اقتصاد/زهرا طوسی: خبر خاموشی چراغ ۵۰ درصد خیاطی‌های تهران که حبیب طهماسبی نیک رئیس اتحادیه این صنف از آن سخن می‌گوید نشان از خیز بلند واردکنندگان برای تسخیر بازار پوشاک کشور می‌دهد.

نفس تولید به شماره افتاد

طهماسبی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار ما از ۴۰۰۰ واحد خیاطی زنانه و مردانه در تهران صحبت می‌کند که اکنون کرکره بیشتر از ۲۰۰۰ واحد آن پایین کشیده شده است.

وی فعالیت۵۰ درصد بقیه با کمتر از نیمی از ظرفیت را در بازاری توصیف می‌کند که به عقیده وی با ترکتازی افرادی سودجو در این عرصه اندک اندک رو به خاموشی می‌گذارد.

وی معتقد است که جلوگیری از ورود کالای قاچاق و بستن تعرفه بالای گمرکی به این اجناس که هزاران کارگر را خانه‌نشین کرده‌اند راحت‌تر از مرزبانی برای جلوگیری از داعش است و اگر مسئولان به این باور رسیده بودند امروز ۲۰۰۰ شاغل در این صنف به جمع بیکاران کشور اضافه نشده بود.

این اتفاق در حالی رخ داده است که به گفته اکبر ترکی نماینده مجلس روزانه ۵۰ کانتینر پوشاک فقط از ترکیه وارد کشور می‌شود. موضوعی که علت آن را دکتر شمس اردکانی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران قیمت پایین چرم و پوشاک در ترکیه و سودآور بودن قاچاق آن در داخل ایران ذکر می‌کند. سود سرشاری که حتی سبب شد پای دختر یکی از وزرای کابینه یازدهم را نیز به دلیل واردات البسه خارجی به تعزیزات حکومتی باز کند.

گلناز نصراللهی مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گردش مالی صنعت پوشاک را در دنیا ۸۰۰ میلیارد دلار و حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس همین گردش مالی را درایران به نقل از بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار می‌داند که به معنای فروش یک درصد لباس دنیا در بازار ۸۰ میلیونی کشور است. با وجود این جاذبه، خسرو تاج رئیس سازمان تجارت کشور تأیید می‌کند که سالانه دو میلیارد دلار پوشاک و قاچاق در ازای ۶ میلیون دلار واردات رسمی انجام می‌شود، رویدادی که سبب شده مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران با گلایه از آن به خبرنگار ما بگوید که چرخ یک سوم تولیدکننده‌های این صنف به خاطر واردات بی رویه البسه خارجی از حرکت ایستاده است.

*نفس به شماره افتاد

درودیان با اشاره به اینکه اجناس با قیمت کمتر از تولید داخل وارد کشور می‌شوند معتقد است ۳۵۰۰ واحد تولیدی پیراهن در تهران با این اوضاع واردات نفسشان به شماره افتاده و اگر فکری برایشان نشود این صنعت به کما خواهد رفت.

محسن مرادی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در مشهد نیز با اشاره به تعطیلی کارخانجات بزرگی چون مهسا توس در این شهر با ۶۰۰ کارگر به خبرنگار ما می‌گوید: که سودهای بانکی ۲۳ درصدی در کنار واردات دست به دست هم داده‌اند تا تقریباً نیمی از تولید کنندگان در این صنف چرخ‌های خود را بفروشند وخانه نشین شوند.

محمد شکریه نایب رئیس شورای اصناف کشور هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما تعرفه‌های مواد اولیه، نداشتن نقدینگی، رقابتی نبودن کالاهای داخلی نسبت به قیمت ارزان پوشاک خارجی از دلایل اصلی تسخیر بازار توسط کالاهای ترکیه و چین و بتازگی برندهای اروپایی اعلام می‌کند.

وی با اعلام اینکه بخشی از صنایع بزرگ پوشاک کشور با کمتر از ظرفیت اسمی خود مشغول به کار هستند، احیای تولید داخلی را نیازمند حمایت دانسته و می‌گوید: باید ضمن دادن تسهیلات به تولید کنندگان با سود کم و به روزآمد کردن طراحی‌ها و همچنین تجهیزات مورد نیاز، برای خرید کالای ایرانی فرهنگ سازی کنیم چون وضعیت به گونه‌ای است که علاقه‌مندی به اجناس خارجی سبب شده که بخشی از تولیدات با کیفیت داخلی نیز با برند ترک در بازار عرضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.