قزوین- عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: هر سال یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی دشت قزوین کاسته می‌شود که همین نشان‌دهنده آینده خطرناکی برای این دشت است.

وضعیت بحرانی در دشت قزوین/ سالانه یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی کاسته می شود

به گزارش قدس آنلاین، دشت قزوین جزو دشت‌های ممنوعه است، چون میزان سطح آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند و هر سال به میزان یک متر از آن کاسته می‌شود که همین نشان‌دهنده آینده خطرناکی برای دشت قزوین است.
علی مهدوی مزده  در این باره اظهار کرد: برای حل مشکل کم‌آبی دشت قزوین نخستین گام کاهش میزان مصرف آب است و میزان مصرف آب از میزان آب‌های تجدیدپذیر بیشتر باشد و باید گفت هم‌اکنون از ذخیره آب هزاران سال گذشته استفاده می‌کنیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: باید با همکاری مردم و مسئولان مربوطه و دانشگاهیان برای حل بحران کم‌آبی دشت قزوین وارد عمل شد و وضعیت موجود را شناسایی کرد که در بخش‌های صنعت و کشاورزی چه میزان آب برای تولید محصول مصرف می‌شود، باید این نکته را متذکر شویم که در بخش بهره‌وری آب در بخش‌های صنعت با استانداردهای جهانی فاصله‌ داریم.
وی تصریح کرد: برای درازمدت باید یک مطالعه و تلاشی دوچندان داشته باشیم تا با توجه به پتانسیل‌های استان یک بانک جامع اطلاعاتی تهیه شود.
مهدوی‌مزده اظهار کرد: استفاده از یک سیستم با بهره‌وری بالا منجر نمی‌شود که دشت قزوین را نجات دهیم و آبیاری تحت‌فشار به‌منزله نجات دشت نیست بلکه مصرف آب باید برابر یا کمتر از آب تجدیدپذیر باشد.
وی تشریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه آب منطقه‌ای و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، طرح «تعادل بخشی آب‎های زیرزمینی» در دستور کار قرار دارد که برای اجرای این طرح در گام نخست باید تحقیقات صورت گیرد و موفقیت این طرح در گرو ارتباط مؤثر دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها است.
این محقق با اشاره به این‌که سازمان جهاد کشاورزی به‌دنبال توسعه سطح زیرکشت نیست، افزود: حتماً باید همه چاه‌های آب کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شوند و تا زمانی که این گام‌های اولیه برداشته نشود برنامه‌های تدوین‌شده محقق نخواهد شد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که اگر سطح آب از این میزان نیز کمتر شود کشاورزان نخستین قشری هستند که آسیب خواهند دید، اضافه کرد: باید اطلاع‌رسانی شود که آبیاری قطره‌ای به‌منظور افزایش میزان سطح زیرکشت نیست و باید میزان آب صرفه‌جویی شده به چرخه آب بازگردد تا جلوی روند کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی گرفته شود.
وی مطرح کرد: در الگوی کشت باید دید کدام الگو مناسب‌تر است، چون کشاورزان از محصولی که سود بیشتری دارد استقبال می‌کنند.
مهدوی‌مزده تشریح کرد: معمولاً کشاورزان محصولی گران‌قیمت را کشت می‌کنند و به این توجه ندارند که برای تولید آن محصول چه میزان آب مصرف خواهد شد از همین‌رو اگر قیمت آب افزایش پیدا کرده و به نرخ واقعی خود برسد کشاورزان از الگوی کشت مناسب استقبال خواهند کرد.
وی با اشاره به این‌که در محاسبه قیمت واقعی آب باید قیمت برگشت و تصفیه آن لحاظ شود، تصریح کرد: هر نهاده باید قیمت استاندارد خود را داشته باشد و در کشاورزی به آب به‌عنوان یک نهاده نمی‌نگرند حتی به‌گونه‌ای است که قیمت آب در ایران از کشورهای پرآب جهان نیز ارزان‌تر است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: مسئولان، مردم و دانشگاهیان باید هشدارهایی که راجع به کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی داده می‌شود را باید جدی بگیرند، چون در سال‌های دور و یا نزدیک با مشکل مواجه خواهیم شد و دیگر آن‌موقع حل مسأله امکان‌پذیر نخواهد بود.
مهدوی‌مزده یادآور شد: بنده از طرف گروه آب دانشگاه امام خمینی(ره) برای حل بحران کم‌آبی دشت قزوین اعلام آمادگی می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.