ایلام- مرزهای غربی کشورسال‌هاست که از مزیت بازارچه‌های مرزی و فعالیت های کوله بری منتفع شدند و این نوع مبادلات تجاری از نظر افزایش سطح درآمد و ایجاد اشتغال در آن مناطق تاثیر چشمگیری داشته است اما در استان ایلام با وجود اینکه یک سوم مرزهای غربی کشور با عراق در محدوده این استان قرار دارد این نوع تجارت رونق چندانی نیافته است.

وعده های اقتصادی چشم انتظار اقدام و عمل/طرح ایجاد بازارچه های مرزی در ایلام خریدار ندارد

به گزارش قدس آنلاین، بعد از سقوط صدام در عراق، افق جدیدی پیش روی مبادلات مرزی با این کشور در استان ایلام گشوده شد، و در ۲ نقطه صفر مرزی مهران و دهلران (چم سری) شرایط ایجاد بازارچه مرزی ایجاد شد و بازارچه مرزی مهران از تیرماه سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

هر چند که در ۴ سال گذشته وعده های فراوانی از طرف مسئولان استان برای ایجاد بازارچه های جدید در این استان داده شد اما این وعده ها رنگ واقعیت به خود نگرفت.

ایلام با سه استان واسط، دیالی و میسان عراق هم مرز است و فاصله بسیار کم این استان با مرکز عراق (بغداد) و شهرهایی همچون کوت، کربلا، نجف، کاظمین و العماره لزوم توجه مسئولان امر برای توسعه امکانات به منظور تقویت مناسبات مرزی و بازرگانی را در این نوار مرزی دو چندان می کن و می توان از این فرصت برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.

آنچه گذشت

مرداد ماه سال گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام با بیان اینکه امکان بهره مندی و استفاده این استان از همه ظرفیت های عراق با یک گذرگاه وجود ندارد، گفت: گذرگاه های مرزی ایلام با عراق افزایش می یابد.
سخنان حشمت الله عسگری در این راستا بارقه ای از امید در دل بسیاری از ساکنان نوازر مرزی ایجاد کرد.

وی بیان کرد: مرز بین المللی مهران به عنوان یکی از مهمترین کانون های تردد زوار و صادرات کالا به کشور عراق تنها گذرگاه رسمی این استان با عراق است اما مقدمات ایجاد دو گذرگاه رسمی و ۲ بازارچه مرزی دیگر نیز فراهم شده است.
عسگری اظهار کرد: این دو مرز شامل چنگوله در شهرستان مهران و چیلات در شهرستان دهلران و ۲ بازارچه هلاله شمالی و چم سری است که دولت عراق موافقت خود را با ایجاد آنها اعلام کرده است.
هر چند استاندار ایلام و معاون امور اقتصادی وی بار ها از راه اندازی و ایجاد مرزهای چنگوله و چیلات سخن راندند و معتقد بودند این اقدام استان ایلام را به شاهراه جنوب شرقی عراق و مسیر ترانزیتی بسیار با اهمیت بصره - بغداد متصل می کند اما مقصد و زمانی برای رسیدن به این آرزو تبیین نشد.

رابطه اشتغال و امنیت

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ایجاد اشتغال در مناطق مرزی را  مرتبط با تامین امنیت می داند و می گوید: مناطق مرزی تاثیر کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی بر امنیت ملی دارند لذا نباید اجازه دهیم این مناطق به دلیل نبود اشتغال، خالی از سکنه بشود.

جلال میرزایی اظهار می کند: در این مناطق که برای کشاورزی مناسب نیست باید به سمت صنعت از جمله صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی حرکت کرد ، ضمن اینکه گمرکات را نیز به گونه ای فعال کرد که در انحصار عده ای خاص نباشد تا بخشی از مردم مناطق مرزی که گمرک در آن ها واقع شده از فعالیت گمرک از طریق تشکیل تعاونی ها منتفع شوند.

وی تاکید می کند: باید به گونه ای بازارچه های مرزی را مدیریت کرد که تبدیل به معبری برای واردات کالا نشود.

این نماینده مجلس تصریح می کند: اگر این بازارچه ها را بدرستی مدیریت کنیم و روی آن ها نظارت داشته باشم فرصت خوبی برای اشتغال در مرزها و صادرات کالای داخلی به کشورهای همسایه ایجاد می شود.

ایلام بازارچه می خواهد

نماینده مردم دهلران نیز در این رابطه بیان می کند: شهرستان دهلران یکی از مهم‌ترین مرزی استان ایلام است که نیازمند بازارچه مرزی برای فعالیت‌های تجاری  است.

شادمهر کاظم‌زاده ادامه می دهد: استان ایلام به علت عدم تکمیل زیرساخت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف همچنان با پدیده شوم بیکاری مواجه هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که یکی از مهمترین نیازهای استان ایلام امروز بحث بیکاری است یادآور می شود: ایجاد بازارچه های جدید مرزی فرصت های زیاد شغلی برای مردم استان و شهرستان مهران فراهم می کند و بخش از محرومیت های گسترده استان را رفع خواهد کرد.

وی بیان می کند: مردم  از دولت انتظار دارند بازارچه های  مرزی را در استان ایلام  احیا کند تا شاهد رونق گرفتن ادرات  محصولات لبنی و دامی از  این مناطق  به کشورهای دیگر باشیم.

عضوکمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه استان ایلام از نظر دامداری وضعیت  بسیار مناسبی دارد می افزاید: بازارچه های مرزی می تواند معبر مناسبی برای صادرات این محصولات باشد.

وی با شاره به وعده های دولتمردان ابراز می کند: بازارچه مرزی موسیان در شهرستان دهلران سالهاست اجرایی نشده و معلوم نیست به چه دلیلی اجرایی نمی‌شود در حالی که مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه این بازارچه می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد شهرستان داشته باشد، افزود: با وجود مرزی بودن استان ایلام، متأسفانه این استان فقط یک بازارچه مرزی مهران دارد.

نماینده دهلران در مجلس اظهار می کند برای تامین امنیت و رفاه باید با ایجاد و راه اندازی بازارچه های جدید مرزی به اشتغال مردم این مناطق کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.