بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در تلویزیون تا حدودی به جایگاه معلمان پرداخته شده، اما کیفیت آثار به آن اندازه نبوده که بخواهیم آن را به عنوان الگو نام بریم.

سینما تصویری عزتمند از معلمان کشور ارائه نکرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این‌که پرداختن به برخی  مشاغل در سینما، فرهنگ‌ساز است، گفت: در آثار سینمایی همیشه قصه‌هایی روایت می‌شود که در آن می‌توان اقشار مختلف جامعه را مشاهده کرد. برای مثال در فیلمی پلیس محور قصه است یا در فیلمی دیگر پزشک، حتی در این اواخر روحانیون نیز مد نظر قصه‌های سینمایی یا تلویزیونی قرار می‌گیرند. در این میان، معلمان به عنوان یکی از مشاغل ارزشی کمتر مد نظر سینماگران قرار می‌گیرند.

وی افزود: البته شاید این تصور در ذهن پیش بیاید که شغل معلمی، بار دراماتیک لازم را برای قصه‌های سینمایی دارا نیست؛ ویژگی که برای تولیدات سینمایی الزامی است، اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نظر کنیم متوجه خواهیم شد که آثار با محوریت زندگی معلمان، همیشه برای تماشاگران جذابیت دارند. برای مثال از فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» نام می‌برم که در زمان خود، قلب‌های بسیاری را به تسخیر خود در آورد.

این بازیگر ادامه داد: در تلویزیون تا حدودی به این حرفه پرداخته شده است، اما کیفیت آثار به آن اندازه نبوده که بخواهیم آن را به عنوان الگو نام بریم. نکته دیگر که باید حتماً به آن اشاره کنم این است که ما در تولیداتی که معلمان محور قصه هستند چهره‌ای که از آنها تصور می‌کنیم چندان با عزت نیست، یعنی عموماً اینگونه می‌گوییم آنها (معلمان) افرادی کم درآمد هستند که تنها شرافت پشتوانه آنهاست، البته داشتن این امتیاز خود بزرگترین فاکتور است، اما معلمان نیز همچون بیشتر کارمندان دولت زندگی عادی دارند، برای همین نباید آنها را به واسطه کم بودن حقوقشان، ضعیف توصیف کرد.

بازیگر سریال «سفر سبز» با تاکید بر این‌که، الگوهای بسیاری موفقی در کشورمان داریم که می‌توانند محور تولیدات سینمایی باشند، گفت: وقتی سخن از معلمان به میان می‌آید ما بزرگان بسیاری را در کشورمان داریم که هر کدام می‌توانند به نوعی الهام‌بخش فیلم و سریال باشند. برای مثال شهید مطهری، شهید رجایی، شهید مفتح، پروفسور حسابی و ... همگی بزرگانی هستند که نشان دادن زندگی آنها می‌تواند برای یک سریال یا فیلم کافی باشد، اما نمی‌دانم چرا در این زمینه کار شاخصی تولید نمی‌شود، البته درباره شهید مطهری سریال ساخته شده یا درباره رجایی به اشاره کارهایی را دیده‌ایم، اما کارهای تولیداتی در این حوزه به آن اندازه عظیم نبوده‌اند که بخواهیم آنها را آثار ماندگار در سینما و تلویزیون توصیف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال‌هاست در کشورمان درباره بحث وحدت حوزه و دانشگاه حرف زده می‌شود، اما این موضوع به آن شکل که باید در سینما احساس نمی‌شود، در صورتی‌که اگر می‌شد فیلمی درباره زندگی شهید مفتح ساخته شود، مطمئناً جواب دریافتی بسیار مطلوب می‌بود، چون این شهید بزرگوار، پایه‌گذار وحدت حوزه و دانشگاه بود، بنابراین اگر بتوان به درستی در سینما از موضوع مورد نظر تصویرسازی کرد جواب دریافتی تبعات مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت.

این بازیگر با بیان اینکه ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی یکی دیگر از تبعات مثبت پرداختن به معلمان در سینما و تلویزیون است، بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که شبکه‌های معاند بر ساخت کارهای پر هزینه طی سال‌های اخیر سعی کرده‌اند که فرهنگ و سبک زندگی ما را تغییر دهند، اما ما در این میان تنها کاری که انجام داده‌ایم توصیه‌ای کلامی بوده است، در صورتی‌که مردم باید سبک زندگی ایرانی – اسلامی را در تولیدات نمایشی ببینند تا بتوانند بر مبنای آن الگوبرداری کنند. در همین راستا باور دارم اگر معلمان به شکلی صحیح در سینما مد نظر قرار گیرند قادرند یکی از بهترین الگوها در این عرصه باشند.

توکلی اضافه کرد: باید متذکر شوم که گفته‌های من به این معنا نیست که بخواهیم، چهره‌ای غلوشده از معلمان در سینما نشان دهیم چون این خود اجحافی است که می‌شود به این قشر زحمت‌کش کرد، بلکه تنها نشان دادن واقعیت کفایت می‌کند تا کاری خوب در این حوزه تولید شود. درضمن اگر در این حوزه نقدی نیز وجود داشته باشد می‌توان مطرح کرد؛ انتقادی که از روی دلسوزی باشد.

این بازیگر درباره اینکه نشان دادن الگوی موفق زن مسلمان، یکی دیگر از تبعات مثبت پرداختن به زندگی معلمان است، گفت: در کشورمان معلمان زن بسیاری در نقاط مختلف مشغول به کار هستند، به ویژه معلمانی که در مناطق دور افتاده کشور فعالیت می‌کنند. این معلمان هر کدام قادرند الگویی مناسب از زن مسلمان باشند؛ زنانی که هم در بحث پوشش و هم در اخلاق، کردارشان بر پایه ارزش‌های اسلامی شکل گرفته است.

وی در پایان گفت: تنها سینما موظف نیست که مروج الگوهای برتر در جامعه باشد، بلکه ارگان‌هایی چون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و... هم قادرند با سفارش کارهای سینمایی یا تلویزیونی مسبب تولیداتی باشند که در آن‌ها مقام معلم مدنظر قرار گرفته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.