مسئولان جشنواره در تلاش هستند تا با برگزاری این رویداد و تداوم آن گامی در جهت شناخت، تعمیق و فرهنگ‌سازی از سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل ‌بیت(ع) در جامعه بردارند و در این زمینه، مشارکت و همگامی استادان و هنرمندان برجسته و صاحب‌نام و همچنین جوانان هنرمند خوشنویس را همراه خود سازند.

مشق هنرمندانه صلوات بر بیلبوردهای شهر

مسئولان جشنواره در تلاش هستند تا با برگزاری این رویداد و تداوم آن گامی در جهت شناخت، تعمیق و فرهنگ‌سازی از سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل ‌بیت(ع) در جامعه بردارند و در این زمینه، مشارکت و همگامی استادان و هنرمندان برجسته و صاحب‌نام و همچنین جوانان هنرمند خوشنویس را همراه خود سازند.

صبا کریمی/  نمایشگاه و معرفی هنرمندان برگزیده دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با عنوان «مشق صلوات» دوشنبه گذشته چهارم اردیبهشت‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتتاح شد. دبیرخانه این جشنواره با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دومین دوره این جشنواره را با عنوان «مشق صلوات» برگزار کرده است. لازم به یادآوری است که اولین دوره جشنواره پیامبراکرم با موضوع طراحی نام‌نوشته پیامبر (محمد رسول‌الله) برگزار شد و این دوره نیز با محوریت صلوات برپا شده است.

علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم در نشست خبری این رویداد عنوان کرد که این جشنواره با توجه به دغدغه‌های مجید مجیدی و نگاه به سیره حضرت محمد(ص) شکل گرفته و با توجه به اقداماتی که گروه‌های افراطی در حوزه جهان اسلام انجام می‌دهند، شکل گرفته است و سازمان زیباسازی وظیفه خود می‌داند از این نوع حرکت‌ها حمایت کند. در این جشنواره بخش فنی و حرفه‌ای جشنواره بر عهده سازمان فرهنگی و هنری است و بخش اجرایی را ما بر عهده گرفتیم. در اردیبهشت‌ماه درصد قابل توجهی از بیلبوردهای شهر، چه تبلیغاتی و چه فرهنگی، به نمایش آثار این جشنواره اختصاص داده خواهد شد و در این فواصل چند کارگاه  با حضور استادان برجسته برگزار می‌شود.

تکنیک‌های مورد استفاده هنرمندان

آثار حاضر در این نمایشگاه برگرفته و خروجیِ دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) است و هنرمندان آثار خود را در گرایش‌های خوشنویسی نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، نسخ، ثلث و خط‌نقاشی و با محوریت صلوات عرضه کرده‌اند. چلیپا، کتیبه، کتابت، غبار، سطر و سیاه‌مشق از تکنیک‌های مورد استفاده هنرمندان در خلق آثارشان بوده است.

در این نمایشگاه 82 اثر از 62 استاد خوشنویس همچون غلامحسین امیرخانی، جواد بختیاری، محمد سلحشور، اسرافیل شیرچی، عین‌الدین صادق‌زاده، امیراحمد فلسفی، حمیدرضا قلیچ خانی و یداله کابلی خوانساری در بخش مدعوین به نمایش درآمده است. همچنین 94 اثر از 87 نفر هنرمند در بخش هنرمندان جشنواره «مشق صلوات» و 47 اثر از 45 هنرمند نیز از بخش آثار کارگاهی این جشنواره در موزه امام علی(ع) به نمایش درآمده است.

آثار به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه شامل متن دعای صلوات «اللهم صل علی محمد و آل محمد» و سایر صلوات‌های ویژة معصومین(ع) است. همچنین روایات، اشعار و احادیثی که در آن‌ها ذکر صلوات به کار رفته است نیز در تابلوهای این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

نگاهی به بخش‌های جشنواره

این جشنواره در 3 بخش مسابقه، مدعوین و آثار قدما برپا شده که آثار حاضر در نمایشگاه نیز متشکل از همین بخش‌هاست. در بخش مدعوین، آثار استادان پیشکسوت و شاخص با هدف تشویق و الگوسازی برای هنرمندان نسل جوان به نمایش درمی‌آید و بخش آثار قدما نیز به نمایش آثار قدمای خوشنویسی با موضوع صلوات اختصاص دارد.

