بجنورد- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: براساس پایش تن سنجی ۸۹ درصد از جوانان این استان فعالیت ورزشی ندارند.

۸۹ درصد جوانان خراسان شمالی فعالیت ورزشی ندارند
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هاشمی ظهر یکشنبه به مناسبت هفته ملی جوان در جمع خبرنگاران خراسان شمالی تعداد جوانان این استان را ۱۶۳ هزار و ۱۲۶ نفر برشمرد و اظهارداشت : ۳۲ درصد از این جمعیت تحت پوشش طرح پایش قرار گرفتند.
وی افزود: ۷ و نیم درصد جوانان این استان چاق هستند، ۹۷ درصد نمک بیش از مجاز استفاده می کنند، ۴۲ درصد سبزی و میوه کم مصرف دارند و ۹ درصد نیز فشار خون دارند.
هاشمی با بیان اینکه رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال گروه سنی جوان محسوب می شوند خاطرنشان کرد: این گروه بسیار فعال و پر انرژی هستند، و خیلی از بیماری ها و حوادث نیز در گروه سنی رخ می دهد.
وی بر بحث سلامت روان تاکید کرد و افزود: این قشر پر انرژی بعضا در معرض مسایل و آسیب های اجتماعی و خانوادگی قرار می گیرند که باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اشاره ای به بحث افسردگی نیز کرد و گفت: این مورد نیز باید مورد توجه قرار گیرد و هم اکنون در پایگاه های سلامت کارشناسان بهداشت و روان خدماتی روان شناسی را ارائه می دهند که از قشر جوان می خواهیم تا به این مراکز برای رفع مشکلات خود مراجعه کنند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش اشاره به بیماری ایدز نیز کرد و اظهارداشت: با توجه به آمار ها بیشترین گروهی که درگیر این بیماری عفونی شده قشرجوان هستند 
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۷۰ نفر بیمارایدزی در این استان شناسایی شده اند که از مجموع این تعداد ۴۰ نفر زنده و مابقی نیز فوت شده اند.
وی با بیان اینه روند بیماری در بین زنان نیز رو به رشد است یادآورشد: در سال های گذشته پنج درصد از افرادی که دچار بیماری ایذر بودند زنان تشکیل می دادند اما هم اکنون به ۱۵ درصد رسیده اند.
وی با اشاره بر تغییر رفتار ها در جامعه نیز گفت: افراد جامعه باید به این مهم دست یابند که از خود مراقب داشته باشند.
مدیرگروه سلامت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز دراین نشست ازاجرای طرح مطالعه کپ دراستان خبردادو گفت: براساس این طرح میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد خانوارهای روستایی و شهری درزمینه تغذیه بررسی می شود.
علیزاده اظهارداشت: این بررسی شاخص های تغذیه ای رادراستان نشان می دهد.
وی افزود: براساس بررسی هایی که درسال ۹۰ انجام شد شاخص های تغذیه ای رضایت بخش نبود و امسال تغییررفتاردربخش عملکرد و آگاهی نسبت به سال ۹۰ بررسی می شود.
وی یادآورشد : با توجه اینکه دراستان مصرف نمک دریا جایگزین نمک یددار شده درپرسش نامه دراین زمینه به عنوان یکی ازسوالات از مردم نظرسنجی خواهدشد.
وی ادامه داد: نمک دریا غنی شده نیست و عوارض برای مصرف کننده خواهد داشت اما متاسفانه برخی ازسودجویان درفضای مجازی مصرف این نمک را تبلیغ می کنند.
علیزاده درادامه ازطراحی نرم افزار سلامت جوانان توسط وزارت بهداشت خبردادو افزود: این نرم افزار دررابطه با تغذیه ، دخانیات، ازدواج ، سرگرمی،مسابقه عکاسی و غیره تهیه شده که جوانان می توانند اطلاعات لازم را کسب کنند.
وی به برگزاری همایش مهارت های پیش ازازدواج به مناسبت هفته جوان دراستان اشاره کرد و گفت: همچنین درمراسم جشن روزجوان دانشگاه علوم پزشکی استان چادری برپا می کند که به صورت رایگان سنجش وزن و قد، قندخون ، فشارخون و مشاوره تغذیه برای مراجعه کنندگان انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.