یک روزنامه آلمانی در مطلبی نوشت آن اتحادی که اعضای اتحادیه اروپا در نشست اخیر بروکسل درباره برگزیت از خود نشان دادند در جریان مذاکرات در این باره و بعد از نهایی شدن آن ادامه نخواهد یافت.

برگزیت خطری برای اتحاد اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه آلمانی "ویرتشافتز ووخه"،  27 کشور عضو اتحادیه اروپا قبل از شروع مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وحدت نمایشی و عزم راسخی را از خود نشان دادند. البته در طول مذاکرات خروج تا این اندازه اتحاد را نمی توان از آن ها انتظار داشت.

به ندرت اتحادیه اروپا تا این اندازه آن گونه که روز شنبه در بروکسل اتفاق افتاد از خود اتحاد نشان داده بود. در عرض چند دقیقه 27 عضو اتحادیه اروپا درباره خط و مشی ها برای مسئله برگزیت با هم به توافق رسیدند. البته این تصورخوشحال کننده و بیشتر نمایشی از وحدت نمی تواند مسائل و مشکلات را مخفی کند.

نویسنده در ادامه به خطراتی که در جریان مذاکرات برگزیت برای این اتحاد اروپایی وجود دارد اشاره کرده و نوشت: اولین خطر در هفتم ماه می و تنها در حدود یک هفته آینده رخ می دهد. اگر در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مارین لوپن افراط گرا پیروز شود تصمیمات بروکسل (درباره برگزیت) بلافاصله بی ارزش می شود. این مسئله ای بود که دیپلمات های اتحادیه اروپا روز شنبه به آن اعتراف کردند. بر اساس گفته های محافل دیپلماتیک اروپا لوپن می خواهد فرانسه را از منطقه یورو و اتحادیه اروپا خارج کند ، پس به ندرت در برابر انگلیس و مذاکرات خروج موضع سختی را اتخاذ می کند.

خطر دیگری که وحدت اروپا را تهدید می کند پیشرفت های سریع ضد و نقیض و پارادوکس گونه در مذاکرات برگزیت با انگلیس است. در حال حاضر وحدت اتحادیه اروپا بسیار قوی است چرا که همه هدف برابر دارند. اعضای باقی مانده در اتحادیه اروپا تنها در صورتی می توانند در برابر انگلیس برای عمل به تعهدات مالی خود کاری از پیش ببرند که با هم متحد باشند. کشورهایی مانند آلمان باید نگران این مسئله باشند که باید بودجه بیشتری را بعد از خروج انگلیس به اتحادیه اروپا بپردازند؛ البته وزیر دارایی آلمان اخیرا این مسئله را رد کرده است. کشورهایی مانند لهستان و انگلیس نیز باید نگران این مسئله باشند که اگر انگلیس نتواند تعهدات مالی خود را برآورده کند کمک های مالی اتحادیه اروپا به آن ها محدود شود.

نویسنده در ادامه به حقوق شهروندان اتحادیه اروپا به عنوان عامل دیگری برای اتحاد نمایشی اروپا قبل از برگزیت اشاره کرده و نوشت: دولت ملی محافظه کار لهستان در حال حاضر بیش از یک سال پیش تمایل به توافق و سازش در مسئله برگزیت دارد چرا که برای حقوق هم وطنان خود در انگلیس در هراس است. تعداد بالای شهروندان این کشور شرقی اروپایی در انگلیس از جمله دلایلی است که این کشور در ژوئن 2016 برای خروج از این اتحادیه رای مثبت داد. لهستان در صورتی می تواند از حقوق شهروندان خود در انگلیس حمایت کند که با وزنه های سنگینی مانند فرانسه و آلمان هماهنگ باشد. فشارها بیشتر می شود در صورتی که امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری هفتم ماه می در فرانسه پیروز شود. وی تحریم ها علیه لهستان در مناقشات بر سر اصلاح بحث برانگیز قوانین در این کشور را ارائه داده است. اما در هر حال هیچ کس نمی داند دولت لهستان که به لحاظ سنتی ارتباطات نزدیکی با لندن داشت در صورتی که دو نگرانی پول و حقوق شهروندی خود را نداشته باشد چگونه رفتار خواهد کرد.

روز شنبه و در نشست بروکسل یک دعوای دیگر که در اصل هفته ها در پشت صحنه بین بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا وجود داشت خود را نشان داد. برخی کشورهای اروپایی در رقابت بر سر مسئله شغل ها و تاسیساتی هستند که در جریان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به این قاره منتقل می شود. از جمله این موسسات آژانس تنظیم کننده بانک های اتحادیه اروپا   (EBA) و آژانس پزشکی اروپا  (EMA) هستند. این موسسات بعد از خروج نمی توانند در لندن بمانند. اتریش و آلمان از جمله مدعیان برای دریافت مقر آژانس پزشکی اروپا  هستند.

برای دریافت مقر  (EBA) نیز فرانسه و آلمان با کشورهای کوچکی مانند لوکزامبورگ و ایرلند رقابت می کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: در هر حال اتحاد 27 عضو اتحادیه اروپا زمانی که مذاکرات خروج انگلیس تکمیل شود در معرض خطر قرار می گیرد. در این صورت باید یک قرارداد تجارت آزاد جدید با دولت انگلیس مورد مذاکره قرار گیرد که کشورهای اروپایی علایق و منافع متفاوتی را در آن دنبال می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.