تربت جام-بخش نصرآباد تربت جام از جمله قطب های اصلی کشاورزی و دامپروری خراسان رضوی به شمار می رود اما متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی مکمل کشاورزی و دامپروری در منطقه بخش عمده ای از محصولات تولیدی کشاورزی از بین می رود.

محصولات کشاورزی تربت جام قربانی نبود صنایع تبدیلی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از باغداران منطقه با انتقاد از نبود سردخانه و صنایع تبدیلی به خبر نگار ما گفت: در صورت راه اندازی صنایع تبدیلی در منطقه افزون بر افزایش ارزش افزوده محصولات سبب اشتغال خیل جوانان بیکار منطقه می شود.

نبود صنایع تبدیلی، تحمیل هزینه زیاد

حیدر علیپور یکی از سیب زمینی کاران نصرآباد نیز اظهار داشت: هر ساله مجبوریم مقداری از سیب زمینی تولیدی را برای بذر سال آینده در شرایط مناسب نگهداری کنیم و به سردخانه ببریم و به دلیل اینکه در منطقه سردخانه وجود ندارد با تحمیل هزینه زیاد برای کرایه حمل آن را به سردخانه های مشهد  یا فریمان می بریم.

وی افزود: بیشتر سیب زمینی تولیدی منطقه توسط کارخانه های فرآوری سیب زمینی مشهد خریداری می شود، در حالی که اگر در منطقه یک واحد تبدیلی فرآوری سیب زمینی احداث شود جلوی خیلی از این هزینه ها گرفته می شود و باعث اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت خیلی از جوانان جویای کار به شهرهای بزرگتر می شود

محمودی متصدی یک واحد پرورش مرغ نیز گفت: به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی و سردخانه مجبور هستیم به شهرهای مشهد یا تربت حیدریه مراجعه کنیم، در حالی که بیشتر محصول ما مورد نیاز خود منطقه است و این کار هزینه های زیادی بر ما تحمیل می کند.

بروکراسی اداری

یکی از اعضای شورای اسلامی نصرآباد هم گفت: بخش نصرآباد یکی از قطب های مهم کشاورزی استان است و با وجود هزاران هکتار گندم آبی و دیم، نبود سیلو و کارخانه آرد برای ذخیره سازی یا تبدیل گندم به آرد سبب ایجاد مشکلات زیادی برای کشاورزان در فصل برداشت می شود.

علی اکبر ناظری با انتقاد از موانع و مشکلات اداری پیچیده برای اخذ موافقت برای احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اظهار داشت: در گذشته چند نفر برای احداث سردخانه اقدام کردند، اما به دلیل موانع متعدد از ادامه کار منصرف شدند.

وی با اشاره به آنکه بیشتر اراضی منطقه مشاعی یا وقفی و فاقد سند ششدانگ است، یادآور شد: بیشتر متقاضیان برای تأمین وثیقه های موردنیاز راه اندازی واحدهای تولیدی با این مشکل جدی مواجه می شوند.

محروم از سردخانه

 بخشدارنصرآباد نیز با تأیید محرومیت منطقه و نبود صنایع تبدیلی و مراکز خدماتی مکمل بخش کشاورزی و دامپروری اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد محصولات دامی و کشاورزی در منطقه و مشکل اشتغال جوانان تحصیلکرده جویای کار لازم است واحدهای صنعتی کوچک بویژه صنایع تبدیلی و فرآوری در منطقه احداث شود و وجود صنایع تبدیلی باعث ارزش افزوده محصولات ورونق اقتصادی می شود

حامد قربانی با اشاره به احداث ناحیه صنعتی در منطقه تصریح کرد: زیر ساختهای لازم برای احداث واحدهای صنعتی فراهم شده وتسهیلات خوبی از محل دفتر مناطق محروم برای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است.

وی افزود: نبود سردخانه به طور خاص سبب از بین رفتن برخی محصولات کشاورزی می شود و احداث آن نیاز فوری و ویژه منطقه است.

وی افزود: با توجه به حجم زیاد تولید محصولاتی چون گندم سیب زمینی  گوجه فرنگی وشیر  احداث صنایع فراوری این محصولات توجیح اقتصادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.