بجنورد- رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی از راه اندازی موسسه سبک زندگی اسلامی در استان خبرداد.

موسسه سبک زندگی اسلامی درخراسان شمالی راه انداری می شود
به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وروابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی؛ آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، در پنجاه و هشتمین جلسه  شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه شأن نزول بحث «سبک زندگی اسلامی» که از لسان رهبری مطرح شد، در استان خراسان شمالی بود، گفت: در این راستا موسسه سبک زندگی اسلامی به ثبت رسیده که به زودی راه اندازی می شود. 
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهارداشت: با راه اندازی این موسسه، پژوهشگران می توانند از این مرکز به انتشار ایده مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی اسلامی در حوزه ها و بخش های مهم زندگی بپردازند. 
وی برگزاری چندین همایش در دانشگاه ها و همچنین به همت دستگاه های اجرایی را از دیگر فعالیت ها در این حوزه نام برد و از برگزاری همایش ملی « اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد(ع)» به میزبانی خراسان شمالی خبرداد.
استاندار خراسان شمالی هم در این نشست تأکید کرد: باید برای این شورا ردیف اعتباری مشخصی تعیین شود تا با تغییر مدیریت ها و سلایق مختلف، این شورا بتواند به درستی مصوبات خود را اجرایی کند.
 محمدرضا صالحی با اذعان بر اینکه هرچند تاکنون مصوبات مهم شورا با اعتبارات دستگاه ها اجرایی شده، این راهکار را لازم ولی ناکافی دانست و افزود: حل مسائل داخلی استان ناممکن نیست ولی باید مشکلات اعتباری، ریشه ای حل شود تا با تغییر مدیریت و نگاه های سلیقه ای، برنامه های مستمر و دائم فرهنگی ادامه یابد.
باید بتوان تغییرات فرهنگی را مدیریت کرد
معاون برنامه‌ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز  در این جلسه به تغییرات صورت گرفته در تمام حوزه های کشور اشاره کرد و با اذعان بر اینکه نمی توان جلوی تغییرات ایستاد، تصریح کرد: باید تغییرات را مدیریت کرد در غیر این صورت تغییرات ما را مدیریت می کند
محمد اسحاقی، تحلیل وضعیت فرهنگی کشور و تبیین چالش ها و فرصت ها پرداخت و گفت: با توجه به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، باید به حوزه فرهنگ بیش از پیش بها دهیم و بین فرهنگ و سایر حوزه ها ارتباطی مستقیمی برقرار کنیم.
وی با اشاره به اینکه هدف نظام سلطه در جنگ نرم تسلط بر جهان است، راهکارهای عملیاتی آن را از طریق تسلط فرهنگی و هنری، تسلط سیاسی و تسلط نظامی برشمرد و افزود: نظام سلطه از طریق جنگ نرم و تهاجم فرهنگی درصدد ترویج اندیشه‌های مادی‌گرایانه، فردگرایی، سکولاریسم و اومانیسم و حذف دین از تمام جنبه های زندگی است.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه غرب با اباحه‌گرایی، لذت‌گرایی، تجمل‌گرایی و اشاعه سبک زندگی غربی، بی‌هویتی و بی‌اعتمادی اجتماعی در صدد ضربه زدن به جوامع اسلامی است، تصریح کرد: برای مقابله و قدرت نمایی در برابر این سیاست باید مولفه های فرهنگ غنی دینی اسلامی خود را تقویت و صادر کنیم.
وی به تغییرات صورت گرفته در عرصه های بین المللی، اقتصادی، مولفه های فردی، نوع معماری، چیدمان شهری و حتی سرگرمی ها و دیگر حوزه های فرهنگی کشور هم اشاره کرد و با اذعان بر اینکه نمی توان جلوی تغییرات ایستاد، تصریح کرد: باید تغییرات را به بهترین شیوه مدیریت کرد در غیر این صورت تغییرات ما را مدیریت می کند.
اسحاقی در بررسی روند تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه به کاهش نرخ باروری، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، رشد شهرنشینی، افزایش سن ازدواج و دیگر آسیب های گریبان گیر جامعه اشاره کرد و در عین حال گفت: این در حالی است که جمعیت آمریکا هیچ گاه از وضعیت فعلی پایین تر نیامده و میانگین سنی در حال افزایش است.
 وی در توضیح اولویت های فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی به ضرورت توجه به سه حوزه «هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی»، «نهاد خانواده و جمعیت» و همچنین «سبک زندگی اسلامی ایرانی» اشاره کرد.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در شورای مرکزی نمی توانیم برای حل این مشکلات نسخه ای واحد برای همه استان ها بپیچیم، از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان خواست با آسیب شناسی جامع و دقیق مسائل و مشکلات استان، برنامه های عملیاتی و کاربردی را مصوب و اجرایی کنند.
وی همچنین با بیان اینکه برند سبک زندگی اسلامی به نام خراسان شمالی زده شده، گفت: این استان باید به جریان افتادن سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در کشور به عنوان یک کار ملی و تلاش برای ملموس شدن تغییرات سبک زندگی مردم استان قبل از سفر رهبری و بعد از آن را به عنوان یک کار استانی پیگیری کند.
اسحاقی در ادامه به تبیین سایر موارد و مشکلات حوزه فرهنگی و تحلیل وضعیت فرهنگی کشور و بیان چالش ها و فرصت ها پرداخت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی نیز با تقدیر از حضور نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: امسال بنا شده در جلسات شورای استانی نمایندگانی از شورای انقلاب فرهنگی حضور یابند و نکات و راهبردهای عملی در این حوزه را تبیین کنند.
حسین فرخنده به بیان اختصاری مصوبات قبلی شورای فرهنگ عمومی پرداخت و اظهارداشت: پیگیری پنج آسیب اجتماعی اولویت دار شناسایی شده و ارائه گزارش دستگاه های مرتبط در این حوزه از جمله اقداماتی است که قرار است انجام شود.
وی به انجام کار مطالعاتی حوزه سبک زندگی و خانواده اشاره کرد و از برگزاری همایشی با این عنوان خبر داد و گفت: کار مطالعاتی طرح بررسی وضعیت فرهنگ عمومی استان هم در دستور کار قرار دارد و به زودی با تخصیص اعتبار لازم اجرایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.