اهواز-رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عوارض و آثار پدیده گردوغبار اکنون تنها محدود به خوزستان نیست و استان‌های دیگر مانند ایلام، کرمانشاه لرستان و بسیاری از استان‌های دیگر تحت تأثیر این پدیده قرار دارند.

عوارض و آثار پدیده گرد و غبار اکنون تنها محدود به خوزستان نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معصومه ابتکار در سمینار آموزشی مقابله با سیلاب و ریزگردها که در گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تمام صاحبنظران و کارشناسان دنیا اکنون به سیر تغییر اقلیم در دنیا معتقد هستند که یکی از نشانه‌های بارز تغییر اقلیم، پدیده‌های شدید آب و هوایی است.

وی با اشاره به آثار تغییر اقلیم بر تشدید پدیده‌های آب و هوایی در کشور، افزود: آمار ارائه‌شده از سوی هواشناسی نشانگر این است که در حال حاضر از یک سو با خشکسالی و از سوی دیگر با افزایش وقوع سیل و همچنین پدیده گردوغبار مواجه هستیم که این شرایط فقط مختص ایران نیست و این روند با شدت متفاوتی در غرب آسیا و شمال آفریقا نیز کاملا مستقر است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه مساله بسیار مهم ناشی از تغییر اقلیم در کشور تشدید پدیده گردوغبار و آثار بسیار وسیع اقتصادی و اجتماعی آن است، گفت: البته بحران‌ها ابعاد مختلفی دارند که با حوادثی نظیر حادثه ناگوار معدن گلستان متفاوت هستند.

ابتکار ادامه داد: البته برقراری نظام‌های ( H.S.E ) در واحدهای پیمانکاری و شرکت‌های مسئول در حوزه‌های عمرانی و توسعه‌ای یک الزام است و شرکتی که این نظام را برقرار نکند، به‌طور طبیعی در برابر تبعات آن از نظر حقوقی باید پاسخگو باشد.

وی بااشاره به اینکه برگزاری چنین سمینارهایی در خوزستان نشانگر توجه دولت به پدیده گردوغبار و ابعاد فرابخشی و بسیار گسترده پیرامون این مباحث است که در حال حاضر با آن‌ها مواجه هستیم، عنوان کرد: عوارض و آثار پدیده گردوغبار اکنون تنها محدود به خوزستان نیست و استان‌های دیگر مانند ایلام، کرمانشاه لرستان و بسیاری از استان‌های دیگر تحت تأثیر این پدیده قرار دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: روند گردوغبار، خشکسالی و سیل‌های کنونی در کشور که متأثر از تغییر اقلیم هستند، قطعا رو به افزایش است.

ابتکار افزود: بسیاری از تالاب های کشور با برنامه ریزی، مطالعه و تأمین حق آبه به مدیریت صحیح منابع آب مورد توجه قرار گرفتند. جدی گرفتن مباحث ارزیابی زیست محیطی در طرح های کلان و کلیه پروژه ها نیز از دیگر اقدامات این دولت است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: طرح های عظیم کشاورزی در خوزستان انجام می شود که آب  بر هستند و مصرف آب این استان هم سهم کمی نیست؛ طبیعی است که این استان هم نیازمند توسعه است ولی باید پایدار باشد.

وی با بیان اینکه هیچ طرح و پروژه ای در دولت یازدهم بدون ارزیابی زیست محیطی مجوز نگرفته است، تأکید کرد: جلوی اجرایی شدن برخی از طرح های بزرگ را به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی را گرفته و حتی ساخت ۱۵ سد در کشور را با ارزیابی زیست محیطی منتفی کردیم. از دولت گذشته ۱۶۷ طرح بزرگ داریم که برخی از آنها مشکلات حاد زیست محیطی و یا قانونی دارند. برای جلوگیری از بیابان زدایی، کنترل دام و مرتع و حفاظت از منابع طبیعی اقدامات و برنامه ریزی های بسیاری را داریم.

ابتکار بیان کرد: ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار از سال ۹۲ در کشور با عضویت وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت کشور، راه و شهرسازی، هواشناسی، جهاد کشاورزی، نیرو و سایر دستگاه های مرتبط تشکیل شد. این ستاد یکی از مهمترین کارهایی که داشت شناسایی و مطالعات در ارتباط با تمامی کانون های گرد و غبار بود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور عنوان کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با طرح هایی که اجرا می کند شاید بیش از هشت هزار هکتار با نهال کاری و تثیبت خاک را از بیابان زایی نجات داده است. خوشبختانه در برنامه ششم توسعه به موضوع گرد و غبار به خوبی توجه شده است. لایحه هوای پاک امیدواریم تا هفته آینده در مجلس تصویب شود تا قانون جامعی داشته باشیم که به صورت خاص برای اولین بار به این موضوع می پردازد. در بودجه ۹۶ اعتبارات بسیار خوبی را برای گرد و غبار درنظر گرفته ایم که بین دستگاه ها توزیع می شود.

ابتکار اظهار کرد: ۲۷ مورد حوادث گرد و غبار در سال گذشته داشتیم که منشأ سه مورد داخلی و مابقی خارجی بودند. منشأ خارجی عمدتا در کشور عراق با هشت میلیون هکتار و در عربستان سعودی با ۱۱ میلیون هکتار کانون گرد و غبار روبرو هستیم. یک سال و نیم پیش قطعنامه سازمان ملل را در مجمع عمومی داشتیم و سال بعد نیز یک گزارش جهانی از گرد و غبار تدوین شد. سال گذشته در مراکش یک نشست ویژه گرد و غبار و طرح موضوع خوزستان داشتیم و کارگاه بسیار خوبی هم بود که باعث شد تا سازمان های بین المللی مراکزی که در پیش بینی طوفان های گرد و غبار دارند امروز بیشتر به ایران توجه کنند.

وی عنوان کرد: برنامه های کاهش آلودگی های هوای دولت برای خوزستان بسیار ویژه بوده و در حال حاضر در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بنزین یورو چهار و در برخی شهرهای دیگر نیز گازوئیل یورو چهار توزیع می شود.

ابتکار با اشاره به عملیاتی شدن طرح آماک بیان کرد: طی سه سال متوالی ۱۷، ۲۳ و ۲۵ هزار نفر در اولین بارندگی های پاییزی خوزستان مراجعه ۴۸ ساعته با علائم آسم و مشکلات تنفسی حاد داشتند.

وی در پایان گفت: کارهای عملیاتی گسترده ای انجام و با همکاری خوب شهرداری اهواز در سال گذشته هرس درختان کنوکارپوس که باعث این حساسیت تنفسی می شد را انجام دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.