افرادی مانند ترامپ در کشورها سرکار آمدند که تفکر و شیوه مدیریت آنها طوری است که امنیت جهان را تهدید می‌کند و دنیا را رو به بی‌ثباتی می‌کشاند. لذا ما باید با انتخابمان حداقل در کشور خودمان ثبات را حفظ کنیم. فردی که انتخاب می‌کنیم باید بداند چطور با این افراد و این معضلات جهانی رو به رو شود. کوچکترین بی‌تدبیری ممکن است ما و کل دنیا را رو به سقوط بکشاند.

ایران بدون روابط خارجی پایدار نمی‌تواند اقتصاد ملی را مدیریت بکند

به گزارش «قدس آنلاین»،  رمضان اسماعیل اسدی، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه پیام نور تهران به تحلیل اهمیت انتخابات در کشور و ویژگی های نامزد اصلح پرداخت.
اسدی درخصوص علت اهمیت انتخابات در کشور و دلیل تبدیل شدن این موضوع به نماد مشروعیت و مقبولیت نظام خاطرنشان کرد:
” همانطور که می‌دانید انتخابات در سراسر جهان نماد مشروعیت و مقبولیت حکومت کشور هاست. به همین دلیل باتوجه به تعاریف اصلی مفهوم سیاست نماد دموکراسی در دنیا انتخابات است. این بدان معناست که هرچقدر حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد، نظام حاکم مقبولیت بیشتری نزد مردم خود دارد و در ادامه در جامعه جهانی نیز مشروعیت پیدا می‌کند. درباره اهمیت انتخابات نیز باید یادآور شوم ما اکنون در شرایط حساسی در دنیا قرار داریم”.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:
” از طرفی افرادی مانند ترامپ در کشورها سرکار آمدند که تفکر و شیوه مدیریت آنها طوری است که امنیت جهان را تهدید می‌کند و دنیا را رو به بی‌ثباتی می‌کشاند. لذا ما باید با انتخابمان حداقل در کشور خودمان ثبات را حفظ کنیم. فردی که انتخاب می‌کنیم باید بداند چطور با این افراد و این معضلات جهانی رو به رو شود. کوچکترین بی‌تدبیری ممکن است ما و کل دنیا را رو به سقوط بکشاند. از سوی دیگر شرایط منطقه نیز خوب نیست. ما در منطقه با مشکل سوریه، عراق، داعش و گروه های تکفیری دست و پنجه نرم می‌کنیم. به هر حال این گروه های تروریستی برای ما یک تهدید امنیتی به حساب می‌آیند و تمام این ها نشانگر این است که ما با یک انتخاب عاقلانه می‌توانیم به ادامه راه امیدوار باشیم”.
اسدی در همین راستا ادامه داد:
“در بالا به بیان تاثیرات بین المللی انتخابات پرداختیم. حال می‌خواهم به اثرات این موضوع در بعد داخلی اشاره کنم. طبق سخنانی که مقام معظم رهبری فرمودند کشور ما به سامان نمی‌رسد مگر با یک کار انقلابی و جهادی. لذا یکی از لازمه های اساسی کار انقلابی و جهادی حضور حداکثری مردم در انتخابات است. چون این امر می‌تواند به دنیا نشان دهد با توجه به اینکه ما در شرایط خوبی از لحاظ اقتصادی به سر نمی‌بریم اما پای نظام و انقلابمان ایستاده ایم. بحث دیگری که وجود دارد ایجاد دوقطبی است که از انتخابات قبل به وجود آمد. مردم ما با شرکت در انتخابات امسال ثابت می‌کنند وقتی پای منافع و اقتدار کشور در میان باشد یک صدا به حمایت از دولت جمهوری اسلامی می‌پردازند”.
استاد دانشگاه پیام نور تهران درباره ویژگی هایی که نامزد اصلح باتوجه به شرایط کنونی کشور باید داشته باشد اذعان داشت:
” فردی باید دولت آینده را تشکیل دهدکه مسائل و شرایط بین المللی را درک کند، تعامل فعال با بخش خصوصی داشته باشد و در ادامه دید بین المللی وسیع داشته باشد. ایران بدون روابط خارجی پایدار نمی‌تواند اقتصاد ملی را مدیریت بکند. یعنی اول باید بتوان با تعامل سازنده با دنیا کنار آمد، سپس در خصوص شکوفایی اقتصاد ملی تلاش کرد. به عقیده من اگر دولت بعدی بتواند کاری که این دولت انجام داد را ادمه بدهد، یعنی تنش های بین المللی و منطقه ای به مرور زمان رفع شود، آن وقت از درون می‌توان به اقتصاد پویا دست یافت”.
وی افزود:” ویژگی های دیگری که لازم است دولت آینده داشته باشد برخوردهای خردمندانه است هم در عرصه روابط خارجی هم داخلی. در عرصه داخلی می‌توان با رقبای سیاسی سازش کرد. برای مثال در کابینه رئیس جمهور افراد توانمند و کارآمد از تمام طیف ها حضور داشته باشند. ما وقتی به بحث اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم نباید بحث های جناحی و سیاسی را وارد آن کنیم. همه باید برای حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم و هر فردی که توانمند است باید به کار گرفته شود. ما به دولتی نیاز داریم که از هر تهدیدی فرصت بسازد. چه در زمینه داخلی چه خارجی. برای مثال اگر جناح مخالف در داخل کشور یک انتقادی کرد دولت سریعا باید آن را بررسی کند و اگر نقصی وجود دارد آن را برطرف کند. اینگونه اقدامات است که باعث پیشرفت می‌شود”.
اسدی در پایان اضافه کرد:
“اگر دولت بعدی بخواهد از دولت فعلی قوی‌تر ظاهر شود باید در پست های حساس از قوی‌ترین و کارآمد ترین افراد استفاده کند. برای مثال انتخاب دکتر ظریف برای پست وزارت خارجه حرکت بسیار درستی بود اما در جاهای دیگر و حساس می‌شد از افراد تاثیرگذارتری استفاده کرد”.

 

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.