نشریه پاکستانی در مطلبی نوشت: با توجه به نقش پاکستان در ائتلاف عربستان سعودی ضرورت دارد راهبرد دپیلماتیک را در قبال ایران، از متحدان مهم پاکستان در منطقه اتخاذ کنیم.

ایران نباید در نبرد با تروریست‌ها تنها بماند/ باید با ایران روابط برادرانه داشته باشیم

به گزارش «قدس آنلاین»،  به دنبال وقوع برخی حوادث مرزی در شرق ایران و نیز اخبار ضد و نقیض حضور یک مقام ارشد نظامی پاکستان در ارکان فرماندهی ائتلاف نظامی عربستان در منطقه، روزنامه  «نیشن»  چاپ پاکستان در تحلیلی نوشت: دشمنی نکردن با ایران مهم است و ما باید همین کار را انجام دهیم. ایران یکی از متحدان مهم پاکستان در منطقه است و در تقابل با هند، لازم است روابط صمیمانه خود را با این همسایه حفظ کنیم. همانطور که حفظ عربستان برای ما بسیار ارزشمند است، در عین حال ضرورت دارد درک شود که در هنگامه یک بحران، حمایت از همسایگان نزدیک نیز ضروری است.

این نشریه با اشاره به حضور «راحیل شریف» ژنرال بازنشسته پاکستان در صف ائتلاف نظامی عربستان سعودی نوشت: پاکستان قبلا تصمیم گرفته بود در نبرد بین عربستان و یمن (متحد نزدیک ایران) جانب کشوری را نگیرد اما به این ائتلاف پیوست. اگر جهان اسلام باید به طور واقعی در نبرد علیه تروریسم مشارکت کند پس چگونه تنها ماندن ایران در عراق و سوریه را توجیه کنیم؟

این نشریه در ادامه به ماجرای شهادت ۹ مرزبان ایران اشاره کرد و نوشت: این تروریست‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند و به عمق خاک پاکستان گریخته‌اند. این اولین حادثه‌ای بود که منتهی به ابراز تاسف ایران در چنین سطحی شد و حتی «حسن روحانی» رییس جمهور ایران شخصا به دولت پاکستان توصیه کرد تا برای تحقیق در این زمینه  و مواجهه با تروریست‌ها به منظور حفظ روابط دوستانه دو کشور اقدامی صورت گیرد.

نیشن نوشت: با وجود حملات معمول علیه شیعیان در خاک پاکستان و حمایت آشکار اسلام آباد از ریاض، ایران در امور پاکستان و جنوب آسیا مداخله‌ نکرده است. احیا خط تماس تلفنی اضطراری بین نیروهای مرزی دو کشور برای حل تمامی مشکلات مرزی و تاکید بر اهمیت روابط برادرانه با ایران گامی مهم و درست بود.

بر این  اساس، چندین مورد زمینه همکاری بین دو کشور چون امضا توافقنامه‌های مالی و بانکی بین بانک‌های مرکزی دو طرف برای تسهیل امور تجاری وجود دارد. در برهه کنونی اعلام خواهر خواندگی دو بندر گوادر و چابهار منجر به توسعه روابط دوجانبه خواهد شد.

این نشریه در خاتمه نوشت: طوفان بعدی شاید نقش پاکستان در ائتلاف عربستان سعودی و ماهیتش باشد. پس ضرورت دارد در صورت متاثر شدن همسایه‌مان از اقدام‌های این ائتلاف، خود را با یک راهبرد دیپلماتیک [برای رویارویی با تبعات احتمالی] مهیا کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.