچه وجود داشته از قبل رایزنی‌های ایران با سایر کشورها است که در حاشیه اجلاس با کشورها انجام میگیرد. ما موضعی که از قبل داشتیم و به آن پایبندیم عدم مذاکره با امریکا در موضوعات خارج از برجام است. در گذشته به دلایل انسانی صحبت‌هایی را درباره زندانیان ایرانی داشته‌ایم که در دولت قبلی بوده و در اینجا هم طرف آمریکایی در حاشیه اجلاس درباره زندانیانی که در ایران هستند به طور مشخص گفتگوهایی داشته‌اند اما ما هیچ گفتگوی دو جانبه‌ای نبوده و فقط درباره برجام بوده است.

در مقابل تروریسمِ کور، زبان زور و قدرت پاسخگوی آنهاست/ طرح دیپلماسی درباره تروریست‌ها بحث درستی نیست

قاسمی درباره زیر سوال بردن موضوع دفاع از سوریه از سوی یکی از شهرداران سابق گفت: این یک بحث داخلی و انتخاباتی است. قدرت دیپلماسی بالاست و از آن میتوان در مقاطع مختلف استفاده کرد که یک امر بدیهی است اما وقتی صحبت از تروریسم کور است که جان انسانها برایشان مطرح نیست زبان زور و قدرت پاسخگوی آن‌هاست و دیپلماسی درباره تروریستها بحث درستی نیست و حداقل قابل بحث نیست.

پاکستان که خود را جزء ائتلاف ضدتروریسم می‌داند، سرزمین خود را در اختیار تروریست‌ها گذاشته است

وی درباره اقدامات تروریستها از مرز پاکستان و اقدامات ایران گفت: در ابتدا این فاجعه تلخ را مجددا به ملت ایران و بازمانذگان شهدا و همه پرسنل نیروی انتظامی تسلیت میگویم. بار دیگر نشان داده شد که در مرزهای پاکستان ثبات، امنیت و نظم و کنترلی نیست، علیرغم اینکه ایران با طرف پاکستانی بارها گفتگو کرده و تعهد گرفته بود که اجازه تکرار چنین اتفاقاتی را ندهد. کشوری که خود را جزو ائتلاف ضد تروریسم میداند سرزمین خود را در اختیار تروریستها گذاشته تا اقدامات خرابکارانه خود را داشته باشند؛ امیدواریم مرز ایران و پاکستان برخلاف سایر مرزهای این کشور که مشکلات زیادی دارد مشکلی نداشته باشد که اینطور نشد. با طرف پاکستانی مذاکرات شروع شده و آنها ابراز همدردی کردند اما ابراز همدردی کافی نیست و نیاز به اقداماتی دارد و ما با جدیت تمام هر کاری را برای احقاق حق شهدا و زادی گروگنمان را خواهیم داشت. اقدامات رسمی را در سطوح بالاتر خواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد که مرزهای ما تبدیل به جولانگاه اشراری شود که مشکلاتی را برای مرزهای ما ایجاد کنند.

وزارت خارجه پیگیر موضوع سفارت عربستان است

سخنگو در خصوص پیگیری موضوع سفارت عربستان و پرونده آن گفت: بحث تهاجم به یک سفارت خارجی امری محکوم و ناپسند است. این اقدام توسط مقامات عالیرتبه محکوم شد و خواستار پیگیری جدی توسط قوه قضاییه شد. بخشی از مشکلات ما ناشی از این اقدام خودسرانه بود. وزارت خارجه پیگیر این پرونده است و امیدواریم روزی این پرونده به انتها برسد و عاملین آن مجازات شوند تا دیگر کسی به صورت خودسرانه در خصوص سیاست خارجی اقدامی نکند.

قاسمی در خصوص آمار گردشگری خلیج فارس به مشهد گفت: فکر میکنم آمار دقیق است و نباید اجازه داد برخی با اینگونه اقدامات ضرر و زیان به کشور تحمیل کند.