در بخش استادان و هنرمندان مدعو، 65 نفر با 82 اثر؛ در بخش هنرمندان راه‌یافته به جشنواره، 87 نفر با 94 اثر؛ و در بخش هنرمندان منتخب کارگاهی، 45 نفر با 47 اثر شرکت کردند که آثار آن‌ها در موزه امام علی(ع) مورد بازدید مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفته است. احمد مسجدجامعی، محمود صلاحی، عیسی علیزاده و مجید مجیدی اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری را تشکیل می‌دهند. این جشنواره با ریاست مجید مجیدی برگزار می‌شود. غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، علی شیرازی، مرتضی عبدالرضایی، یدالله کابلی خوانساری، امیراحمد فلسفی و مجتبی ملک‌زاده هیئت داوران جشنواره پیامبر اکرم(ص) هستند.

مجموعه آثار جشنواره در 3 بخش نمایشگاهی به‌ نمایش گذاشته ‌شده است. قسمت اول مربوط به آثار مسابقه است که 7  نفر از استادان خوشنویسی و نقاشی‌خط آن‌ها را داوری کرده‌اند. بخش دیگر مربوط به مهمانان است که آثار هنرمندان شاخص و تراز اول گرایش‌های مختلف خوشنویسی و نقاشی‌خط در آن به‌ نمایش گذاشته می‌شود. بخش سوم نیز مربوط به شناسایی و نمایش آثار قدما با موضوع صلوات است. در نهایت کتابی از مجموعه آثار جشنواره چاپ خواهد شد.

مسئولان جشنواره در تلاش هستند تا با برگزاری این رویداد و تداوم آن گامی در جهت شناخت، تعمیق و فرهنگ‌سازی از سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل ‌بیت(ع) در جامعه بردارند و در این زمینه مشارکت و همگامی استادان و هنرمندان برجسته و صاحب‌نام و همچنین جوانان هنرمند خوشنویس را همراه خود سازند.

افزایش سطح معنویت در جامعه از طریق یادآوری ذکر صلوات؛ ایجاد زمینه و فضایی مناسب برای اندیشیدن و تعمق جامعه هنری کشور در ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم(ص) و تبلور یافته‌های ایشان در قالب زبان هنر؛ خلق آثار هنری برای پاسداشت معنا و مفهوم ذکر صلوات؛ و نهایتاً فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری بر جامعه با بهره‌گیری از غنای معنایی و محتوایی ذکر صلوات مبتنی بر ارزش‌های هنری و زیبایی‌شناسیِ آثار، از اهداف برپایی این جشنواره بوده است. این در حالی است که قرار است پس از برپایی دوره دوم این جشنواره، از علاقه‌مندان در حوزه تجسمی برای برگزاری یک اکسپوی بزرگ دعوت گردد و آثار آن‌ها در معرض فروش و نمایش گذاشته شود. همچنین قرار است که این جشنواره هر 2 سال یک‌بار و به‌صورت دوسالانه برگزار شود.

برگزاری این رویداد و تداوم آن گامی در جهت شناخت، تعمیق و فرهنگ‌سازی از سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) بوده است و آثار به‌دست‌آمده از این جشنواره در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته می‌شود تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. ضمن اینکه هنرمندان برجسته آثار خود را به جشنواره ارسال کردند که همه آن‌ها بر روی بیلبوردهای سطح شهر نصب خواهند شد و کتاب نمایشگاه مشق صلوات چاپ خواهد شد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه «مشق صلوات» به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در خیابان اسفندیار مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.