گروه جامعه:بالا گرفتن بدقولی سازمان‌های بیمه‌گر و پرداخت نکردن مطالبات مجموعه وزارت بهداشت نارضایتی‌های بسیاری را به همراه داشته و همین مسئله ارایه خدمت داروخانه ها به بیماران را دچار مشکل کرده است.

شاید دیگر هیچ نسخه‌ای با بیمه پیچیده نشود

مریم احمدی شیروان: دکتر آرش طاهر قاسمی، داروسازی که در شهر رشت فعالیت می‌کند با اشاره اینکه داروخانه‌دارها از آذرماه ۹۵ تا به امروز، یعنی شش ماه از بیمه تامین اجتماعی طلبکار هستند، به خبرنگار ما می‌گوید: این میزان بدهکاری بیمه‌ها به داروخانه‌ها در طول تاریخ انقلاب بی‌سابقه است. حتی زمان جنگ، بازسازی یا حتی تحریم‌ها سابقه این همه مشکل در پرداخت حق بیمه داروخانه‌ها وجود نداشت. وی در ادامه بیان می‌کند: طرح بیمه سلامت، بیشتر داروها را بیمه کرده است. برخی از داروها مانند داروهای قند خون، تا حد ۹۵ درصد تحت پوشش بیمه است و تقریباً تمام داروخانه‌ها باید این دارو را داشته باشند و یا داروهای دیگر که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد بیمه دارند. این داروها خریداری شده و داروخانه‌دار باید نهایت دوماهه وجه آن ها را پرداخت کند، در صورتی که بیمه‌ها چند ماه پولی به داروخانه‌دارها پرداخت نکرده‌اند و مشکلات مالی بسیاری برای آن ها بوجود آورده‌اند. علاوه بر آن بیمه‌ها تعهد کرده‌اند اگر تا ۳ ماه تاخیر در پرداخت حق بیمه بوجود آمد، باید جریمه دیرکرد پرداخت شود که همه اش در حد شعار است.

تا اتمام انتخابات صبر می کنیم

این دکتر داروساز تاکید می‌کند: این مشکل، تنها مختص داروسازها نیست، بلکه تمام قشر درمان که با بیمه‌ها سر و کار دارند، با این مشکلات درگیرند. پزشکان عمومی، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپ‌ها، ماماها حتی مشکلاتی عمیق‌تر با بیمه‌ها دارند. این مسائل حتی سبب اخلال در کار شرکت‌های تولید و پخش دارو نیز شده است.

آرش طاهر قاسمی معضل بزرگ دیگر این صنف را بکارگیری از افراد غیر متخصص عنوان کرده و بیان می‌کند: معاونت امور غذا و دارو یک پزشک عمومی است، در صورتی که معاون امور غذا و دارو همیشه یک داروساز بوده و باید باشد، چرا که یک داروساز در جریان مشکلات داروخانه‌هاست.

این داروساز از تصمیم انجمن داروسازان خبر داده و عنوان می‌کند: برای اینکه اثبات کنیم اهداف سیاسی نداشته و فقط دنبال گرفتن مطالبات‌مان هستیم، تا پس از انتخابات هم این شرایط را قبول کرده و در خدمت مردم هستیم، اما بنا بر تصمیم انجمن داروسازان اگر پس از انتخابات این روند ادامه داشته و حق بیمه پرداخت نشود، این انجمن اعلام خواهد کرد که هیچگونه نسخه‌ای با بیمه پیچیده نخواهد شد.

داروساز با داروفروش تفاوت دارد

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه مشکلات دارو و داروسازها هم مانند بسیاری از مشکلات دیگر مردم حل نشده باقی مانده است، به خبرنگار ما می‌گوید: ما در این انجمن یقین داریم این مردم هستند که بیشترین آسیب را از پرداخت نکردن بیمه‌ها می‌بینند. چرا که به دلیل پرداخت نشدن حدود هفت ماهه حق بیمه‌ها، احتمال دارد که داروخانه‌ها داروها را آزاد و نقدی حساب کنند. در این صورت ممکن است افرادی توان پرداخت هزینه‌های آزاد دارو را نداشته و جان و سلامتی آن ها به خطر بیفتد.

