رئیسی مجلس با یادآوری تحولات عمیق و سریع جهان گفت: عدم توجه به تحولات سبب عقب افتادگی فراگیر می شود.

عدم توجه به تحولات سبب عقب افتادگی فراگیر می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی عصر امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت) در دیدار با نمایندگانی از فرهنگیان سراسر کشور ضمن خوشامندگویی به فرهنگیان نمونه کشور و با اشاره به برگزاری این جلسه در سالن شهید مدرس مجلس شورای اسلامی گفت: در این سالن که قدمت تاریخی دارد، تحولات بسیاری از کشور رقم خورده است. از شرایط دیکتاتوری قاجار که به سمت مردم سالاری سوق می یافت تا فریادهای استقلال طلبانه شهید مدرس در این سالن طنین انداز شده است و شما به عنوان وارثان چنین تاریخی، یک رشته عاشقانه را دنبال می کنید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: معلمی را نمی توان با سایر مشاغل از نظر مادی و... مقایسه کرد، معلمی یک تعشقی لازم دارد که منزلت آن هم براساس همین ویژگی است. البته گاهی مقایسه هایی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها صورت گرفته، در واقع کسانی که به دنبال کاسبی و پول هستند، جایشان در آموزش و پرورش و دانشگاه نیست.

وی با تاکید بر اینکه قصد آموزش و پرورش باید ساخت ایران جدید باشد، تصریح کرد: تحولات از درون ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالی باید تحقق یابد، همانگونه که تحولات در سایر کشورهای بدین گونه رقم خورده است، هر چند افراد این موضوع را از نزدیک نمی توانند ببینند. در واقع یک نظریه وجود دارد، بر این مبنا که آموزش و پرورش جزو معقولات امنیت ملی کشور به حساب می آید.

لاریجانی با یادآوری تحولات عمیق و سریع جهان ادامه داد: عدم توجه به تحولات سبب عقب افتادگی فراگیر می شود، بنابراین به همان میزان که به مسئله امنیت ملی توجه می شود باید تحول در آموزش و پرورش را نیز جزو  مقوله های امنیت ملی در بازه زمانی دور به حساب آورد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به آموزش و پرورش و تعداد مدارس افزایش یافت. در واقع حجم سرمایه گذاری برای آموزش  و پرورش به خوبی انجام شد، اما نکاتی است که باید مورد توجه این وزارتخانه قرار گیرد.

وی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش درخصوص وضعیت فعلی این وزارتخانه گفت: سند تحول آموزش و پرورش وجود دارد، اما مجموعه ای از مطالب خیلی خوب و آرمانی است که به صورت یکجا نمی توان به آنها دست یافت، بنابراین تدرج در کار لازم است، لذا هر ساله باید چند اولویت در نظر گرفته شود تا بتوان با بضاعت فعلی گام به گام آنها را پیش برد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس به دنبال کمک به آموزش و پرورش هستند، تا معلمان با علاقه کار کرده و با کرامت زندگی کنند، گفت: معلم در بدنه زندگی دانش آموزان تاثیر بسیار دارد، بنابراین اهتمام جدی برای رفع مشکلات این قشر از جامعه شکل گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری بضاعت و بودجه کم کشور تصریح کر: آموزش و پرورش یکی از بخش ها با نیروی انسانی بسیار است، با این حال در بودجه سال ۹۶ تلاش شد ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای این مجموعه در نظر گرفته شود. بودجه ای که به نسبت کل کشور دورقمی شده است. متاسفانه در بخش هایی چون آموزش عالی، بهداشت و درمان، اجرای طرح تحول سلامت، درمان رایگان، مسائل بازنشستگان، تقویت بنیه دفاعی و... منابع بسیاری لازم است که نمی توان آنها را رها کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از ظرفیت مردم برای ارائه خدمات در آموزش و پرورش گفت: از ظرفیت مردم و جوامع مختلف برای کاهش بار مالی آموزش و پرورش می توان استفاده کرد، لذا برای این اقدام تردید نداشته و برنامه ریزی کنید، از نهادهای مختلف و خیرین نیز می توانید کمک بگیرید، چرا که نظاماتی وجود دارد که می توان مشارکت مردم را افزایش دهد.

