جامعه:سیمای وضعیت مشارکت زنان در انتخابات شوراهای روستایی گواه آن است که هرقدر فرصت ها برای تعامل رو در رو و امکان جلب اعتماد جامعه فراهم باشد، بانوان حضور موفق تری خواهند داشت.

محبوبه علی پور: مشاور وزیر کشور با بیان این مطلب در حاشیه اختتامیه دوره آموزشی توانمند سازی بانوان به خبرنگار ما گفت: در جوامع روستایی که شرایط کمتری برای اثر گذاری روابط حزبی و جناحی وجود دارد بانوان توانسته‌اند نقش چشمگیری به عنوان نامزد یا منتخب را ایفا کنند. درحالی که درمناطق شهری با گستردگی فضای فعالیت ها برخی توافق های غیر چهره به چهره رخ می‌دهد که فرصت زنان را برای مشارکت محدود می‌سازد.

وی در ادامه به موانع مشارکت زنان در عرصه مدیریتی واجرایی با وجود رشد توانمندی‌‌های این قشر اشاره کرد و افزود: بانوان در کنار کسب توانمندی ها و تخصص ها باید توان عرضه و ابراز این توانمندی ها را برای خود فراهم کنند. درحالی که بسیاری از زنان فرهیخته و کارآمد جامعه ما نتوانسته‌اند شرایط را برای عرضه این توانمندی‌ها ایجاد کنند. بنابراین باید تلاش کرد که این مهارت ها نیز در زنان تقویت شود.

 فرهمند پور در ادامه تأکید کرد:عرصه مشارکت زنان با محدودیت هایی مواجه است، به خصوص مردانی که دراین حوزه‌ها ذی نفع هستند،  ترجیح می‌دهند فرصت هایی برای حضور زنان فراهم نشود. البته با رشد مطلوب زنان درساحت های مختلف انتظار می‌رود این مشارکت ها نیز گسترش بیشتر و مؤثرتری داشته باشد.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور خاطرنشان کرد: دراستای ارتقای توانمند سازی مدیران زن کشور دو هزار و170 مدیر از 74 هزار نفر ساعت آموزش برخوردار شدند که 24 هزار نفر ساعت آن به صورت حضوری برگزارشده است. البته از جمع مدیران یاد شده 600 نفر در سطوح مختلف وزارت کشور فعالیت داشته و 1070 نفر نیز درسایر دستگاه های اجرایی حضورداشتند. همچنین 500 نفراز مدیران زن عضو شوراها بوده‌اند.

 فرهمند پور درباره برنامه‌های حوزه وزارت کشور در راستای توانمند سازی بانوان کم برخوردار و حاشیه نشین اظهار کرد: مطابق سند تقسیم کار ملی کنترل کاهش آسیب های اجتماعی که  براساس مطالبه مقام معظم رهبری شکل گرفته و دبیرخانه آن در شورای اجتماعی کشور می‌باشد  فعالیت های بین بخشی تبیین شده که قسمتی از این برنامه‌ها به مقوله کاهش مشکلات حاشیه نشین می‌پردازد. چنانکه این برنامه‌ها به خصوص در10 استانی که با بیشترین بار چالش های جمعیت حاشیه نشین مواجه هستند تمرکز افزونتری دارد.به طوری که  دفتر امور بانوان وزارت کشور مجموعه برنامه هایی را به طور ویژه برای بانوان این مناطق پیشنهاد داده است.همچنین براساس مصوبات سیاست های اقتصاد مقاومتی و زنان که در وزات کشور به تصویب رسیده و در دستورکار ستادهای اقتصاد مقاومتی همه استان ها قرارگرفت حمایت های اقتصادی از زنان پیشنهاد شده است.چنانکه سهمی از تمام ردیف های تسهیلاتی که به کارآفرینان تعلق می‌گیرد به زنان اختصاص پیدا کند. همچنین سهمی از اشتغال زایی استان ها برای بانوان درنظر گرفته شود. البته تأکید شده مشکلات و محدودیت های اعطای اعتبارات همانند اخذ وثیقه برای زنان تسهیل شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.