بجنورد- معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از اجرای پروژه توسعه باغات و نوغانداری شهرستان راز و جرگلان در سطح ۴۰ هکتارخبرداد.

مشکلات نوغانداران راز و جرگلان مرتفع می شود

مهندس مبارکی در گفت و گو با قدس آنلاین، گفت: در حال حاضردر راستای اجرای این پروژه کاشت نهال توت در روستاهای کلاته بهار و کلاته ابریشم این شهرستان با اعتبار ۲۰ میلیاردریال اجرا شده است.

وی اظهارداشت: با این اعتبار ساختمان نوغانداری شامل سالن پرورش ، اتاق تفریح ، سالن پیله خشک کنی، اتاق ابریشم کشی، انبار پیله های خشک شده،برگ خانه ، نگهبانی، اتاق مدیریت ،وتوسعه باغات با محوریت توتستان ایجاد شده است.

 وی افزود: با ایجاد این مجتمع مشکلات نوغانداران استان از لحاظ خشک کردن پیله ترو سایر فرآیند های مربوطه مرتفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کاشت سایر درختان مثمرنیز انجام گرفته و آبیاری به صورت مکانیزه با روشهای نوین دراین پروژ ه به کار رفته است.

مبارکی در ادامه افزود: ایجاد دو شرکت تعاونی نوغانداری در روستای کلاته بهار و ابریشم واشتغالزایی ۴۰۰ نفردر این پروژه توسط خود مردم راهبری خواهد شد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۲ هزار و ۱۰ نوغان دار در استان فعالیت می کنند و در شهرستان راز و جرگلان ۹۱۵ نوغانداری وجود دارد که حدود ۴۶ درصد تولید استان در سال گذشته مربوط به این شهرستان است.

وی یادآورشد: استان خراسان شمالی از نظر مقدار تولید پیله رتبه چهارم و از نظر بهره برداری ومیانگین تولید در هر جعبه رتبه نخست کشوری را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.