انزلی- ‌مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر کشور بر ضرورت جلوگیری از تخریب سواحل و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در تالاب انزلی تاکید کرد.

ساخت و سازهای غیر قانونی در دریا و تالاب به محیط زیست خسارت می زند

‌به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اللهیار و حسین چراغی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان و هئیت همراه در بازدید میدانی از سازه و تاسیسات آبی واقع در تالاب انزلی و روگاهای آن،حریم حاشیه تالاب را مورد بازدید قرار داده و مسائل و مشکلات ذیربط در این خصوص را بررسی کردند.

وی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: ساخت و ساز در دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی به سازمان بنادر و کشتیرانی واگذار شده که مجوزهای ساخت و بهره برداری و حق نظارت بر بهره برداران از این سازه‌ها است‌.

اللهیار افزود:بنادر و دریانوردی در اوایل دهه ۸۰ طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور که تهیه نقشه جامعی برای کاربری‌های مختلف در سواحل کشور را با همکاری ۱۸ ارگان انجامید در سه فاز و برای سواحل کشور و کمیته‌های ساحلی مدیرت سواحل استان و با مدیریت استانداران هر استان و دبیری مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان‌ها شکل داد.

اللهیار گفت: این کار با هدف استفاده بهینه از دریا و تالابها در شمال و دسترسی به دریاهای خزر و همچنین در جنوب بوده است و هرگونه ساخت و سازی بدون دریافت مجور هرگونه خسارت بر محیط زیست و تخریب سواحل را در پی دارد و ایمنی و حتی در برخی از موارد مشکلات سلامت جامعه و مردم را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: باید هماهنگی بین دستگاه‌های اجرای مرتبط با حوزه سواحل و پشتیبانی و هماهنگی قوه قضاییه در راستای اینکه ساخت و سازهایی که در حوزه سواحل است هم مستند بر مطالعات علمی و براساس طرح مصوب و ابلاغ شده و هم اینکه همه جنبه‌های زیست محیطی و حقوقی مهندسی سواحل و سازه های دریایی را داشته باشد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر تصریح کرد:مردم حق دارند که از سازه ها و تاسیساتی استفاده کنند خصوصا در موارد تفریحی که نکات ایمنی و زیست محیطی در آن رعایت شده باشد. باید دستگاه‌های مرتبط با دریا و تالاب شاهد این باشیم که علاوه بر رفع مشکلات موجود که در درجه اول امنیت وسلامتی مردم و گردشگران را تامین کند و باید با عزمی راسخ در این ارتباط اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

وی بر ضرورت جلوگیری از تخریب سواحل و برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز در تالاب انزلی تاکید کرد و افزود: هرسازه ای که در دریا ساخته می شود نیازمند مطالعات پایه ای است که در این راستا سازمان برنامه و بودجه مهندسین مشاور را در سه رتبه، رتبه بندی کرده و مجموعه ساخت و سازهایی را که بخواهند انجام دهند، نیازمند مراجعه به آنان است .

اللهیار متذکر شد: با توجه به وظایف حاکمیتی و قانونی بنادر و دریانوردی هر طرحی که معرفی می شود باید از قانون تبعیت کند و همچنین تهیه نقشه‌ها و طرح های پایه به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود و پس از بررسی و رعایت موضوعات ایمنی و حفظ محیط زیست انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.