۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
کد خبر: 527496

گزارش از شخص

دورخیزِ سوم «قالیباف»

نامزد انتخابات ریاست جمهوری هنوز ایجاد 5 میلیون شغل را برنامه اصلی اش می داند

مجید تربت زاده / دشمن اصلی مردم را فقر، گرانی، بیکاری و – به قول خودش - بی رونقی می داند. این یعنی «محمد باقر قالیباف» این دوره با رویکردی سراسر اقتصادی وارد رقابت های انتخاباتی شده است ، هرچند که مانند سایر رقیبانش گوشه چشمی هم به مقوله های فرهنگی و اجتماعی دارد. البته وقتی پای رقابت می آید وسط ، چه این گوشه چشم و چه آن رویکرد سرتاپا اقتصادی ، همه و همه اش بر می گردد به همان « سیاست» که برای هر سیاستمداری لابد از نان شب واجب تر است.

دورخیزِ سوم «قالیباف»

دکتر جغرافیای سیاسی ، امسال ، در حالی پا به عرصه رقابت گذاشته است که در دوره های پیشین طعم پیروزی را نچشیده و حالا ، در 56 سالگی ، دورخیز سوم را برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری آغاز کرده است تا در میان رقیبانش با 3 حضور ، رکورددار نامزدی برای ریاست جمهوری باشد.

گل زودهنگام

از انصاف نگذریم ، دوره های قبل انتخابات هم « خروج از نابسامانی اقتصادی» و رسیدن به ثبات و آرامش ، بالای فهرست وعده ها و برنامه هایش قرار داشت. پایان دادن به سو مدیریت ، استفاده از جوانها برای حل مشکلات اقتصادی، بازگرداندن عزت فرهنگی ، رسیدگی به امور محرومان و ... دیگر عناوین فهرست برنامه هایش را تشکیل می داد. اگر می پرسید: پس تفاوت «قالیباف» دوره های پیش با قالیباف این دوره چیست ؟ مجبوریم به نظر برخی کارشناسان و فعالان سیاسی و انتخاباتی – و البته بیشتر از اردوگاه مقابل -  اشاره کنیم که : « شهردار تهران این بار در مناظره و در رقابت عصبانی به نظر می رسد...عصبانیتی که شاید اگر در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پس از حمله زیرکانه یکی از نامزدها  از او سر می زد شاید پذیرفتنی بود اما روش کمی تا قسمتی تهاجمی و عجله برای رسیدن به گل زودهنگام در رقابت سال 96 کمی عجیب به نظر می رسد...». شاید همین تاکتیک «گل زودهنگام» سبب شد «قالیباف» حتی پیش از آغاز مناظره ها رگبار انتقادها را بگیرد روی نامزدهای دولتی و تا امروز دستش را از روی ماشه برندارد. البته برخی از تحلیلگران دیگر معتقد به این حرفها نیستند و روش «قالیباف» را  با روش مهاجمان کاذب در فوتبال مقایسه می کنند که تمام دفاع حریف را متوجه خود می کنند تا فرصت گلزنی برای دیگران فراهم شود!

حزب ، بی حزب!

مرداد ماه سال 94 بود که برخی سایتها و روزنامه ها نوشتند قالیباف و اطرافیانش در صدد تشکیل حزب جدیدی هستند. آنها مدعی شدند این حزب تا پیش از انتخابات مجلس اعلام موجودیت خواهد کرد. این خبر اگرچه انتخابات مجلس را بهانه تشکیل حزب می دانست اما در کنار آن این احتمال را در ذهن زنده می کرد که قالیباف فراتر از مجلس به انتخابات ریاست جمهوری نظر دارد.چند ماه بعد نیز روزنامه دنیای اقتصاد ، نا امید شدن او از اردوگاه اصولگرایان و اهداف حزب در شرف تأسیس را طوری تحلیل و بررسی کرد که تصور کردیم در یکی دو روز آینده موجودیتش اعلام می شود. ماجرا اما برعکس شد و اردیبهشت سال پیش قالیباف در پاسخ به سؤال یک خبرنگار گفت: « همان طور که وزارت کشور هم اعلام کرد ما هیچ حزبی را به ثبت نرساندیم».

برنامه ، وعده ، شعار

فروردین امسال پوستری را در «اینستاگرام» منتشر کرد که چکیده و یا فشرده برنامه هایش بود. پایه گذار شعار« دولت مردم» در این پوستر از «انقلاب اقتصادی» با نگاه به چهار محور سخن گفته بود: ایجاد 5 میلیون شغل ، تغییر نظام مالیاتی به نفع مردم ، افزایش دو و نیم برابری درآمد کشور و برنامه مدون و دقیق برای حل فوری مشکلات اقشار کم درآمد.

