وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه های ما باید به دانشگاه نسل سوم تبدیل شوند و جهت گیری ها دستیابی به این هدف است.

دانشگاه ها به نسل سوم تبدیل شوند/ انجام ۱۰۰۰ پروژه تحقیقاتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمد فرهادی بعدازظهر شنبه در آیین تجلیل از مقام معلم در دانشگاه مازندران،با بیان اینکه حوزه آموزش عالی خوشبختانه در سطح کشور به‌خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما توسعه درخور توجه و چشمگیری را داشتیم، گفت: در استان مازندران تعداد زیادی دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، دانشگاه‌های با شیوه‌های خاص که دولتی هستند یا وابسته به دولت هستند و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی که در سطح کشور بیشترین آن‌که ۴۷ موسسهٔ آموزش عالی غیردولتی است را در استان مازندران داریم.

وی اظهار داشت: همچنین قریب به ۲۲۰ هزار دانشجو در این استان در حال تحصیل هستند و بیش از سه هزار و ۵۰۰ هیئت‌علمی در دانشگاه‌های استان مازندران و مؤسسات آموزش عالی به امر تعلیم و تربیت و تحقیق می‌پردازند، در سطح کلان کشور، ما ازنظر یک واحد آموزش عالی بیش از دو هزار و ۸۰۰ موسسهٔ آموزش عالی داریم که بعضی از آن‌ها در سطح ملی گسترده هستند،علاوه بر این، قریب ۷۲ هزار هیئت‌علمی، ده‌ها پژوهشگاه و پژوهشکده، ۳۹ پارک علم و فناوری و بیش از ۱۷۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد.

فرهادی با اشاره به این‌که دانشگاه‌های ما امروزه باید دانشگاه‌های نسل سوم باشد که به لطف خدا جهت‌گیری‌ها تمام و کمال به این سمت‌وسو می‌رود و همگان باید در این مسیر کار را دنبال کنند، افزود: خوشبختانه توسعهٔ کمی را به حد کافی داشتیم و حتی بعضی‌اوقات بیش‌ازحد نیاز بود، بنابراین باید ساماندهی آموزش عالی را داشته باشیم و بر همین اساس، طرح آمایش آموزش عالی بامطالعه جامعی که از دید آموزشی بررسی شد، همه سطح کشوری، استانی، منطقه‌ای، شهری، حتی دانشگاهی و امکانات، استعدادها، نیازها و صنعت و خدمات بررسی شد و آموزش عالی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال سامان‌دهی است.

وی گفت:بر اساس ابلاغ بیش از ۱۰ مورد اقدام باید صورت بپذیرد که ازجمله آن‌ها منطقه بندی کردن آموزش عالی است.

فرهادی ادامه داد: بحث آموزش‌های مهارتی به‌شدت موردنیاز است و در برنامه ششم توسعه به‌خوبی به آن توجه شده است و فارغ‌التحصیلان ما مهارت هم باید داشته باشند و صرفاً نباید به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه راضی باشند و خودشان باید آمادهٔ ورود به بازار کار شوند، نه اینکه منتظر فرصت‌های شغلی بمانند.

وزیر علوم تصریح کرد: بخش صنعت به فنّاوری، فناوری‌های جدید و نیاز به نیروی متخصص دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان باید تأسیس شوند و بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان در این سال‌های اخیر تأسیس‌شده‌اند و در ۳۹ پارک علم و فناوری بیش از هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک‌ها و بیش از ۳۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر هستند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که خوشبختانه در این دوره، دولت تدبیر و امید، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال قراردادهای تحقیقاتی و فناوری بین وزارتخانه‌های دفاع و نفت با دانشگاه‌های ما بوده است، افزود: حدود ۱۰۰ دانشگاه ما با این وزارتخانه‌ها قرارداد داشتند که بخش عمده آن با وزارت دفاع بود و بیش از هزار پروژه وجود داشت که قریب به ۵۰۰ پروژه به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه۳۰ میدان نفتی را به تعدادی از دانشگاه‌های ما واگذار کردند تا سطح برداشت را یک درصد افزایش دهند گفت: خوشبختانه درزمینهٔ محصولات  دانشگاهی، اعم از تحقیقات، مقالات و ...  پیشرفت عمده‌ای داشته‌ایم و تعداد مقالات علمی ما رشد ۳۹ درصدی داشته و از ۳۰ هزار مقاله در سال سال ۲۰۱۳ به بیش از ۴۳ هزار مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وزیر علوم یادآور شد: رشد تولیدات علمی ما در دنیا در سال ۲۰۱۶ اول است و در بحث سرعت رشد تولیدات علمی، در میان ۲۵ کشوری که سرآمد هستند رتبهٔ اول را داریم و رشد ما به ۱۷.۵ درصد رسیده است، درصورتی‌که در سال ۲۰۱۶، آمریکا رشد صفر داشت و در بخش تعداد دانشمندان، ما رشد ۴۰ درصدی داشته‌ایم، یعنی از ۱۷۳ نفر در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۸ نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده‌ایم.

وی افزود: در عرصه کیفیت و بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی و رشته‌های جدید، طی سه سال گذشته ۸۳۴ برنامه درسی تدوین یا بازنگری شده است بخصوص بین رشته‌ای‌ها و چند رشته‌ای‌ها که باید این روند ادامه پیدا کند و بسیاری از اختیارات تدوین برنامه‌ها به دانشگاه‌ها واگذارشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.