کانادا تنها در اماکن دیپلماتیک اجازه رأی‌گیری کشورهای خارجی را می‌دهد

وی درباره ایجاد شرایط رای دادن در انتخابات در کانادا گفت: اگر تفاهمی صورت نگیرد مانند سال ٩٢ ایرانیان مقیم این کشور از دادن رأی محروم خواهند بود. تا جاییکه اطلاع دارم از مدتها پیش یعنی ١٩ سال پیش دولت کانادا رای گیری کشورهای خارجی را منحصر کرده بود به اماکن دیپلماتیک آن کشورها و تنها در دفاتر رسمی هر کشور این کار انجام میشد. در سال ٨٨ تنهایی جایی که صندوق رای داشت، اوتاوا در سفارتخانه ایران بود و در جای دیگری این امکان ایجاد نشد.

آمریکایی‌ها از تروریست‌هایی که منافع‌شان را تأمین کنند، حمایت می‌کنند/ آلبانی را نسبت به خطر منافقین آگاه کرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیدار اخیر جان مک‌کین (سناتور آمریکایی) با سرکرده منافقین و تحرکات ضد ایرانی این سازمان گفت: حمایت امریکا از تروریسم بحث جدیدی نیست و از قبل بوده و آنها علاقمند هستند استانداردهای دو گانه خود را ادامه دهند و در برخی نقاط از تروریست‌هایی که منافع آن‌ها را تامین می‌کند، حمایت می‌کنند و در برخی نقاط گروههایی را تروریست میشناسند که این موضوع در نهایت موجب ضرر و زیان خود آن‌ها شده که در حمایت از طالبان و القاعده شاهد آن بوده‌ایم که امروز روند تکاملی آن‌ها داعش است. آمریکا باید متوجه رفتار خود باشد. ما تماسهای خود را از طریق مجاری دیپلماتیک و سفارتمان در آلبانی داریم و نسبت به خطر (این گروه تروریستی) آنها را اگاه کرده‌ایم و این تماس‌ها ادامه خواهد داشت.

در حال پیگیری موضوع بازداشت یک تبعه ایرانی در ترکیه و سنجش صحت و سقم ماجرا هستیم

وی در خصوص انتشار خبر بازداشت یک تبعه ایرانی در ترکیه گفت: ما در حال پیگیری موضوع هستیم و قرار است اطلاعاتی از دولت ترکیه بگیریم. این موضوع مشکوکی است که باید صحت وسقمش مشخص شود. این میتواند اقدامی باشد از سوی گروههای معاند اگر صحت داشته باشد.

اگر عربستان رفتار و گفتار خود را تصحیح کند، امکان برداشتن گام‌هایی (روبه‌جلو) وجود دارد

سخنگو درباره روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و نامه کویت اظهار داشت: ما علاقمند هستیم با همه همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس روابط متعادل و عادی داشته باشیم. اقداماتی با سفرهای مقامات کویت و ایران انجام گرفت و امیدواریم بتوانیم برخی موانع که با برخی کشورهای منطقه بوجود آمده است را مرتفع کنیم. عربستان باید اطمینان داشته باشد که ایران مقتدر برای ثبات منطقه سازنده است و آنها نباید دچار ایران هراسی شوند و چنانچه بتوانند رفتار و گفتار خود را تصحیح کنند این امکان وجود دارد که گامهایی برداشته شود.

درباره برجام اجماع کلی در کشور وجود دارد/ منافع ملی را به کف خیابان‌ها نیاوریم

قاسمی در خصوص مناظرات انجام شده و حمله به برجام در آنها گفت: افشای اطلاعات محرمانه بخصوص در حوزه سیاست حارجی در هر کشوری جرم است. افشای اسرار میتواند منجر به ضرر و زیان بسیاری به منافع ملی شود. ما علاقمندیم در رقابتهای سیاسی درون کشور بیاموزیم که مسایل سیاست خارجی را به کف خیابانها نیاوریم و منافع مردم را سوژه رقابتهای سیاسی خود نکنیم. برجام بحثی‌ است روشن و اجماع کلی در کشور در خصوص آن وجود دارد که برجام چه تفاهمی است و اینکه بهتر از این شاید امکان نداشته است. انتقاد سازنده باید باشد اما در چارچوب منافع کلی نظام و مصلحتهای کشور.

