نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امریکا هنوز دست از شیطنت هایش برنداشته است، گفت: در دولت یازدهم عملکرد ما به گونه ای بوده که در برابر سخنان مخالفین صبر و تحمل کردیم.

آمریکا هنوز دست از شیطنت هایش برنداشته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حسن روحانی نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ضبط شده تلویزیونی به سوالات مجری پاسخ داد.

در ابتدای این برنامه مجری گفت: سوالهایی که در این برنامه پرسیده می شود قبلا به رویت نامزدها می رسد تا هر سوالی که مایل هستند پرسیده شود جناب آقای روحانی گفتند که در این برنامه پاسخگوی هر سوالی خواهند بود.

روحانی درخصوص اعضای کابینه دوازدهم گفت: معمول نیست که اسامی وزرا پیش از بستن کابینه مطرح شود به دلیل اینکه وزرا باید به مجلس شورای اسلامی معرفی شود و مجلس رای بدهد، علاوه براین باید هماهنگی های دیگری نیز انجام شود.

 روحانی اظهارداشت: اساس برنامه ما مبنای شایسته سالاری است و کابینه دولت یازدهم هم این واقعیت را نشان داد که بحث جناح خاص مطرح نیست بلکه افرادی که دارای سابقه لازم و تجربه کافی در آن زمینه هستند به عنوان کابینه معرفی خواهند شد.

باید به همه جوان ها میدان دهیم

 روحانی درخصوص میانگین سنی کابینه آینده گفت: ما باید به همه جوان ها میدان دهیم، اصل بر شایستگی و توانمندی افراد برای وزارتخانه است و مسئولت ها با شرایط جدید کابینه نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد یافت و سن متوسط جوانتر خواهد شد طرحی برای کاهش پنج ساله سن مدیریت داریم.

وی در خصوص حضور دوستان و نزدیکانش در کابینه آینده اظهار داشت: افرادی که با آنها سابقه کاری داشته ام یا در کابینه قبلی حضور داشته اند می تواند یکی از امتیازات باشد اما دوست بودن نمی تواند معیاری برای انتخاب وزرا باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخصوص تعامل با سایر قوا نیز گفت: اساس معیار برای تعامل بین قوا قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور وظایف قوا را مشخص کرده اند. اما در عین حال باید همکاری و همفکری و تعامل بین قوا وجود داشته باشد. در تجربه دولت یازدهم دیدیم در موضوع مهمی مثل موضوع هسته ای تعامل بین قوا موثر بود. در موضوع هسته ای توانستیم به وحدت نظر برسیم.

روحانی ادامه داد: تجربه دولت یازدهم نشان داده که تعامل ما با قوای دیگر خوب است در دولت یازدهم وزیری بوده که سه تا چهار بار به مجلس برده شده است. اما رای کافی نیاورده اما هیچ وقت گله نکردیم و گفتیم حق مجلس است اگر ۱۰ وزیر را رد کند؛ سوال و استیضاح وزرا هیچ وقت مورد گله و شکایت نبوده است البته مسائلی با جلسه سران قوا مورد بررسی قرار گرفته است.

نامزد دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون پاسداشت ارزش ها در دولت آینده گفت: امثال بنده از ابتدا در میان مردم بودم و مردم می توانند قضاوت کنند؛ اساس نظام ما بر پایه انقلاب اسلامی است همه ما به نظام اسلامی پایبند هستیم البته انقلاب به این معنا است که برای اسلام و مردم درست فکر کنیم و درست عمل کنیم. انقلابی بودن یعنی درست اندیشیدن، درست عمل کردن هرکس برای آزادی مردم تلاش کند و به اخلاق پایبند باشد انقلابی است، انقلابی بودن به معنای درشت و بلند حرف زدن نیست.

وی اظهار داشت: توانمندی های شخصی، تجربه و دانش برای احراز پست ریاست جمهوری مهم است و رئیس جمهور باید برای اداره کشور در چارچوب قانون حرکت کند و در راه امام و انقلاب گام بردارد. رئیس جمهور باید بر اساس خرد جمعی و در راستای مطالبه مردم عمل کند.

روحانی درخصوص برخوردهایش با منتقدین گفت: در دولت یازدهم افکار متفاوت و مختلفی وجود دارد و گروه های مختلفی نمایندگان شان در دولت یازدهم  وجود دارد و بنده در زمان رای گیری صبر می کنم و دستم را بالا نمی گیرم نظر نمی دهم و تصمیم جمعی را عمل می کنم.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که دولت یازدهم تجربه بسیار بالایی را پشت سر گذاشته و آن فشار منتقدین و مخالفین از جمله صداوسیماست که بیشتر منتقد دولت بوده تا حامی دولت.

با تخریب مخالفیم زیرا حرکت دولت را کند می کند

روحانی تاکید کرد: با تخریب مخالفیم زیرا حرکت دولت را کند می کند و به ضرر جامعه است و شرعا و قانونا این کار مجاز نیست.

