۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
کد خبر: 527098

گزارش از شخص

«فیر پلی» در میدان سیاست

«هاشمی طبا» معتقد است در رقابت انتخاباتی باید شرافتمندانه بازی کرد

مجید تربت زاده / « ... باید ببینم چه می شود...هنوز که پیشنهادی نداشتم» ... تنها فوتبالیستها و دیگر ورزشکاران یا بازیگران سینما نیستند که گاهی لنگِ « پیشنهاد» می مانند. نامزدهای ریاست جمهوری هم ممکن است معطل پیشنهاد ، توصیه یا دعوتنامه و درخواست بمانند. درست مثل «هاشمی طبا» که تا آخرین روزهای اسفند 95 – به قول خودش - هنوز پیشنهادی نداشت و در برزخ آمدن یا نیامدن به سر می برد. سیاستمدار 71 ساله آن روزها در ادامه حرفهایش گفته بود : ... هنوز تصمیمی ندارم ... شاید کاندیدا بشوم...باید ببینم چه می شود... .

«فیر پلی» در میدان سیاست

از دنیای ورزش

کارشناس ارشد نساجی و متخصص «تجزیه و تحلیل سیستمها» بیشتر دوران سیاستمداری و دولتمردی اش را در عالم ورزش گذرانده است. به جز 4 سال که چرخ وزارت صنایع و معادن را چرخاند، حدود 18 سال دیگر را یا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود – چیزی مثل وزیر ورزش – و یا رئیس کمیته ملی المپیک. البته مدتی مشاوری وزیر ورزش و جوانان را هم کرده است اما با این همه سوابق ورزشی و نفس کشیدن در دنیای پر از حاشیه و هیاهوی ورزش به نظر نمی رسد اهل حاشیه سازی و اینجور حرفها باشد. نمونه اش اینکه در سال 1380 برای نخستین بار نامزد ریاست جمهوری شد و با وجود اینکه تنها 28 هزار رأی را به خودش اختصاص داد – یعنی یک دهم درصد – اما پس از اعلام آرا نامزدها کوچکترین حاشیه ای ایجاد نکرد!

بازی شرافتمندانه

با نام کاندیدای مستقل وارد رقابت انتخاباتی شده است. همان آغاز ثبت نامش خیلی ها گفتند و نوشتند که : « هاشمی طبا» نیز یک نامزد پوششی است و دقیقه 90 به نفع دیگران کنار خواهد رفت. خودش اما 5 اردیبهشت خیلی سفت و محکم به خبرنگاران گفت : « چرا باید به نفع دیگران کنار بروم؟ ... با تصمیم شخصی پا به این عرصه گذاشتم و همانطور که در ورزش فرار وجود ندارد همه باید در صحنه حضور داشته باشند». برای مهندس و متخصص عرصه ورزش البته عیب نیست که ادبیات سیاسی و نوع تفکرش به « ورزش» بزند و به مقوله رقابت سیاسی هم از زاویه ورزشی نگاه کند. « هاشمی طبا» همچنین در ادامه حرفهایش گفته بود: همه باید «فیرپلی» و شرافتمندانه بازی کنیم...هرکس بُرد به او احسنت می گوییم...هرکس هم باخت باید به دیگران احترام بگذارد.

حفظ ایران

همه نامزدی و رقابتش همان «هاشمی طبا» ی مناظره نخست نیست که بیشتر سؤال می پرسید و دنبال این بود مخاطب را تشویق کند که بگردد و ریشه مشکلات را پیدا کند. او معتقد است کشور با نگاه به بیرون رشد نمی کند و باید نگاهها و تلاشها متوجه ظرفیت های داخلی باشد. می گوید باید در دوره تحریم مثل زمان جنگ مقاومت می کردیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم. ریشه بسیاری از مشکلات جامعه را بیکاری می داند و دوست دارد با ایجاد اشتغال ، مشکلات را بفرستد دنبال کار خودش. اصرار به خرید کالای ایرانی دارد اگرچه این اصرار را صدر درصد نمی داند! همه تلاش «هاشمی طبا» در دولت احتمالی اش «حفظ ایران» خواهد بود. منظورمان همان شعار انتخاباتی اش است.

چو فردا شود...

مناظره دوم صف بندی ها را مشخص کرد و «هاشمی طبا» ی مستقل در کنار دو نامزد دیگر قرار گرفت. اگرچه تا پیش از آن گاهی به نامزدهای طرفدار دولت انتقاد کرده و گاهی به قول رقیب به آنها پاس گل داده بود. «هاشمی طبا» نظرش در باره برجام روشن و واضح است. از توافق دفاع می کند و آثار آن را مثبت می داند اما معتقد است: «چیزی که توقع داشتیم نشد». او در پاسخ به اینکه آیا در باره کابینه و وزیران فکر کرده اید ، می گوید: چو فردا شود فکر فردا کنیم! اما شما فکر نکنید هرگز به رئیس جمهور شدن و کابینه اش فکر نکرده است. اگرچه سخت اصرار دارد برای مناظره ها و رقابت انتخاباتی هیچ تاکتیکی جز پاسخ به سؤالات ندارد اما برای کابینه اش وزیرانی جوان تر از دولت فعلی و با سن متوسط 40 سال را در نظر دارد.

پیشگو نیستم

شاید شما هم مثل خیلی از خبرنگارانی که «هاشمی طبا» را به پرسش های ریز و درشت بستند ، آخر مطلب ، ویرتان گرفته باشد بدانید ارزیابی و پیش بینی خودش از تعداد آرا و شانسی که برای پیروزی خودش قایل است چیست و حدس می زند بیشتر کدام قشر جامعه به او رأی می دهند؟ در این صورت راهی نمی ماند جز اینکه پاسخ هایش را نعل به نعل در ادامه بیاوریم: ... من پیشگو نیستم... هیچ قشر خاصی را در رای دادن برآورد نکردم، همه هستند و ممکن است به من رأی بدهند و یا رأی ندهند، من پیش‌بینی ندارم... .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.