بجنورد- رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از سه برابر شدن اعتبارات مختص خراسان شمالی برای مقابله با آفات گیاهی در بودجه امسال خبر داد و گفت: امسال برنامه مبارزه با سن زدگی گندم نیز در این استان ۶ برابر رشد می یابد.

اعتبارات خراسان شمالی برای مقابله با آفات گیاهی سه برابر افزایش می یابد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدعلی باغستانی در دیدار با استاندار خراسان شمالی با اشاره به این که یکی از افتخارات دولت یازدهم خودکفایی در تولید گندم بوده است، تصریح کرد: به جز افزایش تولید گندم، کیفیت آن نیز به مقدار زیادی افزایش داشته است، به گونه ای که میزان سن زدگی گندم از ۴درصد در سال ۹۲ به کمتر از نیم درصد در سال گذشته کاهش یافت و دیگر نیازی نیست که با گندم وارداتی با کیفیت بالاتر، ممزوج شود تا کیفیت آرد تولیدی ما بهبود بیاید.

استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار، برجام را واقعیتی دانست که آثار و برکات آن برای عموم اقشار ملموس بوده است و گفت: اگر برجام نبود، امروز امکان بهره گیری از فناوری های نوین مثل پهپادی که به پیش آگهی بیماری در تاکستان ها و تشخیص زودهنگام آن یاری می رساند، یا واردات سموم جدید از کشورهای صاحب دانش و شرکت های معتبر به این راحتی میسر نبود.

محمدرضا صالحی با اشاره به سطح پایین تر درآمد سرانه خراسان شمالی در همسنجی با دیگر استان ها تصریح کرد: اگرچه بسیاری از امور به خود مردم واگذار شده است، اما برنامه های دستگاه های دولتی باید در راستای حمایت و تقویت تولیدکنندگان بخش خصوصی و ارتقای سطح درآمدی آن ها باشد تا به تدریج خودشان بتوانند مشکلات و موانع توسعه تولید را برطرف کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم ترویج کشت گونه های زراعی و باغی مقاوم در برابر آفات خسارت زای سنگین، ابراز امیدواری کرد: با کنترل موثر آفاتی مثل سفیدک انگور که سال گذشته به تاکداران این استان خسارات زیادی وارد کرد، امسال جشنواره انگور در این خطه برگزار شود.

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: امسال برای مقابله با بروز سفیدک انگور در تاکستان های استان به جز راه اندازی ایستگاه های پیش آگهی و استقرار کارشناسان و اطلاع رسانی گسترده به باغداران درباره راه های مقابله با این آفت، سموم لازم برای سمپاشی ۱۱ هزار هکتار اراضی به نرخ ۵۰درصد در اختیار آنان قرار داده شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.