همزمان با روز معلم و گرامی داشت یاد و خاطره اسوه تقوا و اخلاص متفکر و دانشمند نامدار شهید مرتضی مطهری از مقام علمی آیت‌الله جوادی آملی تجلیل به عمل آمد.

تجلیل از مقام علمی آیت‌الله جوادی آملی

  به گزارش «قدس آنلاین»،  با گرامی داشت یاد و خاطره اسوه تقوا و اخلاص متفکر و دانشمند نامدار شهید مرتضی مطهری و روز معلم از مقام علمی، عرفانی، فقهی و فلسفی استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی از سوی شاگردان درس فقه استاد، در مسجد اعظم قم، تجلیل به عمل آمد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این مراسم با بیان این که جان، وقت و عمر خود را در راهی صرف می کنید که عوض و معوض را به شما خواهند داد، گفت: برخی راهی را انتخاب کرده اند که عوض و معوض را دشمن می برد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: تجارت خاسره تجارتی است که عوض و معوض را دشمن می برد و هیچ چیز در مقابل به شما نمی دهد؛ شیطان ما را برده خود قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: شیطان انسان را مرکب خود قرار می دهد و او را هر جا که می خواهد می برد؛ شیطان چیزی به پیروان خود نمی دهد و مثل فردی که بر روی اسب سوار است، دهانه اسب را در اختیار دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: وقتی سوار بر مرکبی می شوند، فقط مقداری جو به او می دهند که باری را جا به جا کند؛ انسان کاری با انسان می کند که از او چیزی باقی نماند و حیثیت او را از بین می برد.

وی تصریح کرد: شیطان با آب و خاک، نفت و گاز و بدن انسان کاری ندارد؛ شیطان دو چیز را از انسان می گیرد و آن ایمان و حیثیت اوست؛ آدم بی آبرو، برده شیطان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: تا زمانی که زمینی فکر می کنیم، نمی توانیم آسمانی حرف بزنیم و آیات آسمانی را درک کنیم؛ اهل بیت(ع) آیات آسمانی را به خوبی برای ما معنا و تفسیر کردند.

وی بیان داشت: کاری که شیطان با حضرت آدم کرد، بی حیثیت کردن ایشان بود؛ در قرآن کریم آمده است، مراقب باشید کاری که شیطان با پدر و مادر شما کرد و آن ها را بی آبرو کرد، با شما نکند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تأکید کرد: شیطان می خواهد شما را عریان و لباس شما را از تن بیرون کند؛ مثل استکبار و صهیونیسم از شما نفت و گاز نمی خواهد بلکه ایمان و آبروی شما را می خواهد.

وی خاطرنشان کرد: امام سحاد(ع) در دعای وداع ماه رمضان به خدای متعال عرض می کنند، همانطور که اصل آفرینش تو بی سابقه است، پرورش تو هم بی سابقه است؛ هیچ گاه ندیده ایم که مشتری آگهی مزایده و تو شخصا خریداری هستی که برای انسان آگهی مزایده می زنی.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: خدای متعال به انسان می گوید، جانت را به هر کسی می خواهی بفروشی، من از تو بیشتر می خرم؛ به جز سالکان الی الله، همه کسانی که بی راهه رفته رفته اند، پشیمان هستند.

وی ادامه داد: زکری بن آدم که در قبرستان شیخان قم دفن است، شخصیتی بود که به خاطر وجودش در قم، عذاب بر این شهر نازل نمی شد؛ ما موظفیم که خود را عرضه کنیم و یقین بدانید که ما را قبول خواهند کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: شیطان همیشه به آدم حمله می کند و زمانی که از فرد تعریف کنند، در خط مقدم حمله و آتش شیطان قرار می گیرد؛ کسی که از او تعریف می شود خیلی باید مراقب باشد و کنترل کند که خود را ارزان نفروشد؛ مسابقه دهندگان نفس نفس می زنند تا به نفیس برسند.

گفتنی است، در پایان این مراسم، آیین رونمایی از پرتال مرحوم آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبایی به دست حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.