۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 526576

مشهد- چادر به عنوان نماد ملی و اسلامی یکی از پر مصرف ترین کالاها در بازار پوشاک و مایحتاج بانوان محسوب می‌شود که متأسفانه همچنان این بازار پر مشتری در قبضه کشورهایی مانند ژاپن، کره و چین است و ایران سهمی از این بازار ندارد

بازار «چادر مشکی» بی حجاب مانده است

فاطمه معتمدی: نیاز کشور ایران به پارچه های مشکی را چرخ کارخانه‌های خارجی می دوزد و این در حالی است که انتظار می‌رود، حداقل در مشهد که یکی از قطب‌های صنعتی کشور است و با توجه به حضور چندین میلیون زائر و مسافر با هدف پاسخ گویی به نیاز زائران در تأمین سوغات و نیز جمعیت حدود ۵ میلیونی ساکن، کارخانه تولید چادر مشکی ایجاد و از این بازار پر سود، سهمی نیز عاید استان و کشور شود.

فخر فروشی با چادرهای میلیونی

چند سالی است چادر تقریباً وارد گردونه تجملات و فخر فروشی شده است و البته بازار هم این تقاضای رو به افزایش را بی‌پاسخ نگذاشته به طوری که خرید و تهیه چادر چند صد هزار تومان و گاه چند میلیون تومانی آب می‌خورد.
کیان راد یکی از فعالان حوزه فروش چادر مشکی در مشهد است. به گفته وی قیمت چادر مشکی از ۵۰ هزار تومان تا ۲ و حتی ۴ میلیون تومان است.
وی می‌گوید: چادرهای گران قیمت برند و طرح‌دار هستند و کار دست بر روی آن انجام شده است و کیفیت و عمر استفاده طولانی دارد و البته مشتریان خاص خود را نیز دارد.
وی می‌افزاید: چادر مشکی به ترتیبِ کیفیت از کشورهایی مانند ژاپن، کره، چین، ویتنام و اندونزی با تنوع قیمتی متفاوت وارد می‌شود و خریداران، بسته به توانایی مالی، آن را انتخاب و خریداری می‌کنند.

تولید وطنی؛ صفر

وی در خصوص سهم تولیدات داخلی از بازار مصرف چادر مشکی اظهار می‌دارد: حدود هشت سال پیش تولیدات یک کارخانه مستقر در اراک در بازار بود، اما اکنون نیست. نکته مهم اینکه تولیدات وطنی در حوزه چادر مشکی گران خواهد بود و توان رقابت با مشابه خارجی را ندارد به طوری که در همان سال‌ها قیمت هر قواره چادر مشکی با برند کیمیا ۲۵۰ هزار تومان بود در حالی که برخی از برندهای چادر مشکی ژاپن ۱۰۰ هزار تومان بود.
وی با تأکید بر اینکه هم اکنون نیز حرف و حدیث هایی در خصوص سرمایه گذاری در حوزه تولید چادر مشکی در ایران مطرح است، تصریح می‌کند: مطمئن باشید اگر جنس تولید ایران باشد به هیچ عنوان حاضر نیستیم دیناری به اعراب (برای ترخیص چادر به ایران) وپول و ارزی به ژاپن و کره برای خرید چادر مشکی بپردازیم و حتماً تولیدات داخل را با افتخار عرضه می‌کنیم، اما الآن ایران سهمی در تولید چادر مشکی ندارد.

بازار کم رونق

وی درباره رونق بازار خرید و فروش چادر مشکی می‌گوید: چادر مشکی یکی از نیازهای اصلی بسیاری از خانوارها است. بنابراین بسته به توان خرید خود برای تهیه چادر اقدام می‌کنند هر چند نسبت به گذشته، بازار، کم رونق‌تر شده است.
وی با اشاره به سابقه ۱۰ تا ۱۲ ساله خود در حوزه فروش چادر مشکی بیان می‌کند: به طور تخصصی در این حرفه مشغول هستیم و فقط و فقط فروش چادر مشکی را داریم و نکته مهم اینکه در این بازار رضایت مشتری و کیفیت حرف اول را می‌زند. بنابراین به لحاظ توجه به این دو اصل مهم در همین وضعت کنونی بازار ۲۰ خانوار از این فروشگاه که چند شعبه نیز دارد، نان می‌خورند.

