این مرجع تقلید روز پنجشنبه در نوزدهمین اجلاسیه استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در سالن همایش های رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، افزود: فقه جواهری مکتب قدرتمندی است که می توان از طریق آن پاسخ پرسش های جدید مردم در موضوع های مختلف را بیان کرد، البته این کار دشوار است و محققان باید با زحمت این پاسخ ها را از میان منابع تحت اختیار خود استخراج کنند.

آیت الله مکارم شیرازی: اسلام برای فضانوردان هم احکام دینی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الف، وی استادان و طلاب حوزه های علمیه را پاسداران فقه جواهری برشمرد و گفت: حوزویان باید در مقابل انحراف های عقیدتی ایستادگی کنند و اجازه ندهند عده ای از سر جمود فکری و یا پایبند نبودن به اصول دینی، اصل اسلام را به خطر اندازند.

وی ادامه داد: پس از تشکیل حکومت اسلامی در ایران، توجه به فقه برای تبیین مسائل مختلف نظام اجتماعی گسترش پیدا کرد و به همین دلیل لازم است تحقیقات فقهی به صورت گروهی برای پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی توسعه یابد.

وی افزود: اکنون در جامعه مسائل مختلفی از جمله فضای مجازی مورد توجه فقیهان قرار گرفته است و آنان می کوشند با استفاده از مبانی ثابت شریعت، به سوال های جدید مردم پاسخ دهند.

** اسلام برای فضانوردان هم احکام دینی دارد
این مرجع تقلید گفت: اسلام دین همه زمان ها و همه مکانها است، بنابراین برای همه موضوع ها از جمله زندگی در فضا هم پاسخ دارد و فضانوردان اگر مسلمان باشند می توانند در مدت اقامت خود در فضا به احکام دینی عمل کنند.

وی افزود: پاسخ گویی به سوال های مسلمانانی که از جامعه اسلامی به جوامع غیر دینی می روند و در آنجا با شرایط خاصی رو به رو می شود و همچنین پاسخ به سوال های دینی افرادی که در مناطق قطبی زندگی می کنند، از جمله مسائلی است که توسط فقیهان مسلمان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در زمان طاغوت مجله ای، مقاله ای با عنوان «آفتاب نیمه شب فنلاد اسلام را به خطر انداخت» منتشر کرد تا بیان کند اسلام نمی تواند به همه نیازهای بشر پاسخ دهد، حال آن که این سخن صحیح نیست و فقه اسلامی از چنان قدرتی برخوردار است که می تواند با رعایت مبانی ثابت به نیازهای نوین بشر پاسخ دهد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اکنون شرکت ها و معامله های اینترنتی در میان افراد جامعه در حال گسترش است و این موضوع مسائل جدیدی را به وجود آورده است؛ همچنین در آینده ممکن است ابزارها و دستگاه های جدیدی در میان مردم رایج شود که تاکنون برای آن حکم فقهی بیان نشده است، اما اسلام آنقدر مترقی است که می تواند برای همه این نیازهای جدید بشر، احکام متناسب وضع کند و علما باید برای پاسخ گویی به این مسائل آمادگی لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: عده ای در باب فقه می گویند در عصر غیبت نباید نظام اسلامی برقرار و احکام آن جاری شود، در پاسخ به انحراف اعتقادی این افراد باید گفت؛ پس چگونه جامعه اداره شود و با مجرمان برخورد گردد.

وی ادامه داد: این عده از جمود فکری رنج می برند و هیچ انعطافی در برابر مسائل جدید جوامع بشری ندارند تا جایی که می گویند در عصر غیبت نباید از سهم امام استفاده کرد بلکه باید آن را در زمین دفن کرد تا بعد امام زمان (عج) آن ها را خارج نماید.

این مرجع تقلید گفت: در مقابل اندیشه انحرافی این افراد باید بیان کرد؛ پس در زمان غیبت، هزینه حوزه های علمیه و پرورش عالمان متعهد و همچنین انجام فعالیت های دینی و فرهنگی، در جامعه چگونه تامین شود.

وی افزود: ثمره اندیشه این افراد در زمان حج و در موسم قربانی کردن این بود که در گذشته قربانی ها به جای این که به دست نیازمندان برسند، آتش زده می شدند و اسرافی بزرگ صورت می گرفت که در سال های اخیر به لطف الهی این روند اصلاح شده است.

وی ادامه داد: در مقابل این افراد، مکتب منحرف دیگری نیز وجود دارد که می گوید هر جا اعتقادهای دینی با مسائل روز سازگار نبود، آن را کنار می گذاریم؛ برای مثال بیان می کنند امروز زنان فرهیخته شده اند و باید مانند مردان حق طلاق داشته باشند و یا اینکه میزان ارث میان زن و مرد باید یکسان باشد، همچنین می گویند احکام اسلام خشن است و نباید در جامعه امروز اجرا شود.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شیعه در دنیای امروز به دلیل برافراشتن پرچم استقلال و ایستادگی در برابر ظالمان مظلوم واقع شده است، بنابراین لازم است خدمت هایی که شیعیان از صدر اسلام تاکنون برای گسترش اسلام انجام داده اند به دیگران معرفی شود.

وی ادامه داد: در همین رابطه قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده همایشی بین المللی با موضوع نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با حضور اندشمندان علوم دینی از سراسر جهان در شهر مقدس قم برگزار شود.

در پایان این اجلاسیه از استادان نمونه سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.