معاون فنی و برنامه ریزی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت در دولت یازدهم ۲۴هزار تخت بیمارستانی ساخت که حداقل ۳برابر احداث بیمارستان در هر یک از دولت‌های گذشته است.

 دولت یازدهم ۳ برابر دولت‌های قبل بیمارستان ساخت

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین» علی ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: به طور متوسط در هر یک از دولت‌های گذشته تا قبل از دولت یازدهم در یک دوره چهارساله دولت‌ها حداکثر هشت هزار تخت بیمارستانی ساخته اند یعنی حداکثر سالی دو هزار تخت بیمارستانی و در کل کشور در زمان شروع دولت یازدهم، ۸۴ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی داشتیم.
وی گفت: دولت یازدهم با یک سرمایه‌گذاری بزرگ که حاصل در اولویت قرار گرفتن سلامت مردم است، حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان‌های جدید(حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای هر تخت) اختصاص داد و با این کار ۲۴ هزار تخت بیمارستانی در این دولت ساخته می‌شود که بیش از ۳ برابر هر یک از دولت‌های گذشته است.
مشاور معاون درمان وزیر بهداشت افزود: این یک حرکت تحولی و جهشی بزرگ در نظام سلامت کشور است که در هیچ دوره‌ای تا قبل از دولت یازدهم سابقه ندارد، از این تعداد بیمارستان تاکنون حدود ۲۱ هزار تخت بیمارستانی ساخته شده و بقیه آن نیز تا آخر دولت یازدهم به پایان می‌رسد و تا پایان این دولت، تعداد تخت‌های بیمارستانی دولتی در ایران(به جز حدود ۳۰ هزار تخت بیمارستان خصوصی) به حدود ۱۰۸ هزار تخت می‌رسد.
وی گفت: با این اقدام وزارت بهداشت، تعداد بیمارستان‌های دولتی از ۵۴۰ بیمارستان به ۶۶۲ بیمارستان افزایش می‌یابد و ۱۲۲ بیمارستان جدید در دولت یازدهم ساخته می‌شود.
مدیر کل فنی و برنامه‌ریزی درمان وزارت بهداشت گفت: تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه (آی سی یو، سی سی یو و آی سی یو اطفال) در ابتدای دولت یازدهم در کل کشور ۵۸۰۰ تخت بود که در این دولت با ایجاد حدود ۲۵۰۰ تخت مراقبت ویژه جدید که معادل ۵۰ درصد کل تخت‌های قبلی است به حدود ۸۲۰۰ تخت مراقبت ویژه در کشور رسیده است.
وی افزود: تعداد کل تخت‌های روانپزشکی نیز در بخش دولتی تا قبل از دولت یازدهم، ۷ هزار و ۱۸۰ تخت بود که با افزایش حدود ۱۲۰۰ تخت جدید، تعداد آن به حدود ۸۴۰۰ تخت روانپزشکی رسید، تعداد تخت‌های سوختگی نیز که تا قبل از این دولت در کشور ۸۱۵ تخت بود به ۱۱۳۰ تخت افزایش یافت.
مدیر کل مدیریت بیمارستانی و تعالی بالینی وزارت بهداشت افزود: با این اقدامات نسبت تخت بیمارستانی به ازای هزار نفر جمعیت از حدود ۱.۴ تخت به حدود ۱.۷ تخت می‌رسد که البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و حداقل باید ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی دیگر در کشور ساخته شود تا به شرایط نسبتا استاندارد برسیم و بتوانیم عقب ماندگی عمیق گذشته را جبران کنیم.
وی گفت: در واقع وزارت بهداشت با این طرح تحول زیربنایی، کشور و اغلب شهرها را به کارگاه بزرگ بیمارستان سازی تبدیل و یک حرکت پرشتاب را شروع کرد.
مدیر کل فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: علاوه بر آن با توجه به فرسودگی بالای ۵۰ درصدی تخت‌ها و فضای بیمارستان‌های دولتی، در چهار ساله گذشته، ۴۵ هزار تخت و فضای بیمارستانی به وسعت دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع از مجموع ۸۴ هزار تخت موجود بازسازی و نوسازی شد که این نیز یک اقدام تحولی برای بهبود کیفیت خدمات درمانی دولتی به مردم است.
ماهر گفت: ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی در دولت یازدهم به خدمات بستری و بیمارستانی محدود نمی‌شود، سهم بخش دولتی از خدمات سرپایی تا قبل از این دولت زیر ۱۰ درصد بود و اغلب مردم مجبور بودند با پرداخت هزینه ویزیت ۳۵ تا ۵۰ هزار تومانی به مطب پزشکان خصوصی مراجعه کنند اما اکنون با ایجاد ۲۲۵ کلینیک ویژه سرپایی در قالب ۴۲۰۰ مطب دولتی، سهم بخش دولتی در خدمات سرپایی به حدود ۳۰ درصد رسیده و سه برابر شده است.
وی افزود: با این کار مردم با پرداخت ویزیت ۳۵۰۰ تومانی از خدمات ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص در شهرها برخوردار شده‌اند، تاکنون ۱۱۰ میلیون بار ویزیت سرپایی در دولت یازدهم در این مراکز انجام و زمینه اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده فراهم شده است که امیدواریم با ادامه این روند در دولت آینده اجرا شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.