وی ادامه می‌دهد: برخی گردشگران خارجی مانند آمریکای جنوبی و یا انگلستان هم مشتری پارچه چادر مشکی برای دوخت لباس هستند.

نخ طلا در چادرهای میلیونی

متصدی یکی دیگر از فروشگاه‌های چادر مشکی در مشهد نیز می‌گوید: چادر مشکی را بسته به کیفیت، می‌توان از ۹۰ هزار تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان در بازار یافت و خریداری کرد.
وی که سابقه بیش از ۴۰ ساله فعالیت در حوزه فروش چادر مشکی دارد، می‌افزاید: دو تا پنج درصد مشتریان، خریدار چادرهای مشکی چند میلیونی هستند. این چادرها طرح دار و دارای نگین هستند و حتی نخ طلا در آن‌ها به کار رفته است و همه نیز تولیدات برند و با کیفیت ژاپن و کره هستند.
به گفته مهریزی چادر گران را عموماً خانوم‌های مایه داری خریداری می‌کنند که پول برایشان به دلیل تمکن وتوان بالای اقتصادی مهم نیست و البته نکته مهم دیگر اینکه تنها یک بار از آن استفاده می‌کنند!

چادرهایی مشابه پراید

وی در پاسخ به این پرسش که مشتریان، عموماً در چه نرخ قیمتی چادر می‌خرند، می‌گوید: قیمت ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان. چادرهای این قیمتی مانند خودرو پراید هستند که همه می‌خرند.
وی درباره رونق بازار چادر مشکی نیز یادآور می‌شود: بازار نه خیلی خوب است و نه چندان بد. هر چند از چند سال گذشته، روند نزولی را طی می‌کند که دلیل آن گران بودن چادر و کاهش افرادی است که چادر را به عنوان حجاب بر می‌گزینند.

فرهنگی که باید تغییر کند

وی درباره ضرورت ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی به عنوان تأمین کننده بخشی از سوغات مورد نیاز زائران و همچنین تأمین نیاز مردم در مشهد با توجه به سفر و حضور سالانه ۲۷ میلیون زائران و درآمد زایی از این محل تأکید می‌کند: به هیچ وجه این امر موفق نخواهد بود چرا که مردم حاضر به خرید چادر ایرانی نیستند، حتی اگر کیفیت آن با نوع خارجی برابری کند.
وی ادامه می‌دهد:۴۰ سال است در این حرفه مشغول به کارم و ذائقه ایرانی را بارها امتحان کرده‌ام. اگر بهترین قواره چادر مشکی ژاپنی را نشان دهید و بگویید که ایرانی است، حاضر به خرید آن نیستند، ولی حاضرند بی‌کیفیت‌ترین چادر ژاپنی را خریداری کنند. بنابراین اگر کارخانه‌ای هم ایجاد شود، موفق نخواهد شد و فرهنگ مردم باید تغییر کند.
وی عمر متوسط یک چادر ژاپنی با کیفیت را بیش از ۱۰ سال می‌داند و می‌افزاید:۵۰ درصد چادرهای مشکی موجود در بازار، ژاپنی و مابقی سهم کره است و نوع چینی و دیگر کشورها به دلیل کیفیت پایین سهم چندانی ندارد.

وی درباره چادرهای رنگی گران قیمت نیز می‌گوید: چادر رنگی از قواره ۲۵ تا ۶۰۰ هزار تومان در بازار موجود است که نوع ۲۵ تا ۳۵ هزار تومانی آن ایرانی و عمدتاً نخی و تولید کاشان و ری است، اما چادرهای رنگی گران قیمت مانند ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی تولید کره و چین است که مشتریان خاص خود را دارد و به عنوان مثال برای عروس خریداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.