قالیباف برای اینکه ثابت کند در مناظرات فقط عصبانی نیست و یا نقش مهاجمان کاذب یا زننده گل زود هنگام را ندارد از پرداخت کارانه به بیکاران هم سخن گفت.

مخالفانش – چه تندرو و چه کندرو – تقریباً همه این وعده ها را پوپولیستی  و دست یابی به آنها را غیر ممکن دانستند. چه اینکه اعتقاد داشتند ایجاد 5 میلیون شغل نیازمند سرمایه گذاری های سنگین در بخش های مختلف است و قالیباف مشخص نکرده از چه منابعی برای این سرمایه گذاری استفاده می کند. آنها شعار تغییر نظام مالیاتی را کلی و گنگ می دانند، افزایش دو نیم برابری درآمدها در اقتصاد نفتی را غیر ممکن و شعار رفع فوری مشکلات محرومان را هم بدون پشتوانه . موافقان و طرفدارانش اما سخنان قالیباف- وعده ای نداده ام که عمل نکرده باشم -  و پیشینه او در مشاغل قبلی – به پایان رساندن برج میلاد در دوران تحریمها ، ساخت دریاچه چیتگر، بزرگراه امام علی(ع) ، تونل صدر و ... – را بزرگترین پشتوانه تحقق شعارهایش می دانند.

هوای برجام را دارد

خودش در انتقاد از دولت فعلی تعارف ندارد. پس ما هم بی تعارف می گوییم که منتقد سرسخت و حتی مخالف جدی سیاست ها و روش های دولت است. طوری که آن را دولت 4 درصدی می داند و 96 درصد دیگر مردم را طرف دیگر ماجرا قرار می دهد. البته با همه این انتقادها نظرش در باره «برجام» جالب توجه است: « برجام با همه انتقادات دلسوزان و متخصصان، یک سند و تعهد ملی است ... حرف مردم ما امروز خوب و بد بودن برجام نیست، حرف مردم این است که چرا ما تعهدات خود را اجرا کردیم اما آنها تعهداتشان را اجرا نکردند و دولت نتوانست حق ما را از آنها بگیرد؟ بنده در «دولت مردم» از این توافقنامه پاسداری می کنم»..

سامانه «کارانه»

با همه انتقادها ، سر حرف اولش هست. همین دیروز گفت : «مصمم هستم که دست 4 درصد را قطع کنم... من متعهد شده‌ام که ۵ میلیون شغل را در طول چهار سال ایجاد کنم و ما تابلویی را روشن خواهیم کرد که مردم در آن ببینند در طول هفته‌ای که گذشت، ‌ در طول ماهی که گذشت و در طول سالی که گذشت چقدر شغل در کجا ایجاد شده است... ».

 البته از سامانه کارانه و ثبت نام جوانان در آن هم گفت. کارانه ای که دارد بیشتر از یک وعده انتخاباتی به بهانه ای برای جبهه مقابل تبدیل می شود تا به وسیله آن ثبات کنند «قالیباف» مرتکب تخلف انتخاباتی شده است. یک عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری دیروز در باره راه اندازی سامانه پرداخت کارانه به جوانان جویای کار گفت : « اگر محرز شود که ثبت این سامانه رسما از سوی ایشان انجام شده به عنوان یک تخلف محرز و اقدام ناشایست تبلیغاتی باید با آن برخورد جدی صورت گیرد».

بی گدار به آب نزدن

برخی مخالفانش که لابد شانسی برای پیروزی او قایل نیستند تلاش دارند ثابت کنند حضور قالیباف در انتخابات این دوره برای او هزینه سنگینی را به دنبال خواهد داشت. آنها آثار این شکست را حتی برای آینده سیاسی و شغلی او خطرناک می دانند و معتقدند در صورت شکست خوردن باید برای همیشه با فعالیت سیاسی و اجرایی خداحافظی کند. البته به نظر نمی رسد « قالیباف» با آن همه سابقه اجرایی و تجربه حضور در انتخابات ، بیدی باشد که با باد مخالفان بلرزد. شاید برخی شعارهای انتخاباتی اش ، وعده های دست نیافتنی به نظر برسند اما به قول خودش وعده ها و قولهایی عمل شده اش در سالهای قبل نشان می دهد اهل بی گدار به آب زدن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.