دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: برخی لیست های شورای شهر با مطالبات مردمی فاصله دارد.

برخی لیست های شورای شهر با مطالبات مردمی فاصله دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه شهرها نماد تمدن و توسعه یافتگی است اظهار داشت: اکنون شهرها مانند موجودی زنده دارای هویت شده اند و مدیریت این سیستم پویا همچون یک موجود زنده نیازمند مدیریتی متخصص، پیچیده و چند وجهی است.

وی ادامه داد: وقتی انسانی بیمار می شود یا دچار مشکلات قلب و عروق می شود برای درمان به سراغ یک فرد متخصص قلب می روند نه جراح زیبایی، پس چگونه است که مشکلات و معضلات شهرهایمان را نباید به دست افرادی متخصص در حوزه شهری بسپاریم. 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه اهمیت استفاده از متخصصان هنگامی بیش از پیش مشخص می شود که می بینیم امروز رقابتی نفس گیر بین شهرها برای به دست آوردن جایگاه شایسته در سطح ملی، منطقه ای و جهانی شکل گرفته است، گفت: در این میان تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کلان و سیاستگذاری ها مناسب در سطوح مدیریتی برگ برنده در این رقابت است.
 وی افزود: انبوه مشکلات، ناهنجاری ها و معضلاتی که زندگی شهر و شهروندان را با دشواری روبه رو کرده است در اثر همین عدم نگاه تخصصی در مدیران شهری به روح و جسم شهر بروز کرده است.
طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه نگاه یک متخصص می گوید که راه حل مشکلات شهرها را باید در درون خود شهرها جستجو کرد، خاطرنشان کرد: در تصمیم گیری برای شهرها باید تمام ویژگی های انسانی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی را در نظر گرفت و شناخت و بدون این تشخیص، توسعه پایدار شهرها غیرممکن است.

استاد دانشگاه متذکر شد: شایان ذکر است که تخصص‌گرایی در مدیریت شهری، دموکراسی شهری را نفی نمی کند چون همه افراد و اقشار و همه تخصص ها از حق مشارکت در اداره امور شهر برخوردارند.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه در کلانشهرهای پیشرفته همچون نیویورک، لندن، توکیو یا شانگهای مدیریت شهری چه در شورا و چه در شهرداری از متخصصین حوزه های شهری و مربوط به آن بهره می گیرد، گفت: برای نمونه در اکثر این شهرها، اعضای شورا غالبا در رشته های برنامه ریزی شهری، جامعه شناسی شهری، روانشناسی شهری، جغرافیای شهری، شهرسازی، معماری، مدیریت، محیط زیست، اقتصاد و عمران صاحب تحصیلات هستند، اینها تخصص هایی که شهر برای رشد و تعالی به آن نیاز دارد. 

طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه اهمیت تخصص گرایی در این کشورها حتی بر ملیت نیز غلبه دارد، ادامه داد: برای مثال در شورای شهر لندن افراد متخصص با ملیت کانادایی، آمریکای لاتین و حتی حوزه دریای کارائیب وجود دارد.

به گفته این کارشناس مسائل شهری، باعث تاسف است که در کشور ما، مدتهاست مدیریت شهری به ویژه در شوراها که نهادی با وظیفه نظارتی و قانونگذاری است در راه اشتباه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه منشا این راه خطا، از چند جنبه قابل بررسی است، گفت: نخست اینکه عدم توجه به تخصص و ورود سیاسیون به عرصه مدیریت شهر در اثر وابستگی و اتکاء مالی شهر به دولت مرکزی است و تا زمانی که دولت شهر را تغدیه کند و  شهر از درآمدی پایدار برخوردار نباشد، طبیعی است که دستورات از بالا به مدیریت آن دیکته شود و در سوی دیگر نیز شورا به عرصه ای برای سهم خواهی و تسویه حساب تبدیل می شود.

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: فرهنگ عمومی ما نیز جنبه دیگری از این موضوع است زیرا به نظر می رسد ما هنوز به نقش و کارکرد واقعی شورای شهر پی نبرده ایم و به جای اینکه در انتخابمان تخصص و کارآمدی را مد نظر قرار دهیم شهرت یا محبوبیت همانند انتخاب ورزشکاران و خوانندگان در انتخابات شورای شهر برایمان مهم تر است.

به اعتقاد این کارشناس مسائل شهری، شهروند آگاه از این امر مطلع است که شهر با وجود همه آن پیچیدگی هایی که گفته شد با عرصه هایی ورزشی و هنری متفاوت است، از سوی دیگر شهروند آگاه می داند شورای شهر یک حزب یا تشکل سیاسی نیست که دارای  اهداف و مرامنامه باشد.

به گفته وی به نظر می رسد ما نیازمند تغییر نگرش اساسی در انتخاب مدیران شهری هستیم و هرچه سریعتر این تغییر رقم بخورد مسیر دستیابی به توسعه پایدار شهری کوتاه تر خواهد شد.

وی به فرایند تعیین لیست های انتخاباتی برای شورای شهر به ویژه در تهران نیز اشاره ای داشت و گفت: لیستی که اکنون  برخی درصدد رونمایی از آن برای شورای شهر تهران است در واقع یک شرکت سهامی است که نه تنها با مطالبات مردمی فاصله دارد بلکه اصول و باورهای خود جریان را نیز زیر پا گذاشته است!

کارشناس مسائل شهری ادامه داد: حضور آقازاده ها، حضور افراد با گرایش سیاسی مغایر و حضور افراد غیرمتخصص باعث شده تا این لیست ها موجب کاهش سرمایه اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه قرار بود تخصص محوری و تعهد به عنوان شاخص اصلی در گزینش نامزدها برای حضور در لیست های انتخاباتی  باشد، خاطرنشان کرد: حتی در مواردی دیده شده که لابی گری در این لیست ها بر تعهد سیاسی نیز چربیده و باعث شده تا فردی که مدتها در جریان مقابل سیاسی فعالیت داشته است به عنوان گزینه اصلی در لیست مطرح شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.