لاریجانی افزود: با توجه به هزینه های بالای این وزارتخانه بهتر است هزینه بخش های ستادی کاهش یابد، متاسفانه یکی از مشکلات کشور ما در امور دیوانی هزینه های بالای خدماتی است، بنابراین مکانیزم های کاهش هزینه های نیروهای پشتیبانی در آموزش و پرورش باید فراهم شود. ثروت زا شدن کشور زمان بر است، بنابراین می توان از تجربیات سایر کشورها در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مشارکت دانش آموزان جهت شکوفایی استعداد هایشان گفت: علاوه بر استفاده از ابتکارات دانش آموزان، بازآموزی معلمان برای استفاده از شیوه های جدید لازم است. حتی اگر در این بخش هزینه هم شود، لازم است تا معلمان از دستاوردهای جدید برای آموزش بهره مند شوند. بسیاری از کشورها نیز در استفاده از روش های جدیدئ پیشگام شدند چرا که می دانند توسعه آینده کشور در استفاده از این روش هاست.

وی با اشاره به تقویت آموزش فنی و حرفه ای گفت: سرمایه گذاری در بخش فنی و حرفه ای و ایجاد اشتیاق و حتی ارتقای مدارک فنی و حرفه ای برای تقویت بازار کار و ایجاد تحول جدید در حوزه آموزش و پرورش لازم است. وزارتخانه آموزش و پرورش نیز می تواند طرح روشنی را تدوین کند که براساس آن ظرف ۵ سال این تغییرات در حوزه فنی و حرفه ای شکل بگیرد. مجلس نیز از این طرح استقبال خواهد کرد. متاسفانه آموزش به تنه۹ایی کافی نیست، بنابراین با بررسی جامع در شهرهای مختلف باید مراکز فنی و حرفه ای استقرار یابد و تجهیزات این مراکز نیز به روز شود.

لاریجانی با بیان اینکه در بودجه سنواتی می تواند ردیفی برای بهبود وضعیت مراکز فنی و حرفه ای در نظر گرفت، گفت: ساماندهی این بخش برای هر سال را می توان مشخص و برای آن برنامه ریزی کرد، به خصوص در شرایطی که مقام معظم رهبری سال ۹۶ را سال اشتغال نامگذاری کردند، می توان از این حوزه برای تقویت اشتغال بهره مند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در  ادامه مسئله کنکور را یادآور شد و از مشکلاتی که برای دانش آموزان از دوره های رانمایی و متوسطه ایجاد می شود، انتقاد کرد و گفت: هدایت ذهن دانش آموزان به تست زدن از تقویت و عملیاتی شدن استعدادهای آنها جلوگیری می کند، بنابراین آموزش و پرورش با کمک آموزش عالی باید تلاش کند، تا شیوه کنکور تغییر اساسی داشته باشد. در دنیا نیز از تجربیات دانش آموزان برای ارزیابی استفاده می شود، بنابراین اگر وجود جدی از سوی آموزش و پرورش نشود، مجلس خود اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین از افراد نخبه دانشگاهی در آموزش و پرورش می توان استفاده کرد، به خصوص در شرایطی که اصلاح جذب دانشگاه فرهنگیان در کوتاه مدت وجود ندارد، می توان از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده کرد. همچنین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی نیز در این مزینه می توان تعبیه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیوه های جذب در آموزش و پرورش را می توان تغییر داد، گفت: از خیل عظیم دانشگاهی برای ارائه آموزش به دانش آموزان می توان استفاده کرد.

لاریجانی ضرورت تقویت روحیه همکاری های جمعی را یادآور شد و گفت: آموزش و پرورش باید تلاش کند دانش آموزان در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند، لذا هر چند با برگزاری انتخابات کوچک در مدارس تمرین خوبی برای دانش آموزان صورت گرفته، اما با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، باید به دانش آموزان آموزش دهید که همراه با خانواده در پای صندوق های رأی حاضر شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تعبیه جشن سرنوشت در مدارس تصریح کرد: این اقدام به عنوان یک خاطره خوب برای دانش آموزان تداعی خواهد شد، با توجه به اهمیت انتخابات و تاکید نظام بر مردم سالاری، این اقدام باید از پایه ایجاد شود. علاوه بر این تجربه  کار جمعی برای دانش آموزان تداعی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.