سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص نشست دوجانبه ایران و امریکا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام گفت: آنچه در گذشته وجود داشته و الان هم ادامه دارد رایزنی هیات ایرانی و هیات‌های سایر کشورها در حاشیه کمیسیون مشترک برجام است.

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی خاطرنشان کرد، جلسه کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 5 اردیبهشت برابر با 25آوریل 2017 در وین برگزار شد. براساس متن برجام جلسات کمیسیون باید هر سه ماه یک بار برای بررسی وضعیت اجرای توافق تشکیل شود. در این جلسه مباحث زیادی در آن مطرح شد.

وی افزود: در این نشست آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از جمله موانع مربوط به رفع تحریم‌ها و اقدامات طرف‌های برجام در مورد اصلاح قوانین و مقررات مربوطه و راه‌های برداشتن موانع برای رفع تحریم‌های باقیمانده به ویژه در حوزه بانکی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این کمیسیون، ایران بدعهدی‌های مکرر امریکا در اجرای تعهدات این کشور طبق برجام، خصوصا تردیدافکنی‌های دولت ترامپ از جمله اعلام سیاست «بازنگری» و اظهارات عمومی غیرسازنده مقامات امریکایی را مطرح کرد و نسبت به پیامدهای اقدامات و اظهارات غیرمسوولانه مقامات امریکایی در قبال برجام هشدار داد.

قاسمی ادامه داد: البته نکته قابل توجه اینجاست که با وجود اظهارات غیرسازنده و غیرمسوولانه دولت ترامپ، وزارت امور خارجه امریکا رسما و صراحتا در نامه‌ای به کنگره نسبت به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجام ادغان کرده است. همه طرف‌های برجام با اشاره به جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر رعایت کامل تعهدات برجامی از سوی ایران، ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر پایبندی به تعهدات خود وفق برجام، بر ضرورت اجرای موثر و کامل تعهدات از سوی همه اعضا تاکید کردند.

وی در ادامه در خصوص نشست دوجانبه ایران و امریکا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام گفت: آنچه در گذشته وجود داشته و الان هم ادامه دارد رایزنی هیات ایرانی و هیات‌های سایر کشورها در حاشیه کمیسیون مشترک برجام است و البته در حاشیه اجلاس ایران با کشورها در خصوص مسائل دوجانبه و برجام و موضوعات دیگر صحبت می‌کند. در مواجهه با امریکا ما به آنچه در گذشته مطرح کردیم پایبند هستیم و آن هم عدم مذاکره با این کشوردر حوزه‌های خارج از برجام است، ما هیچ نوع مذاکره‌ای خارج از موضوع برجام با امریکا نداریم البته در گذشته به دلایل انسانی بحث‌هایی را درخصوص برخی زندانیان ایرانی و امریکایی که در دو کشور در حبس بودند با یکدیگر مطرح می‌کردیم که البته نتایج مثبتی هم داشته و این مسائل در دولت قبلی اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در حاشیه اجلاس هم طرف امریکایی صحبت‌هایی را در خصوص یکی، دو نفر از افرادی که مدنظر آنها بوده و در زندان‌های ایران به‌دلایل مشخص حضور دارند مطرح کردند اما با امریکا هیچ‌گونه مذاکره‌ای نداریم و آنچه در کمیسیون مشترک برجام رد و بدل می‌شود مسائل برجامی و هسته‌ای و گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای است که بین ما و سایر اعضا اتفاق می‌افتد و ما کماکان برای گفت‌وگو با این کشور در خصوص مسائل خارج از برجام دستورالعملی نداریم.

قاسمی در ادامه با اشاره به امضای قرارداد بازطراحی و مدرنیزه کردن رآکتور نیروگاه اراک گفت: کمیسیون مشترک برجام از امضای قرارداد بازطراحی و مدرنیزه کردن رآکتور نیروگاه اراک بین شرکت‌های ایرانی و چینی به عنوان یک پیشرفت چشمگیر استقبال کرد. همچنین آخرین تحولات در مورد تاسیس یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای در فردو و موارد مطروح در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که طرح‌ها و موضوعات در چارچوب نشست‌های کارشناسی مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد. 

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در نشست وین اهمیت اجرای پیوست 3 برجام در مورد همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی بین ایران و سایر اعضای برجام از جمله در زمینه طراحی سوخت رآکتورهای هسته‌ای‌، همکاری در حوزه پزشکی هسته‌ای، مدیریت پسماند و امنیت هسته‌ای مورد بررسی و تاکید قرار گرفت و همچنین از برگزاری سمینار عالیرتبه ایران- اروپا در بروکسل برای اجرایی کردن پیوست مذکور تقدیر به عمل آمد.

قاسمی درباره رویکرد ایران در قبال برجام با توجه به اقدام‌های امریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مسوول و متعهد به تعهدات چندجانبه بین‌المللی، کماکان و مادامی که طرف‌های مقابل تکالیف برجامی خود را اجرا کنند همچون گذشته همه تکالیف برجامی خود را به‌طور کامل اجرا خواهد کرد. البته باید تاکید کنم که حفظ و حراست از برجام مسوولیت مشترک همه طرف‌های برجام بوده و تنها با اجرای با حسن‌نیت و کامل تعهدات است که این مهم محقق می‌شود. در این مسیر ایران ضمن رصد دقیق و همه‌جانبه تحولات و تحرکات مرتبط با برجام، رویکردهای خود در قبال برجام را به نحوی که تامین‌کننده منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، تعیین می‌کند.
منبع: اعتماد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.