سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه برگزاری نشست‌های گفت‌وگوهای میان‌فرهنگی، دومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا (ایتالیا) را برگزار می کند.

دومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا برگزار می‌شود

  به گزارش «قدس آنلاین»،  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه برگزاری نشست‌های گفت‌وگوهای میان‌فرهنگی، دومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا (ایتالیا) را روز پنج‌شنبه (۱۴ اردیبهشت ماه) در موزه نگارستان تهران برگزار می‌کند.

محمدعلی ربانی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مورد گفت: این گفت‌وگوها می‌تواند در سه سطح رسمی میان نهادهای رسمی فرهنگی و دانشگاهی، نیمه‌رسمی و همچنین غیررسمی با تأکید بر مراکز و نهادها علمی و فرهنگی غیردولتی تنظیم و برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: تمرکز اصلی برنامه‌های گفت‌وگوهای فرهنگی در سال ۹۶، حوزه آسیاست. همچنین علاوه بر ادامه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت‌وگوهای فرهنگی ایران با اروپا و آفریقا نیز در حال انجام است. با این حال دومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا در تاریخ ۱۴ اردیبهشت در تهران به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه تهران برگزار می‌شود. البته دور اول این گفت‌گوها در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۵ در کشور ایتالیا در شهر رم به میزبانی «دائره‌المعارف تره‌کانی» برگزار شده بود و در همان دور اول قرار بر این شد تا دور دوم گفت‌وگوها در تهران همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شود. دلیل این امر نیز آن بود که در نمایشگاه کتاب امسال، ایتالیا میهمان افتخاری است و در نتیجه فرصت مناسبی برای برگزاری این دور از گفت‌وگوها بود.

ربانی افزود: در این دور از گفت‌وگوها هیأتی از ایتالیا به ایران آمده است که در رأس آن آقای آمندولا، معاون وزیر خارجه ایتالیا، هستند. در ایتالیا، گفت‌وگوهای فرهنگی زیر نظر وزارت امور خارجه انجام می‌شود و بنابراین ایشان در رأس این هیأت به ایران آمده‌اند.

رییس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هدف این است که بتوانیم منازعات و چالش‌های کنونی جهان را برطرف سازیم؛ چرا که بسیاری از آنها ریشه فرهنگی دارد. گفت‌وگوهای فرهنگی این امکان را فراهم می‌آورد تا انسان‌ها به دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، به معرفی بی‌واسطه و صحیح‌تر فرهنگ‌ها، عناصر و مؤلفه‌های فرهنگی خود بپردازند و مدارا و سعه صدر را در پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی با یکدیگر تجربه کنند. معتقدیم یکی از مسیرهای اصلی و پایدار اصلاح روابط فرهنگی با اتحادیه اروپا، فرهنگ و روابط فرهنگی است. همچنین یکی دیگر از اهداف برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران با سایر کشورها، تحریف‌زدایی از چهره واقعی ایران در رسانه‌های جمعی کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ایران و ایتالیا همواره در این زمینه به یکدیگر نگاه مثبتی داشته‌اند و دارای پشتوانه میراث فرهنگی و فرهنگ کهن هستند، ایتالیا به عنوان اولین طرف در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا انتخاب شده است. نکته دیگر آن است که نگاه مثبت و اعتدالی ایتالیا حفظ شده است که نشان از درک واقع‌بینانه دولت و ملت و ایتالیا نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین همانگونه که ایتالیا می‌تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا نقش واسطه‌گری مناسبی داشته باشد، در تعاملات فرهنگی بین ایران و اتحادیه اروپا نیز می‌تواند این نقش ویژه را به خوبی ایفا کند.

وی افزود: موضوع دور دوم گفت‌وگوها «نقش هنر در گسترش تعامل همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و ایتالیا» است. معتقدیم که هنر می‌تواند از دیپلماسی فراتر رفته و بر قلب و روح انسان‌ها تأثیرگذار باشد و در نتیجه روابطی ماندگارتر و عمیق‌تر ایجاد کند. زمانی که به تحول هنر در طول تاریخ می‌نگریم، می‌بینیم که هنر به همفکری و همراهی ختم شده است. از طرفی هنرمندان ایرانی و اروپایی همیشه تحت تأثیر یکدیگر قرار داشته‌اند. ارتباطات هنری دو کشور ایتالیا و ایران در زمان شاه عباس صفوی آغاز شد و این دو کشور همیشه در این زمینه موفق بوده‌اند و از دیرباز درخشان‌ترین محصولات تمدنی و هنری را به جهان ارایه داده‌اند و هنر هر دو در سراسر جهان شناخته شده است. سخنرانان این گفت‌وگو نیز در همین زمینه به بیان نظرات خود خواهند پرداخت.

ربانی گفت: میهمانان در این دور از گفت‌وگوها از طرف ایتالیا اساتید دانشگاهی و مسئولین «دائره‌المعارف تره‌کانی» هستند که عبارتند از: پروفسور فابیو گراسی، استاد دانشگاه ساپینزا در رم که در زمینه تاریخ تاریخ، فرهنگ و دین تخصص دارند. وی درباره روابط بدون توقف و مداوم بین ایران و دانشگاه ساپینزا به سخنرانی خواهد پرداخت. پروفسور کلوئودیو لویاکونو، استاد دانشگاه و اسلام‌شناس، درباره مطالعات اسلامی در ایتالیا صحبت خواهد کرد. پروفسور آدریانو روسی، رییس انجمن بین‌المللی مطالعات شرقی و مدیترانه‌ای که درباره این انجمن و مطالعات ایرانی انجام یافته در آن در آغاز هزاره سخن خواهد گفت. پروفسور ماسیمو برای، وزیر سابق میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا و سرویراستار بخش تاریخ جدید دائره‌المعارف ایتالیا. البته ایشان در این گفت‌وگو حضور نخواهند داشت؛ ولی مقاله وی توسط نماینده ایشان قرائت خواهد شد. موضوع سخنرانی پروفسور ماسیمو برای، «مدرنیت، هویت و جهانی‌سازی در اروپا» است.

وی در پایان اظهار داشت: از طرف ایران نیز اساتید دانشگاه سخنرانی خواهند کرد که عبارتند از: دکتر حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی که در سخنرانی خود به موضوع «هنر و اندیشه در روابط ایران و اروپا» خواهند پرداخت. دکتر خضری، مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه که در زمینه «مناسبات هنری، بستر پایدار گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و ایتالیا» سخنرانی خواهند کرد. عنوان سخنرانی دکتر حسن بلخاری‌قهی، استاد و مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران «ایران و اروپا، تلاقی رنگ و نور و زیبایی در عرصه هنر و معماری» است. دیگر سخنران ایرانی، دکتر همایون همتی، استاد دانشگاه تهران است که به موضوع «هنر دینی» خواهند پرداخت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.