رژیم اسرائیل سعی دارد با فرافکنی، مشکلات به بیرون و تعریف یک بازی جدید با تمرکز روی مذاکرات صلح بر روی ضعفهای داخلی خود سر پوش بگذارد تا جایی که خود اسرائیلی‌ها به دولت ترامپ توصیه می‌کنند موضوع انتقال پایتخت به قدس را فعلا به تعویق بیندازد تا بتوانند محمود عباس را در بازی جدید خود به خدمت بگیرند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ به نظر می‌رسد پس از دستاوردهای مختلف جبهه مقاومت در سوریه و عراق و به ویژه آزادی قریب‌الوقوع موصل، آینده و منافع رژیم صهیونیستی در منطقه در معرض خطر قرار گرفته باشد. به ویژه که برخی منابع اسرائیلی به صراحت گفته‌اند آزادی موصل به معنی مهر پایانی بر برنامه تجزیه منطقه خواهد بود. در سایه این تحولات، منطقه ما شاهد اتفاقات و تحرکات جدیدی است که به تدریج برخی از آنها در حال پدیدار شدن می‌باشد.

دیدار روز چهارشنبه گذشته بین رئیس جمهور آمریکا و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را هم در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد، دیداری که برای اولین بار پس از روی کار آمدن ترامپ صورت گرفت. در حالی که دولت اوباما تاریخ مصرف عباس را تمام شده می‌دانست و برای حذف او از صحنه و جایگزینیش با «محمد دحلان» عضو جدا شده جنبش فتح، برنامه ریزی کرده بود. به ویژه که دحلان سرسپردگی بیشتری به اسرائیل دارد. اما دولت جدید آمریکا با به قدرت رسیدن ترامپ درباره این تصمیم تجدید نظر کرد تا بتواند با کمک محمود عباس فشار به غزه را افزایش دهد و کمر جبهه مقاومت اسلامی را با همکاری خود عربها بشکند.

در راستای همین سیاست غزه امروز با مشکلات بی شماری روبرو است از بحران برق و سوخت که منجر به مشکلات در تامین آب، خدمات بهداشتی و محیطی ساکنان این منطقه شده و زندگی شان را فلج کرده است تا کاهش حقوق کارمندان توسط حکومت خودگردان که وضعیت آشفته‌ای را ایجاد کرده و مردم را به خیابانها کشانده است.

اکنون دیگر مشخص شده که حکومت خودگران و محمود عباس حاضرند برای بقای خود تن به هر نوع همکاری با آمریکا بدهند از جمله احیای فرآیند موسوم به «مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان» که از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

این در حالی است که طبق برآورد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نظامی توان مقاومت اسلامی در فلسطین امروز چند برابر شده و با انتخاب «یحیی سنوار»، که از مبارزین و اسرای قدیمی فلسطینی است، به‌عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، عملا در این جنبش رویکرد نظامی قوت بیشتری گرفته است و برای همین اسرائیل و کشورهای عربی در تلاشند دیگر بیش از این در ساختار حماس چهره‌های طرفدار مقاومت نظامی به قدرت نرسند و تلاش‌هایشان برای جلوگیری از  انتخاب اسماعیل هنیه به  ریاست کل دفتر سیاسی حماس در همین راستا قابل تفسیر است.

از سوی دیگر انتفاضه سوم (انتفاضه قدس) هم با تقدیم بیش از 280 شهید قوی‌تر از انتفاضه‌های قبلی ظاهر شده است، چراکه این انتفاضه در واقع محصول به بن بست رسیدن فلسطینی‌ها و ناامیدی‌شان از راه حلها و گزینه‌های آزموده شده است که مسبب این وضعیت سیاستهای سرکوبگرایانه و جنایت بار اسرائیلی‌ها بوده است. لذا قیام مردمیِ که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، بسیار می‌تواند خطرناک باشد.

همچنین طبق اعتراف رسانه‌های صهیونیستی انتفاضه قدس از جنبه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی  این رژیم را در معرض خطر قرار داده است و نگرانی‌های شدیدی در بین مسئولان رژیم غاصب اسرائیل به وجود آورده است، رژیمی که به اعتقاد بسیاری در وضعیت داخلی ناپایدار و وصله پینه‌ای به سر می‌برد.

در همین راستا رژیم اسرائیل سعی دارد با فرافکنی، مشکلات به بیرون و تعریف یک بازی جدید با تمرکز روی مذاکرات صلح بر روی ضعفهای داخلی خود سر پوش بگذارد تا جایی که خود اسرائیلی‌ها به دولت ترامپ توصیه می‌کنند موضوع انتقال پایتخت به قدس را فعلا به تعویق بیندازد تا بتوانند محمود عباس را در بازی جدید خود به خدمت بگیرند.

در این بازی جدید برای نجات اسرائیل، که توسط دولت ترامپ و با همکاری برخی کشورهای عربی از جمله مصر و اردن طراحی شده، قرار است محمود عباس که دستش برای مذاکرات خالی است با تشدید فشارها بر حماس و ساکنان غزه جریان مقاومت را عملا از صحنه معادلات حذف کند./

انتهای پیام

محمد مظهری

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.