بنا بر تصمیم انجمن داروسازان اگر پس از انتخابات این روند ادامه داشته و حق بیمه پرداخت نشود، این انجمن اعلام خواهد کرد که هیچگونه نسخه‌ای با بیمه پیچیده نخواهد شد.دکتر رهبر مژدهی‌آذر، در ادامه بیان می‌کند: سال قبل خبر باز کردن بخیه‌های سر کودکی در خمینی ‌شهر را شنیدیم. اتفاقی که احتمال دارد بخاطر پرداخت نکردن هزینه بیمه، نقد حساب کردن هزینه توسط پزشک و فقر مالی خانواده باشد که سرنوشت آن کودک به دست فراموشی سپرده شد. مسئول این چنین اتفاقاتی مسئولان بیمه‌ای کشور هستد.

رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید می‌کند: مشکل اصلی داروسازها قائل نشدن ارزش خدمات آن ها توسط دولت است. داروخانه‌ها به داروفروش تبدیل شده‌اند. به عبارتی دیگر برای ارائه خدمات علمی دارویی که در دانشکده‌ها تدریس و هزینه بر است، ارزش گذاری صورت نگرفته و اصولاً داروخانه تعریف نشده است.

رهبر مژدهی‌آذر در پایان یادآور می‌شود: انجمن داروسازان پروتکلی برای این قسمت تعریف کرده و روی آن کار می‌کند اما تا زمانی که هزینه‌های آن پرداخت نشود، ثمری ندارد و همچنان هویت داروساز زیر سوال می‌رود، ما در صدد این هستیم که بقبولانیم داروساز با داروفروش تفاوت دارد.

 بار مشکلات مالی نظام سلامت بر دوش داروخانه ها

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به طرح تحول نظام سلامت توضیح می‌دهد: این طرح هزینه‌هایی که بر دوش بیماران بود را کاهش داد و داروهایی که گران‌قیمت بودند، پس از اجرای این طرح با قیمت مناسب‌تری به دست بیمار می‌‎رسد، اما بار مشکلات مالی آن بر دوش داروخانه‌ها افتاده است. شهریاری می‌افزاید: ما بسیار خرسند هستیم که حدود ۱۱هزار نفر از مردم کشورمان، در دولت تدبیر و امید تحت پوشش این طرح قرار گرفته و خدمات درمانی با قیمت مناسب‌تری دریافت می‌کنند، اما انتظار داریم همزمان با این طرح سرانه درمان کشور بالاتر رفته تا بیمه‌ها بتوانند هزینه‌های اضافی این تعداد بیمه شده را پرداخت کنند. ادامه و استمرار این طرح و خدمت رسانی، مستلزم افزایش سرانه درمان و پرداخت حق بیمه داروسازهای خصوصی یا بیمارستانی است.

علیرضا شهریاری، با اشاره به اینکه پرداختی به داروخانه‌ها، مطب پزشکان، آزمایشگاه ها، مراکز درمانی با تاخیر صورت گرفته است بیان می‌کند: بیمه تامین‌اجتماعی تا آبان ماه سال گذشته و بیمه خدمات درمانی ۶۰درصد حق بیمه مهر و آبان را پرداخت کرده و حدود ۶ ماه بدهکار هستند.

وی عنوان می‌کند: خوشبختانه ما در کشور مشکلی برای تامین و توزیع دارو نداریم و در این زمینه رشد مثبتی داشته‌ایم، مشکل دارو کم شدن قدرت خرید داروسازها است. وی در پایان ابراز امیدواری می‌کند: با تصویب و تامین بودجه، بدهی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی به موقع پرداخت شود تا بتوانیم طرح تحول سلامت را بدون اشکال به پایان برسانیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.