براساس مطالعات انجام شده حمله نظامی به ایران به عنوان یک مانور تبلیغاتی گذاشته شد در حالی که دیدیم دولت آقای اوباما هیچ گاه توان اجرای گزینه حمله به ایران را نیافت. امروز نیز هر چند آقای ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران رجز خوانی می کند اما این رجز خوانی ها تنها می تواند افراد بزدل غرب گرا را مرعوب کند و در نهایت چیزی به نام جنگ علیه ایران به وقوع نمی پیوندد.

ادعای حمله آمریکا به ایران فریب ملت است

آیا آمریکا به ایران حمله می کند؟ اگر دولت پای میز مذاکره با ۵+۱ نمی نشست خطر جنگ بر سر ایران سایه می افکند؟ موضوع جنگ و صلح با دنیا بخصوص کشورهای قدرتمندی چون آمریکا این روزها یکی ازترفندهایی است که دولت یازدهم در آستانه انتخابات  برای جمع آوری رای بر آن تاکید کرده و می کوشد تا با ایجاد ترس و نگرانی در مردم وانمود کند که  در حمله آمریکا به کشور آینده ای نامشخص در انتظار ملت بوده یا خواهد بود!!  اینکه این مساله تا چه حد آب به آسیاب دشمن ریختن و همراهی با رویکردهای منفعت طلبانه دشمنان است موضوع بحث نیست. مهمترین دستاورد برجام این روزها موضوع" امنیت" است. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با دکتر حمید رضا ترقی کارشناس بین الملل به بررسی این مساله پرداخته که درصورت عدم توافق با غرب آیا ایران مورد حمله نظامی آمریکا قرار می گرفت؟

 دکتر حمید رضا ترقی کارشناس سیاسی با بیان اینکه گزینه حمله نظامی به ایران تنها یک طرح تبلیغاتی آمریکایی است گفت: مدارک و منابع مطالعات استراتژیک آمریکا ومستندات مهمی که از اندیشکده های بزرگ سیاسی آمریکا که نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری هیات حاکمه این کشور دارند نشان می دهد تنها گزینه ای که غربیها علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان  یک گزینه اثر گذار وموثردر دستور کار خود قرار دادند همان گزینه تحریم اقتصادی است. در محاسباتی که توسط اندیشکده های مزبور به عمل آمده آنها سیاستمداران ودولتمردان آمریکایی را به شدت ازهرگونه اقدام نظامی علیه ایران  بر حذر داشته و صرفا به دولتهای آمریکا گوشزد کرده اند که  موضوع اقدام نظامی را می توانند تنها در حد یک طرح  تبلیغاتی با عناوینی چون گزینه روی میز مورد استفاده قرار دهند!!

وی در این باره افزود: بنابراین آنچه از مجموعه مطالعات اندیشکده های آمریکا که نقش تصمیم سازی برای سران آمریکا دارند می توان دریافت که همگی آنها بر کنار گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران به اجماع رسیده اند. هر چند موضوع گزینه نظامی سالها از سوی برخی  دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی مطرح شده است اما به طور کلی در حد شعار و در عمل یک  گزینه کاملا کنار گذاشته شده از سالها قبل است و به هیچ وجه مورد بهره برداری و در برنامه ریزی آمریکاییها مورد توجه قرار داده نشده است.

 ترقی با تاکید براین که رفتارهای برخی از مسئوولین ایرانی امکان افزایش تحریم های اقتصادی را به آمریکا داده خاطر نشان شد: بدیهی است افزایش توان دفاعی و نظامی  ایران و برتری موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه وجهان عامل بازدارنده ای است که به موجب آن آمریکا جرات رو در رو شدن با ایران را در عرصه نظامی به خود نمی دهد. برنامه های چند سال اخیر اندیشکده های آمریکا نشان می دهد تمرکز آنها درباره ایران بنا برتحریم ها گذاشته شده است. از سوی دیگر متاسفانه نقطه ضعف دولتمردان ایرانی در حوزه اقتصادی پالس های اشتباهی به غربی ها داده وآنها را به سمت افزایش تحریم اقتصادی و گسترش این تحریم ها به سایر عرصه ها سوق داده است. امروز آمریکا و غرب تلاش می کنند تا با بهانه گیری و سنگ اندازی های اقتصادی توان جمهوری اسلامی را در حوزه اقتصادی کاهش داده و ظرفیت پتانسیل های داخلی را کاهش دهند

  این  کارشناس سیاسی موضوع دو گانه جنگ وصلح را از اساس بی منطق خوانده دراین باره یادآور شد: براساس مطالعات انجام شده پایه حمله نظامی به ایران به عنوان یک مانور تبلیغاتی گذاشته شد در حالی که دیدیم دولت آقای اوباما هیچ گاه توان اجرای گزینه حمله به ایران را نیافت. امروز نیز هر چند آقای ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران رجز خوانی  می کند اما این رجز خوانی ها تنها می تواند افراد بزدل غرب گرا را مرعوب کند و در نهایت چیزی به نام جنگ علیه ایران به وقوع نمی پیوندد. ملت ایران در مانورهایی که در خلیج فارس انجام می شود به عینه شاهد این مساله هستند که غربی ها به شدت از ایجاد اصطکاک با نیروهای دفاعی ایران در زمین؛ آسمان  یا روی دریا  دوری می کنند. بنابراین دو گانه جنگ وصلح براساس برجام یک دوگانه کاملا غیر واقعی، غیر منطقی و فاقد سند و مبانی علمی و تحقیقاتی است.

ترقی به بیان  دلائل عدم حمله نظامی آمریکا به ایران پرداخت و افزود: برخی از کارشناسان در محاسبات مربوط به توان نظامی امکانات نظامی آمریکا را با ایران  مقایسه می کنند هر چند افزایش توانایی امکانات نظامی به خودی خود موضوع مهمی است اما نمی توان به این یک دلیل برای حمله آمریکا به ایران اکتفا کرد. مساله اصلی در جنگ آمریکا علیه ایران میزان آسیب پذیر امکانات نظامی آمریکایی و قدرت بهره برداری از آنهاست. وضعیت اقتصادی آمریکا به گونه ای است که توان پرداخت هزینه نیروهای جنگی در خارج از خاک کشورش را ندارد. از سوی دیگرتوان نظام ایران تهدیدی جدی برای ناوبرها وامکانات نظامی آمریکا در منطقه است.  

وی دراین باره خاطر نشان شد:  نکته سوم اینکه  بسیاری از کشورهای منطقه درگیر مسائل منطقه ای و حفاظت از منافع آمریکا هستند که این مساله منجر به کاهش قدرت مانور امریکا  در منطقه می شود. مساله مهمی که از نقاط ضعف آمریکا در منطقه به شمار می رود آسیب پذیری عوامل آمریکا در منطقه چون رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آنهاست.   طبیعتا هر اقدام جنگی آمریکا در منطقه به زیان متحدانش است بنابراین در کنار آنکه ایران از توان بازدارندگی ودفاعی بالایی برخوردار است در صورت جنگ احتمالی در زمان کوتاهی بسیاری از منافع آمریکا در منطقه به خطر افتاده و شکست جدی را تجربه می کنند. از سوی دیگر در صورت جنگ احتمالی قیمت نفت چند برابر می شود که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 ترقی خاطر نشان شد: بی شک امنیت امروز ایران و رسیدن کشور به درجه کمترین آسیب پذیری نشات گرفته از قدرت دفاعی ونظامی ماست از این رو باید گفت  اصولا صحبت از جنگ وتهدید جنگی  محلی از اعراب ندارد و نوعی فریب ملت ایران به شمار می رود  .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.