از واشنگتن صداهای گوناگونی درباره برجام شنیده می‌شود، اما بهتر است صبر کنیم

سخنگو در خصوص اختلاف دیدگاه مقامات آمریکایی درباره برجام اظهار داشت: صداهای گوناگونی هنوز از واشنگتن شنیده میشود که متفاوت و گاهی متناقض است اما آنچه در کمیسیون مشترک برجام منتشر شد و یکی از اعضا آن دولت آمریکاست با توجه به تاکیدی که بر حفظ و دفاع از برجام وجود داشت پاسخی بود به ترامپ. این صداها وجود دارد ولی فکر میکنم در حوزه هایی بهتر است صبر کنیم و قصاص قبل از جنایت نداشته باشیم.

هر دخالتی در سایر کشورها بدون اجازه دولت مرکزی امری خلاف و مذموم است

قاسمی در خصوص موضع وزارت خارجه درباره حمله ترکیه به شمال عراق گفت: هیچ اقدامی بی معنا نیست اما هر دخالتی در سایر کشورها بدون اجازه دولت مرکزی امریست خلاف و مذموم و باید توصیه کرد که چنین اقداماتی متوقف شود یا صورت نگیرد.

تلاش داریم روند آستانه درباره سوریه با قدرت بیشتر کار خود را پیش ببرد

وی در خصوص نشست آستانه و رویکرد ترکیه در قبال این موضوع گفت: آستانه اجلاسی‌ است با محوریت سه کشور که توانسته‌اند بر اساس اشتراکات درباره سوریه همکاری‌ها را آغاز کنند. ترکیه در سوریه نقش مهمی دارد و حضورش در این حوزه می‌تواند مثبت باشد و مهم است. به دلایل این اختلاف دیدگاهها آستانه را تعطیل نمی‌کنیم و تلاش داریم که آستانه با قدرت بیشتر کار خود را پیش ببرد و در حل بحران سوریه موثر باشد اما اختلاف دیدگاه‌ها وجود دارد.

سخنگو در خصوص اعلام عربستان برای (اعطای) هبه به بازماندگان حادثه منا گفت: ترجیح می‌دهم مسئله حج را از سازمان حج و زیارت سوال کنید.

اکراد بخش مهمی از کشور عراق و دارای حق و حقوقی هستند/ آن‌ها نمی‌توانند با حاکمیت ملی عراق مبارزه یا دشمنی کنند

بهرام قاسمی در ادامه گفت: اکراد بخش مهمی از کشور عراق هستند و در چارچوب حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق آنها دارای حق وحقوقی هستند. آنها نمی‌توانند با حاکمیت ملی عراق مبارزه کنند یا دشمنی کنند یا آن را نپذیرند.

ایران از حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند و هرگونه انفکاک را نمی‌پذیرد

این مباحث جدید نیست و در طی سالیان اخیر هم چنین صحبتهایی بوده و ما از حاکمیت ملی عراق دفاع میکنیم و هرگونه انفکاک را نخواهیم پذیرفت. با تحقق این مسائل ما تا بی‌نهایت فاصله داریم.

تقویت ایران‌هراسی برای جلوگیری از ایجاد یک فضای مثبت زندگی در منطقه است

وی درباره رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس و بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس گفت: این سخنان جدید نیست و جو ایران‌هراسی که مشخصا از پایتخت‌های معینی در جهان طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود در منطقه القا میشود تا کشورهای منطقه در یک فضای مثبت زندگی نکنند. این فضا توسط برخی مجامع و کشورهای منطقه نیز دنبال میشود و ما مکررا اعلام کرده‌ایم که انها نباید تحت تاثیر برخی شعائر خبیثانه قرار بگیرند.

موضوع فلسطین در بین کشورهای اسلامی تضعیف شده است/ امیدواریم کشورهای اسلامی متوجه دشمن مشترک صهیونیستی شوند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندانهای فلسطین اشغالی و واکنش کشورهای اسلامی گفت: آنچه در برخی از کشورهای اسلامی ضعیف شده موضوع فلسطین است و آنها گرفتار نگرانیهای بی جهت شده و از موضوع فلسطین غافل شده‌اند که این هم ناشی از القاءات و تلاشهای رژیم صهیونیستی است. امیدوارم کشورهای اسلامی با درک دشمن مشترک که رژیم صهیونیستی از وضعیت فعلی خارج شوند.

