رئیس جشنواره نقش تن پوش گفت: الگوها و طرح و نقش هایی که روی لباس ها می آید، می تواند بازتاب باورهای هرکدام از افراد باشد. چراکه لباس ما به مثابه یک رسانه عمومی و فراگیر به شمار می آید.

تی شرت پرکاربردترین لباس برای مردان و زنان است/پوشاک یک رسانه است

به گزارش «قدس آنلاین»،  نشست رسانه ای پنجمین جشنواره نقش تن پوش امروز هفدهم اردیبهشت ماه در مرکز آموزش های تخصصی جهاد دانشگاهی هنر برگزار شد. در این مراسم بهزاد رشیدی با طرح این سوال که چرا جهاد دانشگاهی هنر به موضوع مد و لباس پرداخته و چرا از بین لباس های مختلف تن پوش یا همان تی شرت را انتخاب کرده گفته های خود را آغاز کرد.

رئیس جشنواره نقش تن پوش گرایش جوانان به مد را گرایشی فطری دانست و گفت: مدیران فرهنگی ما باید بپذیرند که علاقه جوانان  به مد طبیعی است و باید به این خواسته و گرایش آنها احترام بگذارند. از سوی دیگر تن پوش یا همان تی شرت پرکاربردترین لباس برای مردان و زنان است و الگوها و طرح و نقش هایی که روی آن می آید، می تواند بازتاب باورهای هرکدام از افراد باشد. چراکه لباس ما به مثابه یک رسانه عمومی و فراگیر به شمار می آید.

رشیدی همچنین بیان کرد: در بسیاری از موارد همچون کمپین ها و مناسبت های فرهنگی و مذهبی از تی شرت استفاده می شود ورزشکاران روی لباس خود طرح ها و نقش های مختلفی را تصویر می کنند که برای مثال می توان به نقش یوزپلنگ ایرانی روی لباس این گروه از افراد جامعه یا نقش خلیج فارس روی تن پوش برخی شخصیت های فرهنگی و ورزشی اشاره کرد. بنابراین لباس جنبه تبلیغاتی و فرهنگی دارد و نمی توان این نقش و رسالت تن پوش را نادیده گرفت.

این استاد دانشگاه به جنبه منفی استفاده از تن پوش اشاره و بیان کرد: انتقال مفاهیم عاشورایی، ورزشی استفاده از تی شرت در برنامه های تبلغیاتی استفاده مثبت از این لباس است اما یک سری نمادها روی تن پوش نقش می بندد که معرف گرایشات فکری خاص و منحرف کننده است. نوجوانان و جوانان ما از این تی شرت های وارداتی استفاده می کنند بدون اینکه نماد بکار رفته روی آن سنخیتی با طرز فکر آنها داشته باشد. به همین خاطر جشنواره نقش تن پوش با هدف ساماندهی به نقش ها و نمادهای بکار رفته روی تی شرت ها و همچنین به کارگیری قابلیت های بالای هنری شکل گرفت. ما برآنیم تا از هنرمندان خلاق خود برای حل این معضل کمک بگیریم، اگر بتوانیم هنرمندان و طراحان لباس را به مراکز طراحی و تولیدی معرفی کنیم به خواسته خود رسیده ایم.

رشیدی ارتباط میان تولید کنندگان و طراحان لباس را ضروری دانست و افزود: اگر ما بتوانیم بسترهای حداقلی را برای بروز خلاقیت فراهم آوریم و ارتباط موثری میان تولید کنندگان و طراحان مد و لباس ایجاد کنیم در بهبود نوع پوشش جوانان موثر بوده و از لباس و تن پوش برای انتقال مفاهیم فرهنگی مورد نظر خود بهره برده ایم.

۴۵۰ اثر به پنجمین جشنواره نقش تن پوش رسید

الهام زایجانی دبیر پنجمین جشنواره نقش تن پوش هم هدف از برگزاری این جشنواره را الگوسازی برای استفاده از نقش های ایرانی اسلامی برشمرد و گفت: در این دوره از جشنواره جلسات متعددی با استادان دانشگاه، طراحان و دانشجویان نخبه مد و لباس داشته و به این نتیجه رسیده ایم که بعد از چهار دوره برای نخستین بار به جشنواره نقش تن پوش محور و موضوع بدهیم موضوعی که برای این دوره از جشنواره انتخاب شد، زندگی شهری با تکیه بر ایثار و شهادت و انقلاب اسلامی بود. خوشبختانه طراحان از این موضوع استقبال کردند و به ارائه کارهای خود پرداختند.

