درحال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی به روش بی خطر کردن واستریل کردن صورت میگیرد و این شیوه جایگزین دفع کردن پسماندهای بیمارستانی از طریق پلاسما کردن و دستگاه زباله سوز، شده است. دفن پسماندهای بیمارستانی به روش کنونی و همچنین استفاده از زباله سوزبه دلیل آلودگییهایی که به همراه دارد به عنوان یک بحران جدی تلقی میشود.

نگاهی به مشکلات زباله های بیمارستانی/۱۸ میلیارد ریال هزینه حمل زباله‌های بیمارستانی در ماه

به  گزارش خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین» زباله های بیمارستانی معضل زندگی شهری است و از بحث برانگیزترین مباحث شهری در حوزه بهداشت و سلامت است و پیوند ناگسستنی با مسائل شهری دارد درحال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی به روش بی خطر کردن واستریل کردن صورت میگیرد و این شیوه جایگزین دفع کردن پسماندهای بیمارستانی از طریق پلاسما کردن و دستگاه زباله سوز، شده است. دفن پسماندهای بیمارستانی به روش کنونی و همچنین استفاده از زباله سوزبه دلیل آلودگیهایی که به همراه دارد به عنوان یک بحران جدی تلقی میشود در حال حاضر میزان همکاری بیمارستان ها و شهرداری موضوع مهمی است که کاهش مشکلات زباله های بیمارستانی به آن گره خورده در این بینهزنیه های اجرای طرح های تفکیک و انتقال زباله های بیمارستانی نیز از مولفه های اثر گذار در اجرای درست این مهم است.

بر اساس آمارهای شورای شهر تهران، روزانه ۴۵۰ تن زباله بیمارستانی در کل کشور تولید می‌شود که ۹۰ تن از این ۴۵۰ تن را هم بیمارستان‌های پایتخت تولید می‌کنند. اگر این آمار را در تعداد روزهای سال ضرب کنید، آمار بسیار قابل تامل و نگران‌کننده‌ای خواهد شد.

بی شک جمع آوری و انتقال زباله های بیمارستانی نیازمند اعتبار و هزینه بسیار است برای جلوگیری از پیامدهای جبران‌ناپذیر این حجم عظیم از زباله‌های بیمارستانی در پایتخت و اختصاص مبالغی در هر استان، بیشتر از آن‌که هزینه تلقی شود، نوعی سرمایه‌گذاری برای پیشگیری از بیماری‌ها و سرمایه‌گذاری برای ارتقای نظام سلامت است؛ طوری که اگر این کار را نکنیم و این سرمایه‌گذاری معقول را انجام ندهیم، آن وقت مجبور می‌شویم چند برابر این مبالغ را صرف دوا و درمان بیماران یا صرف حذف آلودگی‌های آب و خاک کنیم.

محمد رضا عظیمیان معاون دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در گفت و گویی اعلام کرد که هزنیه حمل هر کیلو زباله بیمارستانی ۵ هزار ریال است و ماهانه نیز ۱۰۰ تن زباله بیمارستانی در تهران منتقل می شود، که با محاسبه ساده می توان به عدد یک و نیم میلیارد ریالی و سالانه به عدد ۱۸ میلیارد ریال می رسیم و این منهای هزینه های دیگری است که در اجرای تفکیک و انتقال زباله های بیمارستانی لازم است.

اما زباله های بیمارستانی در تهران پس از انتقال کجا و چگونه معدوم می شودند؟

طبق اظهار نظر مسئول مربوطه در شهرداری تهران زباله های بیمارستانی پس از جمع آوری به مرکز کهریزک منتقل شده و ایزوله می شوند روی آنها را با خاک و آهک می پوشانند.

اما وظیفه جمع آوری زباله های بیمارستانی با چه نهادی است؟

وظیفه جمع آوری زباله های بیمارستانی بر اساس قانون با وزارت بهداشت است  و زباله های بیمارستانی باید در بیمارستان بی خطر شود و روی آن برچسب بی خط خورده و بعد شهرداری آن را جمع آوری کند.

شهرداری چه نقشی در جمع آوری زباله های بیمارستانی دارد؟

سازمان مدیریت پسماند شهر تهران زباله های بی خطر را از بیمارستان تحویل گرفته و در سلول در آراد کوه دفن می کنیم روزانه ۱۰۰ تن زباله بیمارستانی جمع آوری می شود باید بیمارستان ها بر اساس تعرفه شورای شهر پول بدهند.

اطلاق عمومی زباله های بیمارستانی هم یک اشتباه است چرا که خروجی زباله های بیمارستانی متعدد و متنوع است و طبق یک تقسیم بندی پسماندهای بهداشتی و درمانی شامل کلیه پسماندهای تولید شده بوسیله مراکز وموسساتی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگا ههای تشخیص طبی وتحقیقاتی وسایر مراکز مشابه است.

پسماندهای بهداشتی و درمانی شامل پسما ند های خطرناک، عفونی، پاتالوژیک، زباله های برنده و تیز، زباله های دارویی، زباله های ژنوتوکسیک، زباله های شیمیایی، زباله های دارای فلزات سنگین، ظرف های تحت فشار و زباله های پرتوساز است.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران چندی پیش از همکاری وزارت بهداشت و  شهرداری در راه اندازی زباله سوزهای بیمارستانی خبر داده و گفته بود: براساس قانون، دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی را خارج از محدوده شهری می‌سازیم دستگاه‌های زباله‌سوز به دلیل آلودگی‌هایی که در پی دارد، نمی‌تواند در مناطق شهری مستقر شود و باید حتما در خارج از شهر استقرار یابد براساس سخنان وزیر بهداشت، قرار است ۵۰ درصد هزینه ساخت زباله‌سوز بیمارستانی توسط مدیریت شهری تهران تامین شود. ش

درحال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی به روش بی خطر کردن واستریل کردن صورت میگیرد و این شیوه جایگزین دفع کردن پسماندهای بیمارستانی از طریق پلاسما کردن و دستگاه زباله سوز، شده است. دفن پسماندهای بیمارستانی به روش کنونی و همچنین استفاده از زباله سوزبه دلیل آلودگییهایی که به همراه دارد به عنوان یک بحران جدی تلقی میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.