رسما از دولت ترکیه خواستیم موضوع قتل یک شهروند ایرانی در این کشور را پیگیری کنند

قاسمی در خصوص کشته شدن رئیس جِم‌تی‌وی در ترکیه گفت: موضوع در حال بررسی و پیگیری است. رسما از دولت ترکیه خواستیم با توجه به قتل یک شهروند ایرانی موضوع را پیگیری و هر چه زودتر اطلاعات خود را منتقل کند.

به دلیل پیچیدگی‌های تحریم هنوز با نارسایی‌هایی در حوزه بانکی و مالی روبرو هستیم

وی در خصوص اقدامات اقتصادی دستگاه سیاست خارجی گفت: آنچه این دولت به ارث بود یک اقتصاد تحریم شده بود که به شکلی هوشمند و بی‌نظیر از سوی غرب اعمال شده بود. هنوز به دلیل پیچیدگیهای تحریم هنوز با نارسایی‌هایی به‌خصوص در حوزه بانکی و مالی روبرو هستیم که تلاش برای برطرف‌کردن آنها ادامه دارد. تعاملات ما با کشورهای مختلف را نگاه کنید و لیست رفت و آمدها را ببینید، تفاوت آنچه روی داده را می‌توان فهمید. گامهای نخست و اولیه برداشته شده و بخشی از تحریم‌ها برداشته شده و امیدوارم این روند منجر به قراردادها با کشورهای مختلف به‌خصوص همسایگان شود و صادرات غیر نفتی ما در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال شود.

ایران هیچگاه مایل به ایجاد تنش نبوده است/ قدرت ایران برخی‌ها را نگران کرده و به اقداماتی واداشته است

سخنگو در خصوص اقدامات ضد ایرانی همسایگان و سیاست ایران در این خصوص گفت: ایران نسبت به همسایگان خود و کشورهای اسلامی و کشورهایی که سیاست خصومت‌آمیز ندارند سیاست ملایمت‌آمیز دارد و هیچگاه مایل به ایجاد تنش نبوده اما اصلا سیاست مصامحه و مدارا را دنبال نمیکند و شاید قدرت ایران باشد که برخی را نگران کرده باشد تا اظهارات و اقداماتی داشته باشند.

بیانیه کمیسیون مشترک برجام و نه صداهای مختلف واشنتگتن، ملاک ایران است

بهرامی در خصوص گزارش ۹۰ روزه برجام دولت امریکا به کنگره گفت: صداهای مختلفی در آمریکا شنیده میشود اما بیانیه وین با حضور نماینده امریکا تایید شده و ملاک ما آن است زیرا یک موافقتانه بین المللی و چند جانبه است.

بحث ناتوی عربی، تلاشی برای مشروعیت بخشی بیشتر به رژیم صهیونیستی است/ وضعیت منطقه امکان تحقق ناتوی عربی را نمی‌دهد

وی در خصوص علنی شدن روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی گفت: این روابط متاسفانه وجود دارد اما ناتوی عربی در منطقه وجود نخواهد داشت و سنخیتی در مقایسه با ناتو بین کشورهای منطقه نیست. تلاشی است تا مشروعیت بیشتری را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان اورد اما وضعیت منطقه به گونه‌ای است که امکان عملی شدن ناتوی عربی را فراهم نمیکند.

در سفر ظریف به گرجستان قول‌هایی گرفته شد تا مشکلی برای ایرانی‌ها در گمرکات به وجود نیاید

سخنگو در خصوص بروز مشکل برای ایرانیان در گرجستان گفت: تا چند ماه پیش هیچ نوع گزارشی نداشته‌ایم اما یکی دو مورد به دلیل عدم آشنایی با گمرک گرجستان رخ داد که به دلیل همزمانی آن با سفر اقای ظریف همانجا صحبت شد و قولهایی گرفته شد تا این موارد تکرار نشود اما من باور ندارم که چنین اتفاقاتی رخ داده باشد. مسئله در آن حدی که عنوان شد، نبود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.