دبیر پنجمین جشنواره نقش تن پوش گفت: ما در این دوره از جشنواره به برگزاری یکسری کارگاره های آموزشی در شهرهای مختلف چون سنندج، اصفهان، تبریز، شیراز، تهران و کرج پرداختیم. ۴۵۰ اثر به دست ما رسید داوران به ارزیابی این آثار به دور از اعمال سلیقه شخصی پرداختند و در نهایت سه اثر در بخش صنعت و سه اثر در بخش هنر برگزیده شدند. البته پنج اثر هم شایسته تقدیر هستند که ۱۹ اردیبهشت ماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر طی مراسمی معرفی و تقدیر می شوند. علاوه بر این ۸۰ اثر هم به نمایشگاه ما راه پیدا کرده اند.

زایجانی از حضور سه تولیدکننده مطرح تن پوش در تیم داوری خبر داد و افزود: در این دوره از جشنواره نقش تن پوش برای نخستین بار سه نفر از تولید کنندگان مطرح به داوری آثار ارسال شده پرداختند تا هم معیارهای هنری و هم سلیقه حاکم بر بازار رعایت شود. همچنین در این دوره از جشنواره تلاش کردیم به آثار ارائه شده از سراسر ایران نظر داشته باشیم و تنها به تهران محدود نشویم.

تخصصی بودن «نقش تن پوش» مهمترین وجه تمایز آن است

مهدی محمودی رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره نقش تن پوش هم تخصصی بودن این جشنواره را مهمترین تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره های مد و لباس دانست و افزود: وقتی ما درباره پوشاک سخن می گوییم از یک صنعت ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی صحبت می کنیم این صنعت با این عدد و رقم موتور محرک بسیاری از کشورها در زمینه اقتصادی و از مصادیق بارز صنایع فرهنگی است. بنابراین هر تعداد جشنواره برای چنین صنعتی برگزار شود کم است اما جشنواره نقش تن پوش تنها یکی از انواع پوشاک و آن هم تی شرت را هدف قرار داده است.

او در ادامه به اهداف برگزاری جشنواره نقش تن پوش اشاره و بیان کرد: ارتباط بین تولیدکننده و صنعتگر همچنین جذب دانشجویان خلاق و تغییر الگوی مصرفی مخاطب و توجه او به نمادهای ایرانی و اسلامی از جمله اهداف ما در برگزاری این جشنواره است. اما این مسئله به معنی آن نیست که جهاد دانشگاهی مسئولیت مستقیم در حوزه مد و لباس دارد. مسئول سازماندهی به مد و لباس کشور نهاد دیگری است و ما تنها براساس حفظ مسئولیت خود وارد میدان شده و به برگزاری این جشنواره پرداخته ایم.

محمودی با اشاره به اینکه سه نفر از تولیدکنندگان برتر تی شرت در تیم داوری جشنواره نقش تن پوش حضور داشته اند گفت: ما در تمام جشنواره ها به طور شعاری خواهان ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان هستیم جشنواره تن پوش بر آن شد تا دست از شعار و وعده وعید بردارد و با دعوت از سه تولیدکننده برتر تی شرت این فاصله را کم کند. به جرات می توان گفت از ۴۵۰ اثری که به دبیرخانه جشنواره ارسال شد بیش از ۱۰ اثر توسط این سه تولیدکننده برای رسیدن به تولید انبوه انتخاب شدند.

رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره نقش تن پوش به عوامل مدساز اشاره و بیان کرد: مردم چیزی را می پوشند که مد شده است. رسانه ها و سوپراستارها از جمله عوامل مدساز هستند ضمن اینکه رویدادهای بین المللی چون اسکار، کن و در داخل کشور اتفاقاتی چون جشنواره های مختلف فجر می توانند مدساز باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.