وی در واکنش به اظهارات مجری مبنی بر اینکه آیا حاضر هستید به مردم قول دهید در حاشیه ها ورود نکنید، گفت: لازم نیست قول بدهم مردم می توانند برای عملکرد دولت یازدهم قضاوت کنند. در دولت یازدهم عملکرد ما به گونه ای بوده که در برابر سخنان مخالفین صبر و تحمل کردیم و هیچ وقت به دنبال حاشیه نبودیم به همین دلیل در  اکثر موارد دولت به حاشیه پردازی ها پاسخ  نداده است؛ زیرا معتقد بودیم خیلی از تخریب ها برای حاشیه سازی و منحرف کردن ما بوده است.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اعلام اموال وزرا و رئیس جمهور برابر قانون گفت: حتما باید این کار انجام شود اگر موردی پیش بیاید که وزیر یا معاونی اموال خود را اعلام نکند قوه قضاییه موظف است آن وزیر را تحت سوال قرار دهد تا جایی که من خبر دارم همه وزرا و معاونین به این وظیفه خود عمل کردند.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نگاه نامزدهای ریاست جمهوری نباید به بیرون مرزها باشد گفت: رهبر انقلاب نکته مهمی فرموده اند که به دفعات روی آن تاکید کرده اند. زمانی که ما صرفا به صادرات نفت و واردات متکی شدیم دشمن طمع کرد و ما را دچار مشکل کرد، اقتصاد مقاومتی برای همین است تا اقتصاد ما درون زا باشد وی ادامه داد این دولت نگاهش اول به آسمان و به رحمت خداوند و بعد به ملت خود نگاه دارد و هیچ گاه نگاهش به بیرون و خارجی ها نخواهد بود البته ما با دنیا تعامل سازنده و موثر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی اساس کار ما با تعامل سازنده با جهان خواهد بود اما در میان کشورها همسایه و کشورهای اسلامی دارای اولویت خواهند بود. همسایگان به دلیل منافع اقتصادی و امنیت ملی و ناامنی منطقه برای ما مهم هستند. دنیای اسلام شریک فرهنگی ماست بعد از همسایگان و کشورهای اسلامی اروپا امریکا آسیا و همه کشورهایی که با خصم نباشند با آنها رابطه خواهیم داشت.

روحانی در خصوص راهکار دولت دوازدهم برای مقاومت گفت: منطقه ما دشمنان فراوانی دارد قدرت های بزرگ به منطقه ما چشم طمع داشتند. اسرائیل به عنوان یک دشمن در منطقه ما وجود دارد. تروریست به عنوان دشمن دیگری بروز و ظهور کرده است؛ ما باید در برابر اسرائیل و تروریسم مقاومت کنیم و هر کشوری که در برابر این تهدیدهاست مورد حمایت است.

وی در خصوص اقدامات دولت آینده در برابر نقض برجام گفت: ما در مقام عمل نشان دادیم امریکایی در ایسا وقتی یک قدم به ضرر ما برداشتند و تحریم ۱۰ ساله را تمدید کردند و ما عکس العمل نشان دادیم و من دستوری به سازمان انرژی اتمی دادم و در برخی تحریم های اخیر ما شرکت های امریکایی و صهیونیستی را تحریم کردیم؛ بنابراین عکس الملل ما مقابل مثل خواهد بود.

روحانی در پاسخ به این پرسش که  نظر و اعتقاد شما در برابر فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه امریکا شیطان بزرگ است، چیست، اظهار داشت: این جمله جمله معروف امام است و در آن شرایطی که امریکا، ایران و اصل انقلاب را تهدید می کرد، شاه را پناه داده بود و تخیلاتی از قبیل ۲۸ مرداد در ذهن آنها وجود داشت. امام فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و طی شیطان بزرگ است.

امریکا هنوز دست از شیطنت هایش برنداشته است

وی تاکید کرد: امریکا هنوز دست از شیطنت هایش برنداشته است. اما امریکا رفتار قبلی خود را ادامه دادند نکته مهمی را رهبری فرمودند مبنی بر اینکه ما دشمن را باید به طور کامل مایوس کنیم وی راه چاره را قدرت ملی خواند هر چه قدرت ملی و منطقه ما افزایش یابد جلوی شیطنت امریکایی گرفته می شود.

روحانی درخصوص راهبرد عملیات دولت دوازدهم در مقابل شیطنت امریکا، گفت: بهترین راهبرد تقویت قدرت ملی کشور و اتحاد است. قدرت سخت و نرم ما بسیار تاثیر گذار است در مذاکره با ۱+۵ وقتی درایران توانستیم جلوی رشد تورم را بگیریم و رشد اقتصادی ایجاد کنیم سرعت در مذاکرات ما تاثیر گذاشت که نماینگر قدرت نظامی، امنیتی و اجتماعی ما بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره استمرار قدرت منطقه ای، اظهار داشت: در دولت یازدهم تلاش های بسیاری برای روابط منطقه ای ایران شد. این تلاش ها باید ادامه یابد روابط ما با کشورهایی مثل عراق، سوریه، یمن و لبنان روابط خوبی است بجز یک همسایه ما که خودش بخاطر مطامع خودش روابط را خراب کرده است.

روحانی پیرامون راهکار مقابله با نقض برجام  اظهار داشت: طبق فرمایش رهبری ناقض برجام نخواهیم جمهوری اسلامی هرکجا با دنیا پیمانی بسته پای پیمانی خود مانده برجام پیمانی است. با چند کشور که ما متعهد خواهد بود تا زمانی که طرف مقابل به پیمان پایبند باشد. ما برنامه مقابل آن راطراحی کردیم

وی ادامه داد: در هیاتی که مستمرا برای نظارت بر برجام تشکیل می شود برای شرایط مختلف برنامه ریزی صورت گرفته که برای آن طرح هایی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.